Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Bedankt Tadango,
Klinkt perfect. Ik heb hem besteld. Ik heb een stel verschillende ontvangers (vanwege een radiomaster Tx16 die ik hiervoor had) dus dat komt nu goed uit.

Kijk eens naar een irange 4in1 moduul, daar heb je veel meer aan. Gebruik ik ook voor D8 en werkt met Ethos. Werkt ook met ACCST D16 V1 enzo ;) en alle andere protocollen zoals DSMX, graupner, multiplex en nog veel meer.

Tandem is leuk en zeker goed voor de betrouwbare dubbele band maar telemetry met sommige combinaties is matig. Vermogen bepaald bij mij niet de stabiliteit gek genoeg. Met 25mw of 200mw krijg ik dezelfde sensor issues. Lijkt iets anders te zijn.
 
Ok, er is een luxe script nodig om te zorgen dat multiprotocol in external module wordt aangegeven?
Ben benieuwd of de telemetry ook werkt op de module.. Maakt de X20s wel heel mooi compleet zo.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info.
Ik heb een all in one dongle. Zo'n ding van Ali. Deze heb je nodig om bijvoorbeeld Realflight te spelen. Alles opent, alleen ziet realflight mijn zender niet.
Iemand bekend hoeje de zender via de trainer poort aan de dongle werkend krijgt?
 
Heren

Even over telemetrie met de Tandem X20 die ikzelf heb.
Heb diverse sensors in gebruik,
1. Unisens stroom sensor
2. Frsky GPS
3. Frsky Airspeed ass70
4. Frsky LIPO FLVSS
5. Frsky FAS40

Ontvangers die ik gebruik zijn de X8R, de SR8Pro en de SR10 en SR10Pro.
Heb geen probleem met het gebruik van de telemetrie met deze ontvangers, heb wel de unisens moeten updaten ook de Airspeed op de laatste FW gezet.
De FAS 40 moet ik nog testen verder.
FW ETHOS is 1.4.12, FW TD-ISRM_v2.2.4
Problemen met gebruik dual ontvangers 2,4 en 900 kan ik niet testen omdat ik die niet gebruik.

mvg Hans
 
nu ik al enkele modellen in mijn x20s gestoken heb zou ik graag eens beginnen met wat telemetry erop te krijgen. Eerst en vooral heb ik enkele simpele electro toestelletjes die vliegen met een 3cell lipo. Graag had ik hier kunnen zien hoeveel %accu ik heb. heb ik hier externe modules voor nodig of kan dit zomaar geprogrammeerd worden.

Hetzelfde fenomeen met 6cell lipo toestellen maar met 2de 2cell lipo accu als bec...
 
Kijk naar de stroomsensoren welke FrSky aanbied. Daarmee krijg je een prima inzicht in het verbruik. Daar kan je dan alarmen op instellen, en tonen in beeld ect.
 
Net even op google gezocht ook. Ik heb bv 2x de RX6R ontvanger. Dit zou moeten via de AIN2 uitgang. Voor de 6cell setup heb ik zo een sensor zonder schermpje waarmee denk ik wel meer mogelijk is. Ik had vroeger van die mini voltage sensors op de taranis, maar nooit werkend gekregen, 2 pogingen daarmee gedaan,2 ontvangers getoast daarmee... Vandaar dat ik het wat voorzichtiger wil aanpakken...
 
Die AIN2 INgang (niet uit) werkt wel. Je kunt daar een simpele voltage sensor op aansluiten zoals de FBVS01. Dat is niks anders dan een spanningsdeler
die je ook met 2 weerstandjes kunt maken, doel is om de accu spanning terug te brengen naar 0-5 V zodat de ontvanger 'm kan meten. Let op: je meet alleen de totale actuele accu spanning, maar voor een alarm is het in de praktijk wel goed genoeg.

Alternatief is een echte sbus-sensor zoals de mlvss of de flvs - die sluit je aan aan de sbus ingang van je ontvanger en heeft een rijtje pinnen voor de
balance stekker. Je krijgt dan ook echt data per cel door (en bijvoorbeeld de Horus heeft daar weer een scherm widget voor).

