FMT Thermy 2,3 meter electrozwever

Prachtig gemaakt, hier schiet het nog niet echt op (school :( )

Ik zal er ook maar eens over nadenken om dat te gebruiken :D succes

LOL, ik dacht ook dat ik het druk had met school, wacht maar tot je werkt en een eigen huis hebt...
Met kinderen erbij blijft er dan helemaal weinig tijd over. Daar heb ik geen last van, bouwen gaat dan ook nog redelijk vlot.

LOL, ik dacht ook dat ik het druk had met school, wacht maar tot je werkt en een eigen huis hebt...
Met kinderen erbij blijft er dan helemaal weinig tijd over. Daar heb ik geen last van, bouwen gaat dan ook nog redelijk vlot.

:yes::music:
vind ik leuk :D

Kinderen heb ik ook geen last van.....wel heb ik drie mooie dochters!

verwijzing naar post 38

Ik volg dit draadje met interesse en ben ook geinteresseerd in RDS aansturing. IK heb al heel wat tekeningen bekeken en daar zie ik eigenlijk altijd de servo onder een hoek in de vleugel gemonteerd zitten. zoals hier:

RDS-5.jpg

Mag ik vragen wat de reden is waarom je de servo in de thermy vleugel haaks op de achterlijst heb gemonteerd.
Ik denk dat je rolroer met op en neer bewegen ook naar links en rechts wordt gedwongen door het asje.

groet

Terence

Laatst bewerkt:
Ik volg dit draadje met interesse en ben ook geinteresseerd in RDS aansturing. IK heb al heel wat tekeningen bekeken en daar zie ik eigenlijk altijd de servo onder een hoek in de vleugel gemonteerd zitten. zoals hier:

RDS-5.jpg

Mag ik vragen wat de reden is waarom je de servo in de thermy vleugel haaks op de achterlijst heb gemonteerd.
Ik denk dat je rolroer met op en neer bewegen ook naar links en rechts wordt gedwongen door het asje.

groet

Terence

Is dit geen kwestie van het breed genoeg maken van de sleuf in het roer? Zie ook deze foto:

img0357mw.jpg

In neem aan dat het messing "blokje" onderaan de foto in het stuurvlak gaat, mist dit blokje intern breed genoeg is zou dit de zijwaartse beweging moeten voorkomen.

Mooi gemaakt, zeker gezien een RDS linkje van Graupner al snel naar de 15 euro gaat :hammer:

Laatst bewerkt:
Zoals ik al eerder schreef wil ik de roeren aan gaan sturen met RDS. Vanwege de prijs heb ik de onderdelen hiervoor zelf gemaakt. Het is de eerste keer dat ik dit ga toepassen maar het tot nu ziet het er goed uit.
Op de eerste foto zijn de onderdelen te zien die ik ga gebruiken, en op de tweede foto hoe dit in de vleugel komt te zitten.

Interessant!

Mijn vraag is hoe je verschillende metalen delen aan elkaar verbind? Lijmen, solderen?

Vooral je simpele oplossing voor het draadje op het servowiel spreekt me aan. Ben erg benieuwd hoe je systeem in de praktijk gaat werken!

Groet,

Jacob Bos

Bij RDS spelen drie hoeken een rol:
  1. De hoek van de verlengde servo-as tov. de scharnierlijn van het roer (gamma of γ)
  2. De hoek van de 'wiper' tov. diezelfde verlengde servo-as (bèta of β)
  3. De hoek die de servo draait (alfa of α)
Met name door te spelen β en γ kun je de lineariteit van de roeruitslag beïnvloeden. Met de grootte van beide hoeken en α kun je de bereikbare uitslagen beïnvloeden.

Eea. wordt ondersteund door een prachtig Excel-sheet.

Succes,
Dirk.

Laatst bewerkt:
Misschien nuttig is het volgende;

Bij het opbouwen van de vleugel viel me op dat er, bij het plaatsen van de vleugel oren, een dikteverschil ontstaat. Ik kon in de text niet terugvinden of dit volgens ontwerp was of dat dit een fout in mijn opbouw was.

Een duitse collega had dezelfde vraag, antwoord kwam in plaatjes van de ontwerper:

U9XVaw2.jpg

gCD3vAI.jpg

Linkje:
Thermy von Wolfgang Werling - Seite 18

Ik ben even druk geweest met andere zaken maar inmiddels is de romp van mijn thermy gefolied en is de moter en V-staart gemonteerd.
Zie hier het resultaat.

img2489xu.jpg

Omdat de wingtip te dun was heb ik er en stukje balsa opgeplakt om tot de juiste dikte te komen en vervolgens in profiel geschuurd.
De achterzijde moet ik nog schuren in het profiel de achterlijst maar hiermee wacht ik tot hij gemonteerd is.
Verder moet er nog een ovaal gat in gemaakt worden.

