Futaba T14SG software V5.0 probleem

Discussie in 'Model elektronica' gestart door JanD, 10 dec 2014.

1. Helikapoter

Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Ik heb een raar probleempje met de FX22 (SG14) , ik heb een functie moeten reversen ( servo) , Maar de trim is niet "gereversd" ., werkt dus verkeerd om ?
    Zal simpel wezen om in te stellen , maar ik heb het nog niet gevonden ?? Iemand een idee ????

Gr, en alvast bedankt
    Arno

2. J.B

J.B

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Even voor de duidelijkheid .
    Je servo draaide eerst rechtsom. Nu heb je de servo oo de zender reverse "gedaan " draait nu met de zelfde knuppel beweging linksom .
    Tot zover goed.
    Maar waarom moet nu ook nog de trim "knopje/schuifje" op de zender reverse?
    Als dat zou kunnen ..dan ben je toch weer bij het begin en draait je servo weer rechtsom .
    Begrijp dus niet waarom je dat zou willen .
    Of ik mis iets/ begrijp je vraag niet.

3. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Je hebt het over een functie reversen en noemt dat ook een servo. Als een servo verkeerd om loopt moet je dat omkeren in het servo reverse menu.

Je kan ook een functie (gever) omkeren. Deze functie moet je niet gebruiken. Die is bedoeld voor het omdraaien van een stuurfunctie als vol gas met de stick naar beneden. Voor normaal gebruik heb je dit niet nodig.

4. Helikapoter

Lid geworden:
    11 mrt 2006
    In het servo reverse menu wilde ik de functie ( in dit geval staart rotor/richting ) omdraaien , maar de trim is dus niet mee ge -reversed ?
    Gaat normaal gesproken gelijk op zover ik weet , ? als ik nu naar rechts wil trimmen gaat de servo dus de tegengestelde richting heen .
    Ik snap dat er iets omgewisseld moet worden , maar wie heeft de oplossing voor me ( menu , pagina ??)

A,

5. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    De zender beschikt over een hardware reverse menu. Zoals N.P.S. al opmerkt moet je dit eigenlijk niet gebruiken, dit is voor bijzondere gevallen en heeft invloed op alle modellen. Je moet wél even in dit menu controleren of alles op 'normal' staat. De J staat voor de knuppel (joke), de T voor de trim. Alles moet hier op 'normal' staan. Dit menu vind je op blz. 24.

Als hw reverse klopt moet je eens kijken of je voor dit model niet toevallig atl trim hebt ingesteld. Dit vind je ergens in het linkage menu, waar je ook trimrate en zo kunt instellen.

Helikapoter, jve en J.B vinden dit leuk.
  6. Helikapoter

Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Dit staat allemaal op Normaal , zou het hier dus wel kunnen veranderen om de trim om te draaien (reverse) , toch vreemd dat dat niet in de functie reverse is mee verandert ., Zou door de staartgyro kunnen komen ?
    Ik ben hier in ieder geval een heel eind mee geholpen , bedankt ! :thumbsup:

7. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Het enige, dat ik kan bedenken is, dat op dit kanaal atl trim is ingesteld.

Bij de normale reverse functie verandert de trim namelijk mee met de knuppel.

8. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Even een oudje omhoog gooien.

Na googlen op LBT en nog wat kreten kwam ik op ons eigen forum terecht. Ik heb sinds oktober 2015 (dus standaard met LBT voorzien) een 18SZ en heb ook constant problemen ervaren met de originele 6004 ontvangers. Uitval van meerdere seconden, en dat meerdere keren op een (indoor-)vliegdag. Echter alleen indoor, vooralsnog heb ik buiten geen storing ondervonden. Op Duitse forums lees ik horrorverhalen na LBT updates, ook met Fasstest en Fasst ontvangers in jets en andere grote modellen, terwijl betreffende modellen jarenlang (met een oude zender of oude firmware) probleemloos hebben gevlogen. Die Duitsers maken er werk van, en konden met allerlei tests de uitval reconstrueren.

Het jammere voor mij is alleen, dat voor zover ik weet, er geen oude software bestaat voor de 18SZ, waardoor ik dat LBT geneuzel zou kunnen omzeilen.......

9. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
  10. J.B

J.B

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Na oktober 2015 is er weer een update voor jou zender uitgebracht .Namelijk november 2016.
    Weet niet of jij deze ook al op je zender hebt.
    Zo niet is het misschien mogelijk dat na het updaten ,jou probleem is opgelost ?
    Heb zelf nog niet gekeken wat er met de update meekomt.
    Hier onder de link
    http://www.futabarc.com/software-updates.html
    en een pdf bestand met uitleg/info over de update.

Bijgevoegde bestanden:

11. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Klopt, die update had ik al gedaan. Heb nu 2.0E erop staan.

Maar als mijn idee werkt, dan doe ik de niet-Europese firmware erop en ben ik LBT kwijt?

12. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Bij Ripmax kun je voor de T18SZ de updates downloaden vanaf V1.4: http://www.ripmax.com/Futaba_Upgrade.aspx?UGID=T18SZ

Ik ben bang en ik weet wel zeker, dat je de oorzaak van het probleem niet bij LBT moet zoeken.

Allereerst is LBT geen geneuzel, dit is beleefd gebruik van de band. Zonder LBT komt een datapakket gedeformeerd binnen als je toevallig gelijktijdig met een ander op het zelfde stukje van het frequentiedomein terechtkomt. Daarbij heeft die ander het zelfde probleem. Mét LBT ben jij de enige, die een packet loss heeft.

Ten tweede vind je op het www een groot aantal indianenverhalen. Dat blijkt wel als men beweert met FASSTest ook problemen te hebben. Dit is namelijk ongewijzigd gebleven bij de invoering van het LBT-protocol. In Duitsland deden de meeste verhalen de ronde over Graupner/SJ ten tijde van de invoering. Er is toen zelfs kortstondig een leveringsstop geweest om de klachten te onderzoeken en uitvoerig te testen. Daarna werd het stil en is het stil gebleven. Ik vind het dan ook raar, dat men het probleem kan reproduceren en dat dit dan niet bij Ripmax bekend is.

Ten derde wordt informatie enkele honderden keren per seconde verzonden. Een enkelvoudig packet loss zal geen enkele invloed hebben en meerdere packet losses zullen ook als regel onopgemerkt blijven. Dat niet alle informatie van een zender bij een ontvanger binnenkomt is sowieso inherent aan een draadloos systeem. In vroeger tijden was dat op 35 MHz ook al aan de orde en toen deden er indianenverhalen de ronde over de failsafe van pcm. Niets nieuws onder de zon dus.

Een uitval van enkele seconden is uiteraard niet iets van een paar packet losses, dat betekent dat er niets meer binnenkomt. Dit zal een andere oorzaak hebben dan LBT. Het kan natuurlijk nooit zo zijn, dat elk stukje van het frequentiedomein bezet is als jouw zender daar toevallig wil gaan zenden. Het probleem zou dan trouwens ook bij anderen moeten voorkomen.

Ter controle zou je eens kunnen kijken wat een ontvanger doet als je niet aan het vliegen bent. Bij voorkeur een R617FS omdat die het duidelijkst is. De led in de ontvanger licht elke keer op bij een packet loss. Veelvuldig knipperen betekent, dat het druk is op het frequentiedomein, zodra de led continu rood is heb je geen ontvangst meer. Hier op het forum was er in ieder geval iemand, die bij invoering van LBT met de R617FS kon aantonen, dat in een drukke wifi omgeving er af en toe packet losses optraden.

blaauwen, Schots en Scheef en J.B vinden dit leuk.
  13. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Thanks Jan. 1.4 is sowieso al te nieuw, ik had 1.3 erop in oktober 2015.

Weet jij of de truck zou gaan werken door er niet-Europese firmware op te zetten?

14. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Niemand?o_O

15. J.B

J.B

Lid geworden:
    22 jun 2011
    In Dec.2014 schreef JanD. hier op het forum
    ""
    Op 2014-12-08 heb ik bij hobbico (futaba-rc.com, USA) een zip file met versie 5.0 gedownload , op die datum heb ik bij Robbe V4.1 als meest recent gevonden.
    Op 2014-12-12 heb ik een zip file met versie 5.0.2 bij Robbe gedownload.
    In beide zip file's zit inderdaad een verschillende inhoud, die van Robbe is veel groter en bevat naast de zender software ook sound files en een Duitse handleiding.
    De zendersoftware in beide bestanden ziet er exact gelijk uit, gelijke bestandsnamen, gelijke metadata (datum, tijd etc.) zelfs een "binary compare" van o.a. "T14SG_AP.bin" geeft geen verschillen.

Volgens mij is zender software V5.0.2 van Robbe (van een van een week geleden) 100% gelijk aan V5.0 van Hobbico.

16. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
  17. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Als je de japanse pagina door Google laat vertalen zie je dat de eerste versie een PDF bestand is met een installatiehandleiding. De met een E en een J gemarkeerde downloads zijn in de engelse en japanse taal.

18. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ok, dan houdt het op denk ik, als alleen de taal het enige verschil is......mijn Japans is namelijk niet zo heel erg best:p

Erik van Nes vindt dit leuk.
  19. Gradje 49

Gradje 49

Lid geworden:
    14 mrt 2005
    Dit is al een oud draadje, maar ik zag dat we ondertussen met software 9.x bezig zijn, voor de T14SG.
    Wat zijn de verschillen in de software en wel is goed / slecht?

20. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Heeft niets te maken met slechte software. Vaak komen er nieuwe versies om kleine bugjes eruit te halen, voortschrijdend inzicht en vaak ook vernieuwingen/mogelijkheden. Dit is heel normaal. Kijk maar eens in de computerwereld Windows 3.1 is niet te vergelijken met wat we hebben in Windows 10, en Windows 11 komt er al aan.

Deel Deze Pagina