Bouwverslag Fokker T.VIII W(G-2) ⇨ R-6 | Marine Luchtvaart Dienst

Wat voor penselen gebruik je welke haren heeft het?

Ik heb in de jaren behoorlijk wat penselen verzameld, verschillende merken en kwaliteiten.
Een goed penseel hoeft niet per se marterhaar of duur te zijn, ik heb zeer geschikte penselen bij de Action gekocht.
Verschillende breedtes en vormen, lengte van de haren, soepelheid van de haren, etc.
Ik pak het penseel uit m`n penselen pot welke voor de klus het meest geschikt is.

Ik gebruik penselen tot een breedte van 1,25" (3.2cm), breder vind ik persoonlijk niet fijn werken.
Ook m`n 1/3 Fokker V.XXIII (3m spanwijdte) heb ik met een 1.25" penseel geheel geschilderd.
Dat gaat niet snel (een kwast of roller gaat uiteraard sneller) maar geeft wel het resultaat welke ik wil.
Als je de penselen elke keer na gebruik goed schoonmaakt kan je er erg lang mee doen.

Welke korrel is voor jou fijn schuurpapier?

De laatste schuursessie voor de kleurlaag erop gaat doe ik volgens mij met korrel 320 of 400.
Het heel licht schuren tussen de kleurlagen door meestal met korrel 600.

WBPU lak is Poly Urethane lak? Wat betekent de WB?

Water Based PulyUrethane

Hier een post uit het verslag van m`n zwarte Chippy (m`n avatar), zie verfblik:

@ Frank: HIER in het draadje van m`n Picchiatello kan je zien welk verfsysteem ik voor mijn kisten gebruik. Ook de zwarte kleurlak voor m`n Chippy is zijdeglans PU-lak op waterbasis van de Karwei:

full


Ik gebruik twee penselen om de hele kist te schilderen. Een wat bredere penseel (zie bovenstaande foto) voor de grote vlakken en een smal penseel voor de randjes etc.
_________________________

... en een oude post uit het Sea Fury verslag:

"Bij deze Sea Fury`s heb ik besloten om eerst te glassen met transparante WBPU PT (Glitsa) en daarna de kleurlak (ook PU) op te brengen.
Dat heb ik gedaan omdat deze PU PT Glitsa veel harder wordt dan de kleur PU-lak welke ik op de Dornier heb aangebracht...
De huid van de Sea Fury`s is nu dus ook vele malen harder dan die van de Dornier.
De Dornier is een rustige kist om mee te vliegen, de Sea Fury`s worden maximaal belast.
De Dornier land op water, de Sea Fury`s op hun vleugel/buik in het gras...vandaar dat ik deze keuze heb gemaakt.

Overigens zijn de Dornier en de Sea Fury`s met 25 grams glasweefsel bekleed en niet met tissue.
Alleen de staartvlakken van de Sea Fury`s zijn wel met tissue bekleed i.v.m. het gewicht achterin.

full


Vroegere kisten deed ik spuiten of met een ander lak systeem.
Maar de potjes verf sinds ik met dit lak systeem (WBPU) werk:

V.l.n.r..:
TR ZG 2K top coat - transparant
Fokker D.VII - WBPU groen
Tiger Moth - WBPU grijs & WBPU groen
1x "standaard" Glitsa WBPU & 1x extra harde Glitsa WBPU (PT Diamond)
Dornier Wal - WBPU grijs & WBPU zilver
Fokker T.VIII W - WBPU grijs & WBPU oranje (moet nog 2 kleuren laten mengen voor de afwerking van deze Fokker)
Hellcat - WBPU blauw (de eerdere kleuren waren gespoten met MOTIP, zie verslag hier op mbf)
Stuka - 3x WBPU RLM kleuren
Chipmunk - WBPU zwart & WBPU wit
Sea Fury - WBPU sky & WBPU sea grey
De verf van de Bucker heb ik met de verkoop van de Bucker meegegeven voor eventuele reparaties, die was WBPU RLM blau

Ik vind dit een heel fijn verf systeem en het is bewezen goed! :thumbsup:
Geen verschillende lakken welke met elkaar reageren of andere problemen veroorzaken...
De WBPU kleurlakken breng ik op met penselen en kan je dus in elke gewenste kleur laten mengen.
Het wordt pas brandstof bestendig (nitro & methanol) met de transparante TR ZG 2K top coat erover.

