FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten (deel 2)

helemaal juist de bekendste versie was trouwens de eenmotorige .
full

Laatst bewerkt door een moderator:
2 dagen pauze voldoende?

Hoewel ik niet aan de beurt ben, ben ik wel zo brutaal een nieuwe te posten:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Rotorkop lijkt wel voorloper te zijn van de elastomerische kop van Aérospatiale (bv. Ecureuil , Twin Star). Cabine doet weer denken aan Bolkow/Kawasaki. En linkersonder op de foto ET in een mandje.

Aviodrome

Aviodrome in Lelystad is definitief failliet. Het luchtvaartpark had faillissement aangevraagd en de rechter in Haarlem heeft dat uitgesproken.

311453.jpg

Voorlopig blijft Aviodrome gewoon open. Gehoopt wordt dat het wordt overgenomen. De curator zegt dat er serieuze geïnteresseerden zijn.

Aviodrome is nu te koop voor een schappelijke prijs.
Nog iemand interesse?

Johannes

Zo, aan dit toestel hebben echte vakleden gewerkt!

Knap restauratiewerk!

Gelukkig heeft deze F.K.23 'Bantam' een waardige plek gekregen.

Johannes

Hoi Johannes, ik ben toevallig afgelopen zondag in het Aviodrome geweest waar deze kist staat. Op het bijschrift stond dacht ik dat de orginele kist in vlammen op is gegaan tijdens de bezetting 1940 door de duitsers. Deze kist is volgens mij een hele mooie latere replica. Heel apart ook het gesprek tussen Koolhoven en Fokker wat daar bij die kist via een zuil te horen is!

Heb er een hele tijd bij staan kijken. Wat me vooral verbaasde was dat de piloot z`n hoofd door de bovenvleugel stak. Hele aparte vormgeving, bijzondere kist!

Groeten, Ramses

[edit] Klik net op de link die Henri heeft gepost, is inderdaad dus wel een restauratie. Heb ik `t verkeerd gelezen of onthouden :oops:

Laatst bewerkt:

Helemaal correct. Betrof na twee prototypes aam het Am. leger geleverd een samenwerking met Fleet waardoor dit toestel zowel in Amerika als in Canada gecertificeerd kon worden. Tot een daadwerkelijke productie is het echter nooit gekomen.

Jouw beurt!

[edit] Klik net op de link die Henri heeft gepost, is inderdaad dus wel een restauratie. Heb ik `t verkeerd gelezen of onthouden :oops:

Ik vergeef het je. ;)

Ik heb gehoord dat er ook rondleiders in de Aviodrome zijn die het publiek vertellen dat de 'Bantam' een replica is. Dat is nogal zuur als je je bedenkt dat menig gerestaureerd vliegtuig voor de helft uit nieuw materiaal bestaat en dat de 'Bantam' opgebouwd is uit 90 to 95% origineel materiaal. Gebroken latjes werden hersteld, niet vervangen. Ook de banden zijn nog uit 1919 ... dat ze er veel te mooi uitzien is omdat er een laagje nieuw rubber over heen gesmeerd is, wat ook nodig was voor het behoud van dat oude poreuze rubber. Bij de presentatie van de gerestaureerde 'Bantam' heb ik geholpen hem uit de Fokker bedrijfshal naar buiten te duwen. Ik schrok toen een beetje omdat dat laagje nieuw rubber er vlot van af ging op het beton en hij dus op rubber uit 1919 reed ... het hield. Maar je moet er niet mee willen vliegen. :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Airbus is aan de beurt, maar waarschijnlijk op vakantie. Nog een pauzeplaatje?

HIER iemand die een 1:72 modelletje aan de hand van alleen deze foto heeft gemaakt:

mcclary.jpg

photos_1223367625.jpg

Vleugel zag er waarschijnlijk ongeveer zo uit:

photos_1223351268.jpg

Onbekend is of en hoe ze vloog.
Zou `t kunnen?

Groeten, Ramses

(een uitgelezen modelletje voor de depron/electro bouwer die iets bijzonders wil en van experimenteren houdt! ;) )

Nieuw pauzeplaatje dan maar?

fot404.jpg

De Fleet 60 'Fort', een tweezitter trainer. Het enige door Canada ontworpen en gebouwde toestel in de tweede wereldoorlog en de eerste volledig metalen monodekker voor de Fleet Aircraft of Canada fabriek.
Dit toestel was ontworpen als goedkoper alternatief voor de NA Harvard trainer en is als zodanig ook ingezet.
Er zijn er uiteindelijk 101 afgeleverd aan de RCAF.

Is het een aangepaste (plaatsing struts iets aangepast en een iets langer neusje) Affordaplane?

blueyellowaplane.jpg

Laatst bewerkt:
Back