Folie uit Hong-Kong

Vorig jaar een rol transparante folie gekocht. Het werkt inderdaad iets anders dan Oracover. Maar ook mij stoorde het dat het coveren van een kist vaak nog duurder is dan de kist zelf.
Heb geen ervaring met diverse kleuren over elkaar. En stel dat je inderdaad wat extra werk hebt om blaasjes weg te kijgen en stel dat je inderdaad een rimpeltje meer hebt, hou dan in je achterhoofd dat je een fractie van het bedrag kwijt bent t.o.v. oracover.

Prima folie

Folie over folie is, zonder extra aandacht, altijd vragen om problemen, ook bij Oracover.

De beste methode is om de onderliggende folie met een radeerwieltje vol gaatjes te prikken op de plek van de overlapping.

Hoi,

Topflite heeft daarvoor een speciale woodpecker in het programma.

topr2190.jpg

Grtz,
Menno

Ik heb mijn 3 meter Sirion vliegende vleugel bespannen met zilveren HongKong-Cover. Een schuimkern met Abachi ingedekt. Ik weet niet zeker in hoeverre het aan mij ligt (ik zal mezelf zeker geen ervaren bespanner noemen), maar het is een grote rimpelzooi geworden. Tientallen gaatjes geprikt, er blijven rimpels en luchtbellen komen. Hij ligt nou al een tijd in een hoek van mijn bouwzolder, ik denk dat ik het spul er allemaal af ga trekken en het opnieuw doe.
Eerder had ik een Yoda bespannen, die is vrij behoorlijk geworden, en erna een Risertje... die is mooi gelukt, allebei met Oracover.

Dit kan ook aan de schuimkern liggen. Daar heb ik ook altijd problemen mee met folieen.
Het schuim blijft op de een of andere manier ontgassen, lijkt mij. Misschien wel te heet gefolied??? Gewoon op balsa lukt het mij normaal aardig tot goed (2 lagen is wel eens lastig.). Tempex eronder , en het is doffe Elende.

dat komt omdat de warmte van het te folien opervlak te warm word en de warmte niet weg kan dat bij abachi ingedekte schuimvleugels.! bij balsa ingedekte vleugels gaat dat wat beter omdat balsa de warmte goed doorlaat maak de boel niet te heet wand dan smeld de stiropor n tip abachi altijd doffe elende die vleugels zijn het mooist te behandelen met 20 gr glasmat en g4 kijhart en goed te behandelen en te lakken

Heeft met de warmte minder te doen Johan .
Balsa beplankte styro delen foen ik met 160 grad .

Is gewoon een chemische reaktie dat styro altijd een gas vrijgeeft .

Met Oracover heb ik de beste resultaten als er styro in zit .
Zelfs een zagi heb ik met Oracover bespant direkt op de styro kern . :mrgreen:

Mvg Johan

Voila het eindresultaat:
DSC00387.jpg

DSC00388.jpg

Een Duitse firma is in ieder geval een goede klant kwijt. Eens je een volledig toestel bespannen hebt, merk je dat het echt wel goed materiaal is. Nu is het wel nog even afwachten wat de troep uit de uitlaat aanricht op de folie, maar eens de folie goed heet gestreken is, is hij verduiveld moeilijk los te krijgen.
De vleugel van het toestel is ook een piepschuim kern met balsa bedekt, maar ik heb geen problemen gehad met luchtbellen tijdens het folieën en erna. Wel is het nog even afwachten wat de zon en zomerse temperaturen gaan uitrichten.
Voorlopig oordeel 9/10

Gezien het feit dat er een brandstofmotor op die kist staat, vrees ik voor hem dat we niet hoeven te wachten tot na de zomer.. of hij moet heel weinig vliegen. Ik voorspel dat de folie na 10~20 vluchten al begint los te laten her en der, na 30~40 vluchten alleen nog met lijm en plakband er weer opgezet kan worden en na 100~150 vluchten er gewoon vanaf waait.

Op een electrokist zou ik het wel aandurven met die folie.

Ik heb ook nog altijd wel twijfels hoor, zoals ik al zij is het afwachten wat er gaat gebeuren na enkele vluchten of bij warmere temperaturen.
Maar ik heb er toch een goed gevoel bij.
Een kleine test gedaan Oracover versus Kong-folie:
DSC00390.jpg

Het rode strookje is oracover op oracover
Het blauwe Kong-folie op Kong-folie
Alle twee even hard verwarmd en gestreken.
Oracover komt na een beetje pietswerk los.
Bij Kong-folie krijg je na serieus piets en trek werk enkel de doorzichtige drager los, de lijm en kleur laag blijft gewoon achter.

dat zal ook wel het probleem worden net als bij de hyoscho folie, dat de bescherming eraf gaat en de helft van de kleurplak blijft hangen

Precies.. en het grootste probleem daarvan is dat er dus brandstofresten tussen de transparante laag en kleurlaag komt. Omdat daar natuurlijk maar heeeel weinig ruimte is, is 1 druppel genoeg om een halve vleugel te doen loskomen.

Maar goed, sorry, was niet m'n bedoeling je foliewerk te verpesten, het ziet er goed uit, en wie weet dat dit spul wel beter houdt dan de Kyosho meuk.

Je zou ook kunnen overwegen om het hele toestel een dunne (!) laag blanke lak te geven.. dan blijft het wel zitten en zelfs met de kosten van die lak erbij, blijft deze folie natuurlijk wel stukken goedkoper.

Ik doe nog wel eens met methanol verdunde polyester/epoxy met een heel fijn/klein kwastje in/op de folie-folie overgangen. Gewoon lamineer-epoxy van wilsor werkt perfect en je hebt geen last van loslatende folie die je nooit meer vast krijgt omdat het vet geworden is.

Pieter

Kan idd ook. Weer een andere optie is om NU, dus voordat er brandstof opzit, elke folie-overgang te voorzien van een goede kwaliteit plakband. Dat klinkt misschien heel knullig, maar is onzichtbaar en werkt ook goed.

Langs de andere kant, als hij na enkele vluchten naakt naar beneden komt, omdat de folie er in het zwerk is afgevlogen, hoef ik mij niet bedrogen te voelen. Het was dan afgelopen jaren wel waard geweest om tot 5 keer meer te betalen voor folie.
Btw: durft Oracover ook niet los te komen na een x-tal vluchten ??

Ik heb nog nooit een kist naar beneden zien komen omdat de folie eraf was gekomen.

Wel een keer een Calmato gezien waar de helft van het hoog laag zijn folie loskwam, maar die is gewoon geland.

En ook een keer dat er folie loskwam op een Q500 racer van mijzelf. Een geklapper alsof er een mitrailleur werd afgeschoten. En dat was wel Oracover.
Maar een tempex vleugel, en hoe oud die folie was? Ding was tweedehands, en had er bij mij alweer 25 uur opzitten, en vliegt nu nog steeds met wat nieuwe oracover erop.

Het ligt er ook veel aan, hoe je folied. Kijk hoe je overlappingen liggen.

Maar ik heb net twee rollen besteld om het eens te gaan proberen.

Resultaten zal ik hier posten.

Back