FMT Thermy 2,3 meter electrozwever

Hallo allemaal,

Deze Winter ben ik van plan een Thermy te bouwen. Het model stond in de FMT's van oktober en november (dit jaar). Toen ik het model voor het eerst zag wist ik het meteen; ik ga hem bouwen. Zo gedacht ook gedaan en heb nu de tekeningen inmiddels thuis liggen. Dit draadje wil ik gaan gebruiken voor de vragen die ik heb/krijg.

Dit is alles wat ik nu binnen heb gekregen:
sorry voor de erg slechte kwaliteit (iPod + weinig licht) :(

mzXV4.jpg

uWB1p.jpg

a2f6K.jpg

yuZxA.jpg

De bladen die ook in de FMT's zitten (ook hier te vinden) :
KTF6J.jpg

Zelfs een 'Bauplan-Wörterbuch' :) :
2cAuC.jpg

Deze tekeningen heb ik bij VTH de uitgever :confused: van FMT besteld. Daar kan je ook een freesset kopen, maar alle ribben e.d. ga ik samen met mijn vader uitfezen (inscannen en in solidworks o.i.d. uittekenen) en dan hopelijk netjes uitfrezen :p

Inderdaad een mooie kist. Bij bestudering van de details viel me echter iets op waar ik persoonlijk iets minder gelukkig mee zou zijn

De thermy heeft SD 7037 als vleugelprofiel. Niet echt het meest effectieve profiel i.c.m. welvingskleppen. Het veranderen van flapstanden resulteert niet echt in snelheidsverschillen. Als je nu toch zelf de ribben gaat maken, zou ik persoonlijk van SD 7037 naar MH 32 switchen. Deze is effectiever op flaps, steekt daardoor beter. En bij neutraalstand en thermiekstand zijn de verschillen tussen SD 7037 en MH 32 in de praktijk verwaarloosbaar.
Beide profielen werden gebruikt bij F3J modellen, daar is de pleit beslecht ten gunste van MH-32 en daarvan afgeleide profielen

Veel succes met de bouw

Met iPod kun je zeer mooie foto's maken maar met een lens van ong. Een millimeter en heel weinig licht vraag je er om ;-)

Ik heb hier ook de tekeningen van een thermy liggen maar ik ga er niets mee doen vind de SALy veel leuker haha

Bij ons op de club ( Cumulus Winssen) heeft ook iemand de Thermy gebouwd, en toen dacht ik dat is een mooi winter project. Als je tekening besteld krijg je dan de beschrijving erbij of moet je de twee bladen erbij bestellen?

De thermy heeft SD 7037 als vleugelprofiel. Niet echt het meest effectieve profiel i.c.m. welvingskleppen. Het veranderen van flapstanden resulteert niet echt in snelheidsverschillen. Als je nu toch zelf de ribben gaat maken, zou ik persoonlijk van SD 7037 naar MH 32 switchen. Deze is effectiever op flaps, steekt daardoor beter. En bij neutraalstand en thermiekstand zijn de verschillen tussen SD 7037 en MH 32 in de praktijk verwaarloosbaar.
Beide profielen werden gebruikt bij F3J modellen, daar is de pleit beslecht ten gunste van MH-32 en daarvan afgeleide profielen

Al deze (zoals u zegt) echt beter is ga ik hem gebruiken. Het word dan wel heel wat gepuzzel met uittekenen dan, maar dat is ook wel leuk :D.

Bij ons op de club ( Cumulus Winssen) heeft ook iemand de Thermy gebouwd, en toen dacht ik dat is een mooi winter project. Als je tekening besteld krijg je dan de beschrijving erbij of moet je de twee bladen erbij bestellen?

Alles wat op de bovenstaande foto's staat kreeg ik er bij. Ook twee a3 vellen met daarop de 8 pagina's over de thermy. Dat zijndeze bladen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als hij bedoeld is om mee te thermieken: kies de kruisstaart, en niet de V-staart. Die laatste kies je eerder als je hem vooral als hellingzwever gaat gebruiken.

Dirk

Als hij bedoeld is om mee te thermieken: kies de kruisstaart, en niet de V-staart. Die laatste kies je eerder als je hem vooral als hellingzwever gaat gebruiken.

