Mijn X7, vliegt al ffies en kan zeggen dat GAUI zich weer heeft bewezen. Echt een powerhouse deze heli.
Prachtig bouwverslag Bert.
Prachtig bouwverslag Bert.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
heb na 10 jaar nog steeds mijn twijfels bij mijn vriendin, maar ze doet het perfect![]()
Dat komt door extra ondersteuning, maar daar heb jij geen weet van![]()
@tangman
Kom op bouwenKom anders morgen hier bij mij, ik ben alleen thuis en ga ik ook die monster verder bouwen.
Dat is precies wat ik bedoelde.Ik denk dat Danny zijn bedenkingen heeft over sommige overbepaaldheden in het ontwerp. Eerlijk gezegd heb ik die ook wel maar de pasvorm van de onderdelen is dermate goed dat ik daar eigenlijk geen problemen verwacht.
Wat het derde lager betreft: dat is alleen nuttig als er voldoende elasticiteit is om deze overbepaaldheid weg te nemen. Dus: een knetterstijve as gewoon tweevoudig lageren. Een slappere as kan evt een derde lager krijgen om uitbuigen door gebrek aan stijfheid te voorkomen, daar lijkt me niks mis mee. Ik zal vanavond verdergaan met de staart, dan komen ook de plaatjes van de staart aandrijving wel voorbij en kan iedereen zien hoe het zit.
Dat is precies wat ik bedoelde.
Maar ik zag er geen opmerkingen over bij de fotos over de montage van de tail boom. Dus het paste goed?
Ander ding wat ik minder tactisch vind aan de x7 is juist het 1.2mod tandwiel. Hierdoor heb je maar een 100T maingear en zit je vast aan 10,11 of 12T pinion. Ik zou nooit een 10T willen gebruiken en liefst ook geen 11T. Dan heb je ondersnijding van de tanden en slechtere aangrijping in het maingear.
Zelfs bij de xxtreme voldoet een mod1 tandwiel, maar die is wel 178T met 18T pinion. En heb je dus ruime keuze uit kv en pinions. Dus waarom ze hier voor mod1.2 hebben gekozen, misschien om goedkopere materialen te gebruiken of minder kritische productietechnieken...
Dat is precies wat ik bedoelde.
Bij de torquetube zelf is het bijvoorbeeld geen probleem omdat die lagers in rubbers hangen in de buis en de torquetube zelf is ook relatief slap.
Maar 3 lagers op een behoorlijk stijf tandwiel en met alu houders die op een vaste positie in het frame zitten...
Maar ik zag er geen opmerkingen over bij de fotos over de montage van de tail boom. Dus het paste goed?
Ander ding wat ik minder tactisch vind aan de x7 is juist het 1.2mod tandwiel. Hierdoor heb je maar een 100T maingear en zit je vast aan 10,11 of 12T pinion. Ik zou nooit een 10T willen gebruiken en liefst ook geen 11T. Dan heb je ondersnijding van de tanden en slechtere aangrijping in het maingear.
Zelfs bij de xxtreme voldoet een mod1 tandwiel, maar die is wel 178T met 18T pinion. En heb je dus ruime keuze uit kv en pinions. Dus waarom ze hier voor mod1.2 hebben gekozen, misschien om goedkopere materialen te gebruiken of minder kritische productietechnieken...
Kennelijk is het niveau op de TU eindhoven niet meer wat het geweest is...Heb je nog meer basisschool niveau theorien? Kunnen we lekker een voor een doortrekken. Of verzin tenminste iets goed.
Hier bedoelde ik toch heel duidelijk het probleem van overbepaaldheid met 3 lagers, dekker begreep dat kennelijk wel.Of juist meer trilling omdat 3 lagers op 1 deel zo dicht op elkaar niet handig zijn. Zeker als alle ophangpunten vastliggen in de carbon zijplaat.
Zullen we verder ontopic blijven?
In het frame komen nog wat extra verstevigingen voor de motorophanging. Ook komt er een counterbearing in het frame. Hier zijn ze afgebeeld met de motorplaat. Die is trouwens deels hol van onderen.
![]()
.