Ik heb op twee kisten voor de top coat recent transparante 2K lak uit een spuitbus geprobeerd (Spray-Max), de Tiger 2 en de Fokker D.VII.

De 2K Spray-Max spuitbus, met een extra cilinder aan de onderzijde welke ingedrukt dient te worden:


full


_________________________

Ik heb de SprayMax inmiddels op o.a. de Tiger II, Fokker D.VII, P-51 Mustang, beide Sea Fury`s, Stuka en Wedell Williams gespoten.
Het is een kei harde lak, en zeer brandstof bestendig :thumbsup:
En ondanks dat ik dus niet graag spuit of met spuitbussen werk, gaat het verrassend eenvoudig met de speciale 'breed-spuitende' nozzle op de SprayMax bus!

Ben zeer tevreden over deze 2K lak en ook over deze Fokker T.VIII W komt als eindlaag SprayMax.
Deze 2K lak is verkrijgbaar in mat, zijdeglans of hoogglans.

upload_2023-11-21_9-59-7-jpeg.561551


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
mooi model hoor! Weatheren lijkt mij zelf verschrikkelijk, omdat ik het niet kan en bang ben zo'n mooi model te verpesten. Wel mooi om te zien dat anderen het wel kunnen :). Succes

Repost uit m`n Dornier Wal verslag:

"Dit heb ik gebruikt voor het weatheren van de Wal, 3 verschillende kleuren Vallejo Wash en acht potjes Humbrol en Revell verf:

full


Kleuren Humbrol en Revell verf (afhankelijk van het object):

full


En de drie kleuren Vallejo Wash:

full


Ik begin met de Wash.
Deze is waterdun en strijk je met een penseel over het model en dan juist goed in de naden, kieren, randen en achter/om de details.
Heel even laten aandrogen en dan weer wegpoetsen in de vliegrichting met een zachte doek.
De wash blijft dan in de naden, kieren, randen en achter de details zitten.
Ik heb voor de Wal de verschillende Wash kleuren gemengd.
Zwart en grijs bij de uitlaten, maar bijvoorbeeld zwart, grijs en olie/aarde op de romp.

full


Wanneer de Wash er goed op zit, deze laten drogen.
Daarna met Humbrol/Revell d.m.v. dry-brush techniek de rest bewerken.
De koperkleur heb ik gebruikt bij de uitlaten en de zilverkleur voor slijtvlekken op aluminium delen.
Ook weer verschillende kleuren gemengd voor verschillende onderdelen.

Op foto`s kijken waar er wordt gelopen over de kist, waar er zich vuil ophoopt en waar uitlaatgassen, etc. hun sporen nalaten.
Bij de Wal hangen de bommen aan de zijkant van de romp en daar zaten de mannen ook op met hun kisten wanneer deze werden bevestigd.
Dat geeft slijtplekken op plaatsen op de romp waar je het eigenlijk niet zou verwachten.
Ook het lopen over het vleugel middenstuk voor onderhoud aan de motoren geeft vuiligheid, etc. etc.

full


Het moeilijkste van weatheren is om het subtiel te laten.
Niet overdone want dan ziet het er niet uit en te weinig heeft weer geen effect.
Maar over het algemeen is "less is more" hier wel van toepassing...

full


Verder is het natuurlijk ook een kwestie van smaak!
De een wil een spik en span en zuiver vliegtuig, de ander een zwaar gehavend, versleten en smerige kist.
Ikzelf neig vaak naar het laatste ;)

_____________________________

Deze Fokker T.VIII W (G) ga ik op een gelijke wijze weatheren, d.m.v. washes en dry-brush.

upload_2023-11-22_11-18-21.jpeg


Maar eerst nog wat details, luikjes, etc. maken!

Groeten, Ramses
.
 
I.p.v. die Vallejo ... kan je zo'n wash ook niet maken door Humbrol met veel terpentine te verdunnen? (Zo deed ik het vroeger bij m'n plastic bouwdoosjes.)