Als je even googlet naar fbvs-01 of mlvss vind je de sensoren zo.
 
ja ik heb alles liggen vermoed ik

een eerste versie flvs met scherm
de laatste versie flvs zonder scherm (weet niet of er verschillen zitten in versies)
deze zou ik idd op mijn 6s setup kunnen gebruiken.

enkele frsky mini voltage sensors( daarmee 2 ontvangers opgeblazen, dus iets mis mee gedaan, is blijkbaar geen sbus)
en een fbvs01 heb ik ook liggen om zelf te solderen.

feitelijk zou ik die mini voltage sensors moeten kunnen aansluiten zonder iets stuk te maken. echter lees ik tegenstrijdige verhalen van aansluiten op het internet.

het uitlezen van cel per cel is wel leuk zeker voor de 6cell setup. maar voor een 2 a 3s setup is het mss voldoende van enkel een alarm te hebben.

tadango, die fas die jij voorstelt is ook leuk maar is denk ik eerder voor amps enzo te weten, dat gaat mij net iets te ver. Ik wil vooral een alarm zetten wanneer ik moet landen als ik aan 30/35% kom van mijn elektro toestelletjes...

bij de grotere toestellen op 6s + een rx 2s lipo zal het wel wat anders worden dan. (fbvs01 op de rx accu) en dan de flvs op de hoofdaccu?
 
Sorry maar spanning geeft geen goede indicatie hoe leeg je accu is. Dat raad ik altijd af, nu dus ook. Alleen als je weet hoeveel je verbruikt hebt weet je wanneer je moet landen. Verbruik kan alleen met een ampere meter zoals die fas. Iets anders is niet bruikbaar als indicator wanneer je moet landen. Je kan prima op spanning landen maar als je accu's veranderen qua levensduur of de temperatuur is heel anders dan is de spanning waarbij je moet landen ook heel anders. Dus je hebt nooit een goede indicator wanneer je de 30% hebt bereikt.

En die spanning delers moet je aansluiten op de spanning meting ingang van de ontvanger. Die zijn analoog en dus niet voor Sport edg (slechts enkele ontvangers hebben een analoge ingang). Bij aansluiten op een digital ingang zoals SPort blaas je de ontvanger op inderdaad.
 
Sorry maar spanning geeft geen goede indicatie hoe leeg je accu is. Dat raad ik altijd af, nu dus ook. Alleen als je weet hoeveel je verbruikt hebt weet je wanneer je moet landen. Verbruik kan alleen met een ampere meter zoals die fas. Iets anders is niet bruikbaar als indicator wanneer je moet landen. Je kan prima op spanning landen maar als je accu's veranderen qua levensduur of de temperatuur is heel anders dan is de spanning waarbij je moet landen ook heel anders. Dus je hebt nooit een goede indicator wanneer je de 30% hebt bereikt.

Je hebt natuurlijk gelijk dat het met een stroommeting veel beter gaat, maar om te stellen dat een spanningsmeting niet bruikbaar is gaat me wel wat ver.
Ik vlieg al jaren met een alarm van 3.5V/cel voor motorkisten en een alarm van 3.7V/cel voor 2S ontvanger lipos. Dat werkt in de praktijk best prima -
onder belasting tript de motorkist vanzelf die 3.5 v/cel, en kun je aardig inschatten wanneer het tijd is om te landen. Voor ontvangeraccus
(in mijn geval kleine 2s 300 lipos voor de DLG) moet je even kijken wat een goede grens is, maar ook daar kun je redelijk betrouwbaar
een waarde kiezen waar het tijd wordt om accu te wisselen.

Dus, zeker eens dat een amperemeter beter is, maar het lukt met wat gezond verstand ook prima zonder met een spanningsmeter per cel of van het totale pakket.
 
Ik leer bij ... Haha. Ja dat de fas idd correcter is kan ik me wel inbeelden. En feitelijk kan je die wellicht op alle toestellen ook gebruiken? Enkel de juiste amperage kiezen bv de 100 amps versie voor de grotere toestellen en de 40 voor de kleinere. Enkel al mijn connectors vervangen dan jammergenoeg... Bij de kleinere modelletjes bv een zagi ofzo zit je natuurlijk met een serieus klompje tussen je kabels als extra...
 
Back
Top