eindelijk eentje gevonden die niet direct gevonden word
een paar tips
er zijn er 3 van gebouwd de eerste met een motor van een moto en de twee volgende met een automotor
ik zie dat het misschien toch te moeilijk is
dus nog enkele tips
de motoren die gebruikt werden zijn wellicht de meest bekende luchtgekoelde auto en mottomotoren.
indien jullie het land van herkomst vinden zijn jullie al heel ver de eerste foto geeft al een aanwijzing .
"Первая ласточка" индонезийского авиастроения самолет ......, построенный полковником Вивеко Супоно в 1947 году. Ныне этот аппарат бережно хранится в индонезийском авиационном музее.
Ah juist ja Han ... het land waar mijn vader geboren is ...
Pada tahun 1948 Indonesia sudah bisa membuat sebuah pesawat bermotor. Pesawat ini diberi nama WEL-1/RI-X. Pembuatan pesawat ini dipimpin oleh Kapten Wiweko Supono. WEL sendiri sebenarnya merupakan singkatan dari Wiweko Experimental Lightplane.
Motor was overigens van een Harley Davidson en later vervangen door één van een Volkswagen Kever
Dit "eigenbouwtje" staat in het Mandala Aerospace Museum, in Jogjakarta
Meneer Supono was trouwens de oprichter en later CEO van Garuda Indonesia
Dit is de Möhnedam. Deze is in de tweede wereld oorlog, door speciaal aangepaste Lancasters B Mark III special, gebrombardeerd met de daarvoor ontwikkelde stuiterbom. De operatie naam was "Operatie Chastise" Het 617 squadron dat de aanval heeft uitgevoerd wordt heeft zijn naam hier aan te danken namelijk "Dam Busters".
Nieuwsgierig hoe ik ben was ik bij de Möhnesee Sperrmauer op zoek naar informatie over "Operatie Chastise" , maar veel kon ik niet vinden.
Wel zijn er informatieborden in Franse en Engelse taal te vinden waar in het kort staat dat deze dam en oorlogsschade heeft opgelopen die direct weer is hersteld.