Fokker F.XVIII Snip schaal 1:10

De staartvlakken zitten ook in de folie. Hetzelfde recept. De basis met scalecover en voor de "stiiching tape" gescheurde stroken oratex.

full

full

groeten kjel

Het werkt inderdaad fijn. Het hecht goed, het is sterk en het is mooi te spannen. En de rol is breder dan een rol oratex.

Verder met de laatste schaaldetails op de romp. Zowel links als rechts zitter er platen op de romp geschroefd. Deze van 0,4mm triplex en een paar kleine schroefjes nagemaakt. Geen idee waarvoor deze diende, maar dat zal wel met onderhoud te maken hebben gehad.

full

De cabine was voorzien van ventilatieroosters. Deze heb ik ook van 0,4mm triplex gemaakt. In totaal waren er vijf roosters. Twee links en drie rechts, want de wc had ook een rooster.

full

full

full

Boven de cabinedeur en de deur van de vrachtruimte zat, wat ik denk, een anti druppel gootje. Wederom heb ik daar 0,4mm triplex voor gebruikt.

full

full

full

Als laatste nog de afdekkapjes voor de stuurkabels van de staartvlakken. Deze zijn van 0,3mm aluminium gemaakt.

full

Nu moet de romp eerst geschilderd worden voordat ik er verder mee kan. Het laatste stukje neus kan dan dichtgemaakt worden en bekleed worden met aluminiumtape.

groeten kjel

Laatst bewerkt:
Zowel links als rechts zitter er platen op de romp geschroefd. Deze met van 0,4mm triplex en een paar kleine schroefjes nagemaakt. Geen idee waarvoor deze diende, maar dat zal wel met onderhoud te maken hebben gehad.
Waarschijnlijk zijn dat beschermplaten om schade aan de bespanning te voorkomen, veroorzaakt door zand en rommel dat door de propellers tegen de romp geslingerd kan worden. Ik heb dat al eens eerder geopperd, maar kennelijk dus niet in dit topic.

Hoi Max,

Dat was in dit draadje, maar daar zijn dat opzetruitje bij de cockpit en die verticale strook die ik met de scalecover heb nagebootst voor. Die zitten precies in de proplijn. Het enige wat ik kan verzinnen is dat deze panelen voor inspecties en onderhoud zijn.

full

Aha. Ik dacht dat je dat verticale paneel bedoelde, maar dat hebben we dus eerder besproken (soms blijven er dingen kennelijk toch nog in mijn geheugen hangen..:))

:D:D Dat had je inderdaad goed onthouden! Nu ging het inderdaad over het paneel boven het cabineraam en het paneel links boven het postluik.

Ondertussen zijn ook nog een weekje op vakantie geweest. Voor dat we weg gingen heb de staartdelen en de romp in de basiskleuren, blauw, zwart en zilver, gezet, zodat deze tijdens de vakantie mooi konden drogen. Na terugkomst heb ik de overgang tussen het blauw en het zilver van de romprug netjes afgewerkt, er was hier en daar toch wat blauw onder het tape doorgekropen en het gouden biesje tussen het blauw en zwart geschilderd. Voor het afplakken heb ik daarvoor 3mm vinyl tape van 3m gebruikt. Dat kun je mooi in bochten leggen. De punt is echter ook voor dit tape nog te scherp, daar heb ik de vorm uit schilders tape gesneden. Voor de juiste vorm van de overgang van zwart naar blauw heb ik een foto van een mooi zijaanzicht van de Snip gebruikt en die in fotoshop geschaald op de grootte van mijn romp. Ik ben ook al met de decals bezig geweest, maar dat wil nog niet helemaal naar wens lukken. Het Fokkerlogo voor op het richtingsroer is prima gelukt, maar om de een of andere reden wil het zwart niet mooi zwart uit mijn printer komen. Toen bij de F.VIIb ging dat prima, maar nu komt het er streperig en grijs uit.

In tegenstelling tot de eerdere Fokker driemotors was het stabilo en hoogteroer bij de F.XVIII zilver. Al had ik persoonlijk blauw mooier gevonden, maar op de foto's is duidelijk te zien dat het zilver is.

full

Het kielvlak en richtingsroer met het Fokker logo.

full

En zo staat de romp er nu bij. Zo, met de juiste kleuren er op begint het al echt op de F.XVIII te lijken.

full

groeten kjel

om de een of andere reden wil het zwart niet mooi zwart uit mijn printer komen. Toen bij de F.VIIb ging dat prima, maar nu komt het er streperig en grijs uit.

Dat heb ik ook met mijn printer, die ik weinig gebruik. Ik denk dat dat het probleem is, dat de printkop van de cartridge een beetje opdroogt ofzo.

Als het goed is heeft je printer software onderhoudsprogramma's, waaronder 'printkoppen reinigen'. Probeer dat 's.

Hoi Henri, dat was ook mijn gedachte in eerste instantie. Dus toen ter controle de boel op een gewoon A4tje uitgeprint en dat kwam er wel goed uit. Daarna weer een vel decalpapier door de printer gehaald en weer streperig en grijs. Misschien dat het papier toch wat vettig is geworden of zo. Op Amazon kwam ik een pak decalpapier tegen wat een stuk goedkoper was dan waar ik normaal haalde dus dat maar besteld. Wat me als eerste opviel aan dit nieuwe papier is dat een stuk matter is dan wat ik eerst gebruikte. En ik moet zeggen dat dit nieuwe papier heel mooi print. Geen strepen en het zwart is mooi egaal zwart. Deze lichting decals is wel goed genoeg om op de Fokker te mogen :).

Back