Bouwverslag Fokker T.VIII W(G-2) ⇨ R-6 | Marine Luchtvaart Dienst

.
Verder met het indekken van de D-box aan de onderzijde van de vleugeltips.
Tijdens het uitharden zo gestut dat de wash-out van de vleugeltips precies goed is:

full


Done,... en de vleugeltips in vorm geschuurd:

full


Bovenzijde geheel ingedekt:

full


De vleugel in huidige staat, onderzijde:

full


... en bovenzijde:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Even een paar "motivational shots":

full


Alle deuren naar beneden...: ;)

full


... dit project wordt steeds omvangrijker...
Nu ik naar deze foto`s kijk wil ik de cockpits opnieuw maken.
Ik was uitgegaan van "hoe het was", maar ik ga ze meer realistisch maken denk ik.
Dat betekend vooral een bredere cockpit op de romprug,... maar e.e.a. ga ik nog even uitdenken, later meer:

full


De neuslijst van de vleugeltippen moeten nog in vorm geschuurd worden, maar het wordt weer echt een Fokker T.VIII W (G):

full


Nu kerstavond en de kerstdagen!
images


Fijne dagen!
Groeten, Ramses
.
 
Echt prachtig werk, Ramses. Respect voor je bouwkunsten en geduld!

Echter, ik vraag mij toch af. Als je kijkt naar hoeveel tijd je hebt aan 'reparatie' en 'strippen' (dus niet 'bouwen') had je dan niet in dezelfde tijd ook de romp helemaal zelf nieuw kunnen bouwen?

Dat heb ik vaak bij dit soort restauratie-projecten. Het is natuurlijk een mooie impuls om aan een kist te beginnen, als iemand je een reparatie-project geeft, maar volgens mij levert de keuze restauratie vs nieuwbouw je nu alleen maar een hoop oud gewicht op. Gezien je bouwkunsten, verwacht ik dat een zelf gebouwde nieuwe romp ook NOG mooier was geweest.

Dan het gewicht, als ik zo kijk, had er uit het triplex van die vleugel nog veel gewicht bespaard kunnen worden met 'verlichtingsgaten' in elke rib. Bewust niet gedaan? Is het in het echt ieler dan het op de foto lijkt?

Zonder meer prachtig project en prachtige kist. Laat je dus niet uit veld slaan door kritische vragen, ze zijn goed bedoeld! :)

Nog een laatste vraag: in welke software maak jij die tekeningen?
 
.
Bedankt voor de leuke reacties heren!! :)

@femmo : Denk wel dat ik in ieder geval de lange cockpit op de romp opnieuw ga maken.
Ik heb trouwens geen reacties meer gehad van de originele bouwer.
@tonspit : Eerlijk gezegd hou ik het niet meer bij, ben ook benieuwd naar het totaal straks.
@Edwin Lievaart : Ga ik doen! ;)
@Doedelzak : Dank je!
Ik zal het je nog sterker vertellen, nieuwbouw was zelfs sneller (minder werk) geweest dan restaureren.
Maar een groot deel is inmiddels ook nieuw gebouwd ;) :

full


Je hebt gelijk dat een nieuwe romp misschien logischer is, maar het een is uit het ander ontstaan.
Toen ik aan de restauratie begon had ik niet verwacht dat ik een nieuwe vleugel voor deze kist zou ontwerpen en bouwen.
Ik zit inderdaad met een hoop "oud gewicht", maar heb ook redelijk wat gewicht verloren in de staart bijvoorbeeld.
Ik ga deze Fokker T.VIII W (G) zo afbouwen en vliegklaar maken, dat was het doel.

Maar nu ik een ontwerp voor de vleugel heb ga ik ook de romp in 3D tekenen en de tekeningenset compleet maken.
Deze versie zal wel een stukje groter worden, waarschijnlijk in schaal 1/7 (geeft ca. 2.7 meter spanwijdte).

Voor wat betreft het gewicht van de vleugel, deze had inderdaad lichter gekund.
In het grotere model ga ik wel verlichtingsgaten maken in de triplex ribben en andere triplex onderdelen, nu heb ik dat in slechts enkele onderdelen gedaan.
Een groot deel van de ribben in de vleugel welke ik nu gebouwd heb zijn van balsa en ik vind het overbodig daar ook verlichtingsgaten in te maken.
Maar het triplex in deze vleugel had inderdaad zeker nog lichter gekund!

Ik teken met het programma Nemetschek Allplan, een 3D tekenpakket ontwikkeld voor architectuur.
Ik heb hier ruim 12 jaar mee gewerkt in mijn vakgebied (architectuur) en kan het ook voor vliegtuigontwerp gebruiken.
Momenteel werk ik met ArchiCad 19 voor mijn werk, maar de vliegtuigmodellen blijf ik in Allplan tekenen.
Hier kan je wat andere modellen zien die ik d.m.v. Allplan heb getekend: Behance pagina

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Een tijdje geleden een nieuw project bij @Bart83 opgehaald, nog een MLD (Marine Luchtvaart Dienst) kist! :yes:
Nog een "project"... tja,... een mens moet toch bezig blijven nietwaar? ;)
Van een restauratie-project kan je bijna niet spreken, want deze kist is zo goed als vliegklaar!

