Ik ben even druk geweest met andere zaken maar inmiddels is de romp van mijn thermy gefolied en is de moter en V-staart gemonteerd.
Zie hier het resultaat.
Omdat de wingtip te dun was heb ik er en stukje balsa opgeplakt om tot de juiste dikte te komen en vervolgens in profiel geschuurd.
De achterzijde moet ik nog schuren in het profiel de achterlijst maar hiermee wacht ik tot hij gemonteerd is.
Verder moet er nog een ovaal gat in gemaakt worden.
Het RDS systeem heb ik eerst getest in een nagebouwd stukje vleugel.
Daarna voor het echt gebouwd.
De servo zit niet onder een hoek van 30 graden omdat het geheel dan niet tussen 2 ribben past.
De vleugel wordt transparant bekleed en hoe minder je ziet hoe mooier het is.
Als je de kleppen servo's haaks zou zetten en de stalenpen 90 graden buigt loopt deze paralel met de achterlijst en werkt het systeem niet meer.
Hoe minder haaks de stalen pen hoe verder dat de pen in de pocket steekt. Door de kleppenservo op 45 graden te monteren en de stalen pen 90 graden te buigen zit de pen voldoende diep in de pocket.
Voor de rolroer servo's geldt eigenlijk het zelfde. Als je de servo op 30 graden zet en de pen 30 graden buigt komt deze haaks uit de achterlijst.
In mijn geval komt de pen in de neutraal stand onder 60 graden uit de achterlijst en dit leek mij voldoende diep.
Rolroer servo
Kleppenservo
De hele vleugel met servo's
Het RDS zit gelijmd met 2 komponenten lijm. Het koperen busje waar het vorkje in zit heb ik licht ovaal geknepen en daarna gelijmd.
De stalen pen heb ik met een dremel en doorslijpschijf opgeruwd en daarna gelijmd. Voor het lijmen heb ik de servo's met behulp van zender en ontvanger in de neutraal stand gezet.
Gelijk na het lijmen heb ik de roeren provisorisch in de juiste stand gezet. Als het goed is hoef ik dus niets te trimmen.
Hier nog een foto van de pocket in het rolroer.
En nog een foto van de aansluiting van de servo's in de vleugel.