img2495j.jpg

Het RDS systeem heb ik eerst getest in een nagebouwd stukje vleugel.

img2490eu.jpg

Daarna voor het echt gebouwd.
De servo zit niet onder een hoek van 30 graden omdat het geheel dan niet tussen 2 ribben past.
De vleugel wordt transparant bekleed en hoe minder je ziet hoe mooier het is.
Als je de kleppen servo's haaks zou zetten en de stalenpen 90 graden buigt loopt deze paralel met de achterlijst en werkt het systeem niet meer.
Hoe minder haaks de stalen pen hoe verder dat de pen in de pocket steekt. Door de kleppenservo op 45 graden te monteren en de stalen pen 90 graden te buigen zit de pen voldoende diep in de pocket.
Voor de rolroer servo's geldt eigenlijk het zelfde. Als je de servo op 30 graden zet en de pen 30 graden buigt komt deze haaks uit de achterlijst.
In mijn geval komt de pen in de neutraal stand onder 60 graden uit de achterlijst en dit leek mij voldoende diep.

Rolroer servo
img2493s.jpg

Kleppenservo
img2492o.jpg

De hele vleugel met servo's
img2491ux.jpg

Het RDS zit gelijmd met 2 komponenten lijm. Het koperen busje waar het vorkje in zit heb ik licht ovaal geknepen en daarna gelijmd.
De stalen pen heb ik met een dremel en doorslijpschijf opgeruwd en daarna gelijmd. Voor het lijmen heb ik de servo's met behulp van zender en ontvanger in de neutraal stand gezet.
Gelijk na het lijmen heb ik de roeren provisorisch in de juiste stand gezet. Als het goed is hoef ik dus niets te trimmen.

Hier nog een foto van de pocket in het rolroer.
img2488lr.jpg

En nog een foto van de aansluiting van de servo's in de vleugel.

img2494q.jpg

Even een tussendoortje, we zitten hier ook niet stil:

OTIlpeW.jpg

Een close-up van de staart, zoals te zien niet geheel volgens ontwerp. Mijn vader's Mosquito heeft een vergelijkbare opstelling en ik vond dit mooier :)

zQD7IQW.jpg

Rest nu nog een hoop schuren, poriën vullen, schuren, nieuwe longen bestellen, schuren... :D

Ziet er ook al strak uit. Ik denk dat je een goede keus hebt gemaakt om de v-staart bovenlangs aan te sturen . Ik heb het onderlangs aangestuurd en kon maar net voldoende hoogteroer uitslag krijgen. Sucses met schuren. Het wordt mooi in de lucht deze zomer.

Ik ben begonnen aan het indekken van de vleugels, eerst de gekleurde laag.

fP6pjUA.jpg

Dat geeft alvast een leuk resultaat:
X9Npvyb.jpg

Laatst bewerkt:
Het is angstvallig rustig in het Thermy draadje, hierbij een foto van het eindresultaat van mijn inspanningen.

jFCNWU1.jpg

Nu nog de moed bijeen rapen om hem de lucht in te werpen.

De set-up is vrij tam geworden, voornamelijk omdat ik de vleugelconstructie van de Thermy niet al te solide vind. Hoewel de vleugels volledig stijf zijn is er slechts 1 (dubbel uitgevoerde) centrale ligger, er zijn geen extra diagonalen toegevoegd als bij de HAI.

- Graupner Compact 460Z (17N thrust, 1100 Kv, 164 Gram) - Dit kwam overeen met de voorgestelde motoren

- Dymond Smart 40a - deze regelaars gebruik ik al een tijdje. Relatief goedkoop en doen hun werk goed.

- 4x Henge MS522MG Metal Gear Servo 2.3kg/ 13g/ 0.12sec - licht, sterk en metal gears.

Hallo,

Het is hier idd te rustig, maar hopelijk komt daar binnenkort verandering in.

Omdat solidworks niet meewerkt met mij, zit ik eraan te denken om een freesset te kopen. Mogen er verdere vorderingen zijn met betrekking tot dit project zal ik het hier zeker posten.

Jelmer

ps: heel veel succes met je maiden

Laatst bewerkt:
Hallo,

Het is hier idd te rustig, maar hopelijk komt daar binnenkort verandering in.

Omdat solidworks niet meewerkt met mij, zit ik eraan te denken om een freesset te kopen. Mogen er verdere vorderingen zijn met betrekking tot dit project zal ik het hier zeker posten.

Jelmer

ps: heel veel succes met je maiden

Het setje is prima, al is het balsa her en der (naar mijn mening) wat licht.

Vandaag heeft mijn Thermy dan eindelijk haar maiden genomen. Godsklere wat een hoeveelheid vermogen en lift :eek: Bij 40% throttle steeg ze als een gek!

Binnenkort foto's en video.

Back