Futaba SG14

Momenteel heb ik een Futaba 6EX en wou overstappen op een Hitec Aurora 9. Na een gesprek met een professional heeft die er mij van overtuigd om toch bij Futaba te blijven en ik zou de SG14 aanschaffen.
Groot voordeel is dat alle ontvangers van futaba, ook de goedkopere en waarschijnlijk ook die van orange, kunnen gebruikt worden.

Iemand ervaring met deze zender?

futaba-14sg-r7008sb.jpg

Ik heb deze zender nu een goeie maand en ik wil nooit meer anders. Het is wel een persoonlijke smaak en het ligt eraan wat je ermee gaat vliegen, maar deze zender kan in ieder geval alles aan, is makkelijk in te stellen en heeft ingebouwde telemetrie.

Mijn voorkeur gaat naar schaalmodellen en zwevers, ook een tweetal jets (pushers) zoals die van Steven Shumate. Geen helikopters, die stress kan ik niet meer aan:?

Ik hoor toch ook steeds dat Futaba het topmerk is in het RC gebeuren. mijn 6EX was een instapmodel om na al die jaren even terug op gang te komen en te proeven of het mij wel blijft smaken, dit is dan ook het geval.

Nu wil ik mij een radio aanschaffen voor de rest van mijn jaren:), daarom dat mijn keuze op dit toestel valt. Er zijn natuurlijk ook futaba modellen van 2000 euro en meer maar zover wil ik het niet laten gaan

Hallo,

Ik heb deze zender gisteren besteld bij Hobbymaniac voor een zachte prijs.
Veel over gelezen en velen geven toch aan om Futaba te kiezen.
Ik ben dan toch over stag gegaan. Ik ben benieuwd. Ga hem gebruiken in eerste instantie voor een heli en daarna wil kijken voor een vliegtuig.

Edwin

Super zender!
al enkele maanden in mijn bezit en bevalt steeds beter, gezien je ook de goedkopere ontvangers van futaba kan gebruiken zo ik persoonlijk al niet meer aan orange beginnen...

Vooral de telemetrie werkt uitstekend, wel even de laatste update`s downloaden.

Goed handleiding erbij houden is wel een must...

Schuif schakelaars op de achterkant zijn ook erg makkelijk......

groetjes, en veel succes met je zender.

Hallo,

Ik heb deze zender gisteren besteld bij Hobbymaniac voor een zachte prijs.
Veel over gelezen en velen geven toch aan om Futaba te kiezen.
Ik ben dan toch over stag gegaan. Ik ben benieuwd. Ga hem gebruiken in eerste instantie voor een heli en daarna wil kijken voor een vliegtuig.

Edwin

Ik heb even gekeken op hobbymaniac en de prijs is ok, waar ik hem ga aanschaffen in Brugge kost hij 505 euro.

Succes ermee!

Top zender,het valt mij vooral op dat hij ontzettend makkelijk is te bedienen, ook mijn Orange ontvanger pakt hij op.
Ook de telemetri is een groot plus punt en dat hij alle ontvangers pakt.
Het is mijn fijnste zender ooit.

ook mijn Orange ontvanger pakt hij op.
Ook de telemetri is een groot plus punt en dat hij alle ontvangers pakt.
Het is mijn fijnste zender ooit.

Dat hij de Orange herkent is echt een pluspunt! voor iets minder dan 25 euro heb je dan een full range ontvanger. Je kan ze ook in sattelite mode gebruiken, dan heb je met twee ontvangers ook 14 kanalen.

Hallo,

Nou moet ik zeggen dat ik mazzel heb gehad want ik kreeg nog een code voor extra 10% korting. Maar anders had ik hem ook gekocht.
Maar ik ben benieuwd,

Edwin

Ik heb de zender binnen en ben er nu mee aan het instellen.
Een erg mooie en degelijke zender. Nu al blij dat ik hem heb gekocht.

Edwin

Erg mooie zender. Ik heb gekeken naar een graupner MZ maar de layout was so ugly dat ik verder ben gaan kijken en hier op uitkwam. Ideaal met de telemetry ingebouwd.

Wat ik mij afvroeg maar niet kon vinden:

* Is het mogelijk de telemetry gegevens op te slaan op de SD kaart en deze later te downloaden ( in grafiek vorm ? )
* Ik vraag mij af of je de GPS op de ontvanger ook kunt koppelen aan systemen als openliet en daarbij dus ook gebruik kunt maken van GPS position hold
* Weet iemand de accuraatheid van de GPS ? Op de meter? En tot hoever kun je wegvliegen waarbij de meting nog accuraat is ( ook buiten gezichtsveld ?)

