De Lockheed F-104 Starfighter is een supersonisch jachtvliegtuig, dat beschikt over grote snelheid en klimvermogen. De Starfighter werd in 1958 in dienst gesteld bij de United States Air Force maar ontevredenheid over actieradius, laadvermogen en apparatuur leidde tot vervroegde uitfasering in 1967. Als exportproduct was de Starfighter wel een succes. Het toestel is onder andere gebruikt bij de luchtmachten van Duitsland, Canada, Nederland, België, Denemarken, Noorwegen en Italië en bleef tot ongeveer 1985 in gebruik. Italië gebruikte nog lang een verbeterde variant, de F-104S, en stelde die zelfs pas in 2004 buiten gebruik. Dat is 46 jaar nadat de Starfighter voor het eerst operationeel is gebruikt.
De Starfighter was moeilijk te besturen. Hij had de onterechte naam dat er veel toestellen crashten. In feite was het vliegtuig, uitgedrukt in ongelukken per gemaakte vlieguren, stukken veiliger dan jachtvliegtuigen van eerdere generaties, zoals de Gloster Meteor, F-84 Thunderstreak en F-86 Sabre.
De slechte naam had de Starfighter vooral te wijten aan twee oorzaken:
* De Duitse luchtmacht kocht ruim 900 exemplaren en verloor er vooral veel in de begintijd, mede doordat er nog weinig ervaring was in de net heropgerichte luchtmacht;
* De aanschaf had in Nederland nogal wat voeten in de aarde, omdat het - voor die tijd - een erg duur toestel was. Elk verlies kreeg daarop in de pers veel aandacht.
De F-16, opvolger van de Starfighter in Nederland, is maar marginaal veiliger gebleken.