Een potje Vallejo is 35 ml. Hoeveel potjes gebruik jij voor één model?
 
Wow wat een uitleg Ramses. Dank je! Dat je met kwasten een mooi resultaat kan behalen wist ik wel. Wij hebben vroeger een houten boot gehad en die behandelden we op dezelfde manier. Superstrak id lak. Wel van blank hout naar afgewerkt 15 dunne lagen, waarvan 10 nat over nat. Waren we een hele dag ah schilderen. Misschien dat ik toch eens ga proberen te weatheren, je hebt me wel geïnspireerd.

Freek
 
Wow wat een uitleg Ramses. Dank je!

Graag gedaan Freek!
Ik kwam deze post nog tegen in m`n Swallow verslag.
Hierin kan je de verschillende stappen als hierboven beschreven in beeld zien:
_______________________

full


Eerst de canopy en de inlaten afgeplakt en daarna de inlaten en uitlaat aan de binnenzijde Humbrol matt zwart geverfd:

full


Daarna begonnen met het weatheren van de Swallow.
Steeds een paneellijn afplakken en dan met een penseel zwarte Vallejo wash erop strijken.
Achteraan beginnen:

full


De wash heel even laten aandrogen en dan in de vliegrichting uitboenen met een zachte doek.
Eerst de lijnen in de lengterichting van de vleugels:

full


Daarna in de lengterichting van de romp.
Verder met de bovenzijde:

full


full


Met een vochtig doekje nog wat naboenen tussen de panelen en dan laten drogen:

full


De blanke lak van de Action erop gespoten:

full


full


En toen een paar uur laten drogen:

full


Het licht op de bouwkamer geeft een andere indruk dan in de buitenlucht.
Heb zojuist de Swallow buiten gefotografeerd voor een laatste overzicht, want de bouw is klaar!

full


upload_2023-11-22_13-59-8.jpeg

_______________________

De Dornier Wal is vrij subtiel geweathered, deze Swallow overdadig.
Het scheelt per kist wat mijn smaak is.
M`n Chippy en Tiger Moth zijn ook subtiel geweathered.
Maar als je daarentegen mijn Stuka ziet.... :D

full


De Fokker T.VIII W uit dit verslag zal er een beetje tussenin gaan zitten denk ik.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
I.p.v. die Vallejo ... kan je zo'n wash ook niet maken door Humbrol met veel terpentine te verdunnen? (Zo deed ik het vroeger bij m'n plastic bouwdoosjes.)

Klopt helemaal! :thumbsup:
Dat deed ik ook totdat ik Vallejo washes ontdekte.

De Vallejo wash kan je makkelijk wegboenen als het er niet naar smaak opzit.
De verdunde Humbrol is lastiger te verwijderen dan de wash op waterbasis.
Vandaar dat ik overgestapt ben op Vallejo, maar met verdunde Humbrol is zeker een goed alternatief!

Een potje Vallejo is 35 ml. Hoeveel potjes gebruik jij voor één model?

Ik heb recent pas m`n tweede potje zwart gekocht!
Met het eerste potje heb ik ca. 10 modellen geweathered.

Ik spuit wat Vallejo op een schoteltje en ga dan weatheren.
Elke keer hou ik wat over en gooi dan het restant weg.
Dus als ik economischer te werk zou gaan, zou ik er nog meer kisten mee kunnen weatheren.

Groeten, Ramses
.
 
.
Vraagje aan de Fokker (historie) kenners:

Ik kom er niet achter welk machinegeweer achter in de cockpit van de T.VIII G gebruikt werd.
De enige informatie welke ik kan vinden is dat het een 7,92 mm machinegeweer is.
Tevens heb ik deze twee foto`s gevonden:

upload_2023-11-27_13-19-9.jpeg


upload_2023-11-27_13-19-16.jpeg


De onderste afbeelding is van een T.VIII W in Duitse service.
Ik kan me voorstellen dat de Duitsers hun eigen machinegeweer gebruikten.
Weet dus niet of het een relevante foto is voor mijn MLD T.VIII W...

