Kan ik uit bovenstaande antwoorden concluderen dat beginnende piloten beter af zijn met een flybar?
Als ik de informatieve posts van The Thorn en EricW lees kom ik tot een andere conclusie. Vanuit eigen ervaring is het antwoord ook: Nee, niet persé beter maar op z'n minst: Anders.
Wat niet genoemd is, en zeker voor beginners een voordeel, is het zelfrichtende karakter van een FBL unit. Op het moment dat je geen cyclische input geeft zal de heli horizontaal worden gebracht(Edit: Dit alleen als de heli al horizontaal is! Dus als je zelf roll of nick input geeft en de cyclic stick vervolgens loslaat zal de heli niet horizontaal worden gebracht maar de laatst aangestuurde positie aanhouden!!). Bijv. handig als je hoverend even naar een schakelaar zoekt of op het display wilt kijken o.i.d. en je heli dan niet gelijk tijdens het driften in een roll of nick beweging overgaat. Maar sowieso erg prettig, zeker bij behoorlijk wat wind!
Dus dat je alleen wat aan fbl zou hebben als gevorderde vlieger is m.i. niet waar.
De prijs van de BeastX ligt een paar tientjes hoger dan die van een goede gyro maar juist als je veel crasht is dat zo terugverdiend. Denk aan alle onderdelen die niet meer vervangen hoeven worden.
Het argument dat bij een crash de fbl unit zou kunnen overlijden is vergezocht. Mits op een goede plek geplaatst verdient een fbl unit zichzelf terug t.o.v. een fb rotor head. Nog sneller als je 'veel' crasht.
Omdat de kop simpeler in opbouw is wordt het afstellen ook een stuk eenvoudiger en de BeastX is om te lachen zo eenvoudig.
Kwestie van de (NL)gebruiksaanwijzing punt voor punt lezen en uitvoeren, dat is't.
Persoonlijk vind ik de feel van het fbl vliegen nog het best te omschrijven zoals iemand dat ooit op e.o.a. forum deed: "Alsof je op rails vliegt!"
(Ik denk trouwens dat in de nabije toekomst fbl de standaard zal zijn.)
Toen ik op fbl overging werd mij de fbl kop van RJX aangeraden en behalve dat het een gelikt koppie is heb ik na een crash(inverted) het idee dat het met de stijfheid van het alu ook wel goed zit.
De prijs is okay en de pitch arm en blade grip zijn losse onderdelen dus als de pitch arm krom is of het schroefdraad is beschadigd o.i.d. dan hoef je niet de blade grip te vervangen.
De nadelen die ik kan noemen zijn:
Als je al een fb kop en een gyro hebt is het minimaal een slordige €200 extra investering (Wellicht brengen deze 2e hands nog wat op).
Door de meer directe verbinding tussen blad en servo krijgen de tandwielen v/d servo's bij een crash een grotere klap te verwerken en zullen in verhouding de gears vaker strippen dan bij fb.
Of je dit moet kwalificeren als minpunt weet ik niet. Dit geldt ook voor een veel voorkomende keuze om bij fbl over te stappen op digitale servo's vanwege de snelheid, kracht en zuiverheid. Omdat deze over het algemeen meer stroom verbruiken zal je misschien ook op een zwaardere BEC moeten overstappen.
Edit.