Fokker G1A Mercury bouwplannen

Sorry maar wil dit even kwijt.

Je zoekt de originele Fokker fabriekstekeningen, dat kan maar 1 ding betekenen, je wilt het model zo schaal mogelijk maken.
Maar vervolgens wil je wel de roeren vergroten........

Waarom zou je al die moeite doen om de originele tekeningen te vinden om deze vervolgens toch niet te volgen??
Pak dan de tekeningen van Yke, verschaal die wat en maak daar een goed uitziend en vliegend model van.

Maar dat is mijn menig, zal het project zeker blijven volgen.

NACA 2412 is een profiel welke wordt gebruikt in bijvoorbeeld o.a. de Cessna 152, 172 en 182.
Zou ik zelf niet gebruiken voor een sneller vliegende warbird met hoge(re) vleugelbelasting.

Precies! Schaal vleugelprofielen zijn niet echt geschikt voor deze kleinere schaalmodellen.
Kijk ook eens naar Selig vleugelprofielen, degene ontworpen voor modelvliegtuigen.
Bijvoorbeeld de erg goed vliegende Top Flite P-47 gebruikt een Selig S8036 profiel bij de wortel en S8037 bij de tip.
Ik heb deze Selig vleugelprofielen zelf ook toegepast bij meerdere van mijn ontwerpen.
Ook voor m`n 1/12 Sea Fury ontwerp (dezelfde schaal als jij beoogd) heb ik een Selig profiel gebruikt en vliegt erg goed!!

Inderdaad! Zelfs al heb je allemaal originele Fokker tekeningen, zitten daar soms nog flink wat discrepanties in...
Vraag maar eens aan de heren in Hoogeveen die de vliegende 1:1 Fokker D.XXI hebben gebouwd.

Succes met je project, prachtige kist de G1!

Groeten, Ramses
Hi Ramses,
Thanks.
(overigens: Mooie website heb jij: https://www.delooff-aeroplanes.nl/radio-control/hawker-sea-fury-2)

Die Selig airfoils ga ik eens bestuderen.
Ik zocht Selig airfoils op airfoiltools & bigfoil & UIUC van Dave. Selig S8036 is veel minder guppy wing dan NACA 2418.

Airfoils for model planes ! Super goede feedback tot zover ;-)
En zo realiseer ik me dat ik een known unknown te pakken heb.
Zoals pizza bakker Mario bij Iglo. "Je moet onderaan beginnen. De bodem."
Heeft iemand een goede airfoil paper over model planes?

Een prettige dag gewenst.

Bolko

Bijlagen

• comparison NACA2418 and S8036 from bigfoil.png
    comparison NACA2418 and S8036 from bigfoil.png
    52 KB · Weergaven: 13
  • comparison Selig S6036 and S8037 from bigfoil.png
    comparison Selig S6036 and S8037 from bigfoil.png
    47,8 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Sorry maar wil dit even kwijt.

Je zoekt de originele Fokker fabriekstekeningen, dat kan maar 1 ding betekenen, je wilt het model zo schaal mogelijk maken.
Maar vervolgens wil je wel de roeren vergroten........

Waarom zou je al die moeite doen om de originele tekeningen te vinden om deze vervolgens toch niet te volgen??
Pak dan de tekeningen van Yke, verschaal die wat en maak daar een goed uitziend en vliegend model van.

Maar dat is mijn menig, zal het project zeker blijven volgen.
Hoi Berto,

Dank voor je feedback.

Naar mijn mening moet eerst de basis goed zijn; de originele Fokker tekeningen.
Het is evenwel geen dogma:
Zal fijn zijn als het zoveel mogelijk schaal kan.
Maar als het niet kan zoals het moet dan moet het zo het kan.

Omdat bij de start de staart op de grond staat, kan er bij de start wel eens wat weinig wind over de roeren gaan.
Dus die moeten misschien wat groter.
Tot zover mijn gedachte salade.

prettige dag,
Bolko

Bolko,
Bij de F4C schaalwedstrijden zijn de modellen meestal ook niet naar originele fabriekstekeningen gebouwt. Men kiest het beste gepubliceerde 3view dat men kan vinden en verzamelt zoveel mogelijk foto's en andere ondersteunende informatie. In de documentatieset worden eventuele fouten in de 3view aangegeven met een verwijzing naar een foto. Foto's zijn leidend.
Ik wil maar zeggen ... originele fabriekstekeningen heb je niet nodig.

Op de kaft van één van de drie boeken die je bij de G-1 stichting kan kopen zag ik een mooi 3view en er staan blijkbaar ook detailtekeningen in ... en foto's uiteraard. Volgens mij heb je dan alles wat je nodig hebt om te gaan tekenen.

Ik neem aan dat je zelf gaat tekenen. 3D of het makkelijker te leren 2D? Voor 2D kan ik NanoCAD Free aanbevelen.

Hoi Bolko,

Nog een ander dingetje om mee te nemen in je overwegingen.

Hoe groot?
Met een schaal van 1:12 wordt dat...

Schaal 1/12 is een populaire schaal, het is een "foot to an inch".
Het is ook de schaal die o.a. bij AirCombat wordt gebruikt.
Deze modellen zijn niet zo groot (maar vliegen geweldig!!).

Omdat bij de start de staart op de grond staat, kan er bij de start wel eens wat weinig wind over de roeren gaan.
Dus die moeten misschien wat groter.

Een landingsgestel is echter niet zo praktisch in deze schaal, de wielen worden te klein voor een grondstart op gras.
Grotere wielen om toch van gras te kunnen starten ziet er niet uit, dus wordt in deze schaal het landingsgestel meestal weggelaten.
Starten vanuit de hand en landen op de buik.
Voorbeeld; op onderstaande foto sta ik klaar om de gave schaal 1/12 AirCombat P-38 Lightning van vliegmaat Frans op te gooien:

1751373504023.jpeg

Deze 1/12 Lightning van Frans (fransspitfire op dit forum) is vergelijkbaar qua grootte met een 1/12 Fokker G1.
Weggooien en landen op de buik gaat prima!
Het scheelt je ook nog eens retracts ;)

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
Een selig 3021 of 4061 is ook nog te overwegen . Dit zijn profielen met een breed inzet bereik . Zelfs een mh32 profiel is nog te overwegen .naar de tip kun je dan naar een naca2412 pakken . Dit levert een aerodynamische tipverdraaing wat voor een zeer late tip overtrek zorgt

Laatst bewerkt:
ik heb de tekeningen van Johan Broos die door de N V N verspreid werd ook op de PC staan
die kloppen totaal niet

er is een aantal jaren geleden iemand geweest die G1 modellen had laten maken als ARF

die had echter een dikker vleugelprofiel gekozen

dat pakte slecht uit

ook andere tips werd niks mee gedaan

een model bouw je demontabel

ter indicatie

een model van 2,6 meter span past in een kleine middeklasser

hier zo veel mogelijk betrouwbaar materiaal

Bijlagen

• 779d7a1ec6ce4f7b7b20db313491f1d8.jpg
    779d7a1ec6ce4f7b7b20db313491f1d8.jpg
    87,8 KB · Weergaven: 10
  • G1- blad 1.jpg