Zomaar wat vragen die ik nergens in de manual of online kon vinden.
Zou mooi zijn als jullie deze konden beantwoorden, overigens heb ik de zender nog niet in huis.

Inmiddels antwoord op paar vragen gevonden.

Zou ook graag een hoogte grafiek maken.
Is er software of levert futaba software mee om dit te doen?

Laatst bewerkt:
Robbe..., maar verwijst hiervoor naar LogView Studio LogView Studio | LogView

Iemand ervaring met logView Studio?

Nadat je de logbestanden hebt omgezet naar CSV kun je met excel wel zien hoe hoog, ver en hard je hebt gevlogen maar daar vervolgens een grafiek van maken vind ik best lastig.
Verder wil je natuurlijk in google earth ook de tracks zien die je hebt gevlogen :) dat is pas echt leuk.

Voor zover ik weet heeft Logview Studio (nog) niet de mogelijkheid GPS-informatie in b.v. Google Earth weer te geven zodat je kan zien hoe en waar je hebt gevlogen.

Dit programma Download - GPS-Track-Analyse.NET kan dat wel, maar kan de Robbe CSV bestanden niet lezen.

Het kan wel standaard GPS bestanden met de extensie NMA lezen. Die bestanden bestaan uit tekstregels met de volgende inhoud:

$GPGGA,133655.400,5155.2918,N,00419.7260,E,1,5,1.63,21.4,M,47.1,M,,*62
$GPGGA,133656.400,5155.2915,N,00419.7250,E,1,5,1.63,21.1,M,47.1,M,,*6A
$GPGGA,133657.400,5155.2909,N,00419.7221,E,1,7,1.22,22.4,M,47.1,M,,*61

Als alle benodigde gegevens in de CSV bestanden aanwezig zijn en je bent een beetje handig met Excel dan kan je de nma bestanden samenstellen. Je kan dan de vlucht bekijken.

Kan je een nma bestand mailen. Dan kan je zien hoe alles werkt. Wil je een bestand hebben, stuur me dan in een PM je E-mailadres.

Robbe heeft daar geen software voor, maar verwijst hiervoor naar LogView Studio LogView Studio | LogView

Ah gaaf! Bedankt dat is zeker een leuk pakket zo te zien.
Jammer genoeg niet voor OSX ( apple ) zo te zien.

Ik had ook al eens een link gepost naar een website waar je je SG 14 CSV naar kunt uploaden en die vervolgens in google maps de locatie en hoogte plot. Erg gaaf, kan de link zo niet weer vinden zal er nog even naar zoeken.

Maar zoek daarnaast dus een tool voor OSX ( apple ) die ook een hoogte grafiek kan genereren. Ik wil de auteur van de originele website nog eens mailen of hij zijn code wil opensourcen. Dit om continieuteit te waarborgen. Ik ben namelijk zelf developer en kan zo' n tool eenvoudig online hosten op een van mijn servers.
Kan dan ook vertaald en beschikbaar gemaakt worden voor andere vliegers; bij interesse.

Ik poste ook hier al ( tot heden ) tevergeefs een topic over dit onderwerp:
telemetry-uitlees-tool-voor-apple-osx

Een tool die gewoon Google maps in 3d met hoogte en alleen een hoogte meter kan plotten zou top zijn, en dan voor OSX nee we zijn niet veeleisend ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Het omzetten van het csv bestand naar een gpx bestand dat Google Earth kan verwerken is voor iemand die een beetje kan programmeren niet zo heel moeilijk. Heb dat voor verschillende toepassingen al eens gedaan. Als Google Earth of een vergelijkbaar programma voor OSX beschikbaar is, kan je de gevlogen route eenvoudig weergeven.

Het omzetten van het csv bestand naar een gpx bestand dat Google Earth kan verwerken is voor iemand die een beetje kan programmeren niet zo heel moeilijk

Uhhhh ....... ik programmeren :nooo: .

Ah ..Ik had ook al eens een link gepost naar een website waar je je SG 14 CSV naar kunt uploaden en die vervolgens in google maps de locatie en hoogte plot. Erg gaaf, kan de link zo niet weer vinden zal er nog even naar zoeken.

Locatie en hoogte, dat is intressant :D , ik hoop dat je die link kunt vinden.

Back