Ik begin een beetje op de "Nederlandsche" toer te geraken...
Huidige projecten: een NEIAF Spitfire Mk.IX, een MLD Fokker T.VIII W (G) en daarna dus de MLD Ryan STM-S2.
Deze MLD Ryan STM-S2 staat voorlopig even op de kast, eerst de MLD Fokker T.VIII W (G) en NEIAF Spitfire Mk.IX afmaken!
Maar hierbij alvast wat foto`s, de Ryan STM-S2 zoals ik hem bij Bart ophaalde:

full


Enkele originele MLD Ryan STM-S2`s:

full


Deze vliegt nog rond:

full


Mijn Ryan STM-S2 is gebouwd uit een bouwdoos van SIG Mfg.
Origineel is de SIG kit een Ryan STA, de aerobatics uitvoering van de Ryan en voorzien van een enkele cockpit.
De bouwer van deze kist heeft alle aanpassingen gedaan en er een STM-S2 van gemaakt.
De schaal van deze Ryan is 1/5 en er komt zeer waarschijnlijk een Saito 120 in:

full


Het enige wat aan deze kist gedaan moet worden zijn:

- het landingsgestel in elkaar zetten (leuke puzzel)
- vleugel (deels) opnieuw bekleden
- eventueel een nieuwe motorkap maken (bijgeleverd)

Verder wil ik er wat meer oppervlakte details aan toe voegen en een nieuwe laklaag, thats all!

full


Weinig werk voor een (in mijn ogen) hele mooie kist!

De Ryan STM-S2 was uitgevoerd met een verwisselbaar onderstel.
Of een landingsgestel met wielen of een landingsgestel met drijvers.
Hier een filmpje van mijn youtube kanaal van een MLD Ryan STM-S2 op drijvers:


Ik ga er vooralsnog eerst de wielen onder zetten, maar heb wel het plan er ook drijvers voor te gaan maken.

full


Zo, dat was even tussendoor, maar nu weer verder met de MLD Fokker T.VIII W (G)!
Ik heb vanavond wat tijd en ga verder met de Fokker vleugel, binnenkort weer een update.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
@Jonkje : Bedankt voor je reactie/voorstel!
Saito motoren hebben wel mijn voorkeur, maar ik denk dat een 150 net wat te veel is voor de Ryan.
In principe is een 90 al meer dan voldoende, maar i.v.m. de eventuele drijvers dacht ik aan een 120.
@Edwin Lievaart : Yep! Maar niet zomaar hoor... ik heb flink op Bart ingepraat! :D ;)
@strutter : Dank je, vind ik ook! Een aparte maar prachtige kist.

.
Vandaag een "tussendagje"... gisteren 1e kerstdag met familie, morgen "3e" kerstdag met familie...
Maar vandaag dus lekker even tussendoor kunnen bouwen aan de Fokker T.VIII W (G)! :yes:
Servoplankjes maken voor in de vleugel:

full


Had er vier gemaakt, maar moest er vijf hebben :oops:... dus nog eentje bijgemaakt.
De servo`s zitten met 2 ipv 4 schroefjes vast omdat de schroefjes op zijn, maandag maar weer wat nieuwe bestellen.
Twee servo`s voor de ailerons en drie voor de splitflaps.

full


De vleugeltips geglasd met 50 grams glasweefsel en doorvoeren gemaakt voor de servosnoeren.
Ook de neuslijsten van de buitenste vleugeldelen in de juiste vorm geschaafd en geschuurd.
Je kan met de Glitsa ook gewoon de schuimen delen glassen, de Glitsa tast het schuim niet aan:

full


De twee Saito FA-80`s ingebouwd en de gasservo`s aangesloten.
Nu de plaats van de doorvoeren voor de brandstofleidingen bepalen:

full


Het overtollig glasweefsel van de vleugeltippen afgeschuurd en de tippen licht opgeschuurd voor een tweede laag PU-lak:

full


Scherpe vleugeltip en op deze foto is de wash-out ook goed te zien:

full


Hier komen de servo`s voor de ailerons en splitflaps in de buitenste vleugeldelen te liggen:

full


Morgen heb ik dus "3e" kerstdag en daarna een weekje op pad met m`n dochter.
Het bouwtempo gaat dus weer flink naar beneden, maar ik zal waarschijnlijk wel `s avonds af en toe nog wat bouwen deze vakantie.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Erg mooi te zien hoe de motoren zijn ingebouwd. Geen afneembare motorkap maar een doorlopend frame vanuit de nacelle. Het zou mooi zijn als de de Saito's tegengesteld zou kunnen laten draaien maar dat zou wel veel aanpassing aan de motoren vergen.

Mvg,

Bart
 
Het ziet er gewoonweg prachtig uit. Wat krijg je toch bouwkriebels als je zo'n draadje leest, maar damn, ik moet toch echt eerst naar waalwijk voor materiaal, dus dat wordt dinsdag.
 
Back
Top