Gebruikt gekocht en Te heet geweest ?

Afgelopen week heb ik een oude Caliber 30 heli over genomen. Net als een 2e hands auto je kent het wel, je denkt het allemaal te weten, het zag er op het oog goed uit en ik ging met een tevreden gevoel naar huis.

Twee dagen later de zaak eens in elkaar gezet en hem geprobeerd te starten maar door het futloos zijn van het motortje, je raad het al, geen leven in te krijgen.

Vanmiddag nog eens bezig geweest, plots slaat het motortje aan (op Tornado 5% - voorheen zou hij gedraaid hebben op cool power 0% ), twee keer optoeren op de werkbank, opeens een doffe klap en daar ging een deel het koppelings-vliegwiel door de tuin. Het lijkt er op dat dit motortje veel te heet geweest is. Het motortje & de koppeling worden nu als verloren beschouwd.

Voor de gein ben ik hem eens gaan demonteren met als resultaat de bijgevoegde foto's. Deze schade heeft het motortje.

PS, ik zoek nu een andere passende motor en koppelings-vliegwiel van een Kyosho Caliber 30, als je wat heb liggen ..........
full
full
full
full
full
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als die koppelingsschoen niet door koppeling werd opgesloten, vind ik het logisch dat de schoen afbrak.
Ook erg lange vrijdragende constructie, van voorste lager tot ventifan.
Ik vermoed van niet, maar voor alle zekerheid vraag ik het toch, zonder propellor (inertia) laten lopen?
Ik durf aan de hand van de foto's niet te zeggen dat motor te heet heeft gelopen, zie ook geen schade. Of moet ik nodig nieuwe/sterkere contactlenzen nemen?
Hoe was de compressie, voor en na het incident?

Foto's van zuigerveer en binnenkant cylinderbus?
 
Laatst bewerkt:
Aan de foto's valt niks te zien. Een koppeling zonder huis laten lopen is niet verstandig, de schoenen kunnen inderdaad zo afbreken.
Ook kunnen motortjes erg snel warm worden zonder koeling ( =propeller of fan) die op de cilinder blaast kunnen ze zeer snel warm lopen.
 
Dat de koppeling breekt is gewoon logisch, die zijn hier niet op gebouwd

Maar wat is nu je werkelijke schade aan de motor zelf, ik zie nl ook niets bijzonders op de foto's
 
Juist, die koppelingsschoen had ik zo niet moeten doen begrijp ik.

Compressie voor en na bijna NUL, vandaar het testen zo.
Zuiger, bus, veer en lager blauw/bruin gekleurd.

Het is zo. Ik ga eens kijken of ik nog ergens onderdelen en een motor kan vinden.
 
Je hebt een os, daar zijn echt wel onderdelen voor
Zuigerveer en bus heb je zowieso nodig, zuiger zou ik niet zo weten
Denk dat die zo door kan

Lagers is altijd wijs om te vervangen

Daarna zou je weer een perfect motortje moeten hebben
 
Even een vraagje wat hier een klein beetje mee te maken heeft;

Op welke brandstof kan zon motortje het beste lopen?

Ik heb hier nog 16% merlin staan, kan dit ook?
 
Die liner ziet er prima uit, die hebben vanuit de fabriek een hittebehandeling gehad. Die kleur zie je. En je motor zonder last draaien moet je NOOIT doen! Zeker met een losse koppeling gaat die uit elkaar spatten.
 
Even een vraagje wat hier een klein beetje mee te maken heeft;

Op welke brandstof kan zon motortje het beste lopen?

Ik heb hier nog 16% merlin staan, kan dit ook?

Dat is een moeilijke vraag denk ik. Ik heb diverse heli's en daarvan lopen er een paar op diverse soorten.

Ik ben er onbekend mee maar dit laatste futloze motortje heeft volgens de vorige eigenaar op 0% gelopen ????

Met andere woorden blijf IK je het antwoord schuldig.
 
Die liner ziet er prima uit, die hebben vanuit de fabriek een hittebehandeling gehad. Die kleur zie je. En je motor zonder last draaien moet je NOOIT doen! Zeker met een losse koppeling gaat die uit elkaar spatten.

Van je fouten moet je leren toch? en in dit geval ook weer een harde leerschool :???:
 
Compressie moet hij opbouwen tussen de liner en de zuiger
Dus als je geen compressie hebt is of de zuigerveer versleten, bus versleten, of de kop zit los
Of er zit een gat in de zuiger, maar je foto's laten geen staalsplinters zien
Dus ik vermoed dat het slijtage is waardoor de compressie weg is
 
Ja, een duidelijk verhaal. Nee geen staalsplinters, wel een flinke hoeveelheid aluminium gruis (splinters - slijpsel) van onderuit de motor (nabij de voorzijde van de krukas). Door dit soort domme fouten groeit wel de kennis. Ik zou de heli graag opbouwen om er een trainer bij te hebben maar gezien het feit dat onderdelen (die ik nodig heb) moeilijk of niet te krijgen zijn gaat hij voorlopig even in de wachtrij in de hoop dat ik wat materiaal tegen kom.
 
... Dus als je geen compressie hebt is of de zuigerveer versleten, bus versleten, of de kop zit los ...
Of de veer zit vast in de zuigerveergroef, door rommel, kool, gom, braampje. Of koppakking kapot/los. Of iets met de plug,maar dat zou je meteen gezien hebben.

En tip voor de toekomst: alleen tweedehands kopen als je het hebt zien draaien, vliegen, rijden of varen. Per slot van rekening maak je toch ook een ritje in 2e hands auto?
 
Laatst bewerkt:
Alugruis?

Lagers zowieso vervangen
En tussendoor MOET je kijken waar het gruis vandaan komt.
Je zuiger had je er al uit(?) dat was je wel opgevallen
Misschien ergens ingevreten, misschien was het een retainer van een lager

Gruis komt niet zomaar in de motor...
 
Daar heb je een punt Ron. De motor liet uiterlijk daar geen sporen van zien.

Komt tijd - komt raad. Hopelijk vindt ik nog wat materiaal.
 
Te hard duwen op de starter maakt niet uit, het voorlager van de motor voorkomt dat omdat t de koppeling daar tegenaan zit.
 
Back
Top