Herkent iemand het machinegeweer of heeft info over het gebruikte machinegeweer in de MLD T.VIII W?

[edit 1]
Ik lees zojuist dat er achter in een Fokker G1 een 7,9mm Browning FN machinegeweer zat.
Maar als ik daarop google vind ik geen gelijkenis met het machinegeweer op bovenstaande foto`s?

[edit 2]
Al iets meer info gevonden!

full


De M.36 No.2 | Browning Machinegeweer | Flexibele opstelling met pistoolgreep | Normaal vurend (FN.32)

.
Als iemand een data tekeningetje van bovenstaand machinegeweer weet/heeft houd ik mij aanbevolen!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Als iemand een data tekeningetje van bovenstaand machinegeweer weet/heeft houd ik mij aanbevolen!

Helaas nul reactie op dit forum en zelf kwam ik ook niet verder in mijn boeken of op het internet...

Op Facebook ben ik lid van een aantal groepen waaronder de groep: "Fokker aircraft WWII (1920 - 1940)"
Ik heb daar vandaag in m'n pauze de vraag met betrekking tot de M.36 gesteld.

Binnen een half uur (!) kreeg ik reactie van Edwin Hoogschagen met een foto uit een boek met de gezochte data tekening daarop! :yes:
Uit het boek: "Fokker Vliegtuigbewapening", G. de Vries, B. J. Martens

Kort daarop kreeg ik van Floor Sprangers een reactie met eenzelfde data tekening uit weer een ander boek:

full


Tevens kreeg ik van Floor Sprangers meerdere foto`s met informatie over de M.36 waaronder de afmetingen! :yes:

full


full


Bedankt heren! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Mooi dat je de info hebt gekregen! Altijd fijn :)

:yes:

Hartelijk dank voor je uitleg wat betreft penselen verf en schuren
Ga t opschrijven.

Graag gedaan!

.
Ik heb afgelopen week geen tijd voor de hobby gehad, maar heb wel van deze foto:

upload_2023-12-4_12-56-15.jpeg


... in Photoshop deze plaat gemaakt:

upload_2023-12-4_12-56-49.jpeg


... en afgedrukt in schaal 1/9 op een A4tje:

upload_2023-12-4_12-57-16.jpeg


Mooie basis voor het machinegeweer!

Verwacht er niet te veel van, de Fokker wordt immers 'afstandschaal'.
Maar het is een goede basis voor een enigzins gelijkend machinegeweer :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Afgelopen twee maanden hier niets meer gepost... überhaupt niet meer in dit deel van het forum :rolleyes:
Ik ben bezig geweest met vier Veron vrije vlucht rubber aangedreven vliegende schaalmodellen.
Deze zijn inmiddels vliegklaar, bouwverslagen staan in het Vrije vlucht deel van dit forum:

upload_2024-2-6_11-58-18.jpeg


Veron | de Havilland Tiger Moth | Rubber Power

upload_2024-2-6_11-58-34.jpeg


Veron | Hawker Hurricane | Rubber Power

upload_2024-2-6_11-58-49.jpeg


Veron | Sopwith Triplane | Rubber Power

upload_2024-2-6_11-59-17.jpeg


Veron | de Havilland Chipmunk | Rubber Power

.
Komend voorjaar wordt het dak van mijn woning compleet vervangen.
Dit betekend dat voor die tijd de gehele bouwzolder ontmanteld moet worden en compleet leeg moet zijn...
Veel spullen en kisten zullen tijdelijk ingepakt en opgeslagen moeten worden.
Dan kunnen ze aan de gang met m`n woning en daarna kan alles weer opgebouwd en ingericht worden.

Gevolg is dat ik komende maanden niet meer aan m`n rc-kisten kan/zal werken.
Wel ga ik lekker door met bouwen (kan niet zonder ;)), maar dan kleine vrije vlucht modellen.
Deze kan ik gewoon in de woonkamer bouwen en heb daar niet veel gereedschap (of ruimte) voor nodig.
Ik ben dus voorlopig alleen op het vrije vlucht deel van het forum actief, al lees ik hier uiteraard wel mee.

Komend herfst/winterseizoen ga ik weer verder met de rc schaal kisten, tot dan!

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top