Dirk

waarom worden er dan vandaag de dag nog F3J toestellen gebouwd met V staart?

minder gewicht, bij het draaien zowieso 1 vlak dat draagt... ?

Dirk

Toch vind ik een V-staart hem veeeel mooier staan en ga ik dus ook gebruiken :D

Het MH-32 profiel ga ik toch gebruiken :)
deze link heb ik gebruikt voor de coördinaten. En mijn vader heeft die even in solidworks geladen:

Qky7y.jpg

Hopelijk morgen weer even verder:D

SD 7037 wordt nog steeds veel gebruikt. Is ook beslist geen verkeerd profiel. Valenta gebruikt het nog steeds op diverse modellen zoals de Thermik XL en XXL (maar wel verlopend naar een ander profiel om de prestaties tijdens het steken te verbeteren. zoals MH 32 0f RG 15).

Bij electro-zwevers kun je op de motor terugvallen als je grotere afstanden wilt overbruggen. Ga je echter alleen op motorvermogen omhoog, en wil je boven puur zweven, dan is MH 32 de betere keuze.

V-staart of kruisstaart: V-staart is lichter dan kruisstaart, maar is minder effectief op richtingsroer. Bij doelandingen is het zeer prettig als een model zeer direct reageert op het richtingsroer. Vanwege de betere manouvreerbaarheid wordt bij F3J tegenwoordig meestal voor een kruisstaart gekozen.

... Bij doelandingen is het zeer prettig als een model zeer direct reageert op het richtingsroer. Vanwege de betere manouvreerbaarheid wordt bij F3J tegenwoordig meestal voor een kruisstaart gekozen.
Ik denk dat bij F3J juist het cirkelen in de thermiek hét argument is voor een kruisstaart. Juist daar is het van belang om die romp niet-slippend die bocht door te krijgen. En dat lukt je alleen goed met Ri-roer.

Dirk.

Ik denk dat bij F3J juist het cirkelen in de thermiek hét argument is voor een kruisstaart. Juist daar is het van belang om die romp niet-slippend die bocht door te krijgen. En dat lukt je alleen goed met Ri-roer.

Dirk.

Sorry hoor, maar dat verschil lijkt me echt totaal verwaarloosbaar. Hoe goed kun je dat nou daadwerkelijk zien vanaf de grond! Een op het oog goed gecoördineerde bocht met een v-staart lijkt me niet slechter dan een op het oog goed gecoördineerde kruisstaart bocht... Als je echt goed gecoördineerd wilt vliegen moet je een FPV constructie als de volgende bouwen:

Misschien zit ik er helemaal naast, maar een coördinatie verschil uitbuiten door een kruisstaart te nemen boven een v-staart lijkt me echt verwaarloosbaar als je niet de beschikking hebt over een live-view op een 'piefje'.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry hoor, maar dat verschil lijkt me echt totaal verwaarloosbaar.

Nauw, dat ligt wel iets genuanceerder. Ik heb een vleugel gehad die ik met twee rompen vloog. Eén romp met T-staart, de andere met V-staart.

Het V-staartje was wel zoekeriger in z'n hele vlieggedrag.

Uiteindelijk is het geen zwart/wit discussie.

Laatst bewerkt:
Nauw, dat licht wel iets genuanceerder. Ik heb een vleugel gehad die ik met twee rompen vloog. Eén romp met T-staart, de andere met V-staart.

Het V-staartje was wel zoekeriger in z'n hele vlieggedrag.

Uiteindelijk is het geen zwart/wit discussie.

Sorry, ik stel het wel heel zwart wit inderdaad ;) Echter blijft mijn overtuiging dat met een goed afgestelde v-staart vanaf de grond niet veel verschil waarneembaar is. Echter dat kan ook aan mijn vliegkwaliteiten liggen natuurlijk:D

Wel een leuk idee trouwens om eens met zo'n piefje en camera te vliegen en dan kijken wat het verschil is!

Voor wat betreft de Thermy, persoonlijk vind ik de V staart veel mooier! Maarja.. Over smaak...

Back