fluitschip houthaler

potdeksels en fotuning

2014-06-05175955_zps31108c68.jpg

2014-06-05180043_zps8b742512.jpg

volgende zijn de schotten

het gaat allemaal traag maar het gaat nog vooruit :wink:

Zo te zien is die van jou luxer uitgevoerd. Ik heb bovendeks geen bekleding op de stutten aan de binnenzijde. Was het nog lastig met de berghouten aan de achterzijde?

de berghouten viel wel mee hoor.

ik wou eerst ook geen binnenbeplanking maken maar dan zit je wel met een probleem.
het lijfhout dus de plank die vertikaal op de afvoer goot staat voor het water van het dek te lijden moet er altijt opstaan. en dan zit je midscheeps al zo goed als tegen het raahout. ik vermoed dat ze het dan ook wel tot boven dicht gemaakt hebben.

verder naar achter zie je bij mij ook de spanten nog staan .

Bij de Zeehaen ligt er een plank op het lijfhout die de boel zo afdicht. Dus voor alle spanten zit er een uitsparing in (Is bij de Batavia geloof ik ook zo gedaan). Ik denk dat ik het een beetje middel. Een paar spanten zet ik door om stevigheid aan de beplanking te geven en de overige alleen een stukje spant op de plank. Anders moet ik om de 5mm of zo een uitsparing gaan maken.

Als de bouw net zo netjes en doordacht wordt als het gereedschap gaat dat wat beloven:cool:

eindelijk kan ik nog eens een update doen van het fluitschip.
001_zpsfad8a63f.jpg

002_zps65cdd5d5.jpg

004_zps005bd619.jpg

007_zps3b713c99.jpg

het volgende zal het verder beplanken van de romp worden met peren fineer latjes

ja sorry daarvoor ik heb het ook erg druk gehad met verschillende dinges , en ben nog niet helemaal aan het einde, dus alles staat op een laag pitje wat betreft het bouwen.

nog een dikke maand en dan hoop ik er door te zijn ;)

Maar het begint er weer strak uit te zien Dirk en ja, soms zijn er nu éénmaal belangrijker dingen als modelbouwen.

ja sorry daarvoor ik heb het ook erg druk gehad met verschillende dinges , en ben nog niet helemaal aan het einde, dus alles staat op een laag pitje wat betreft het bouwen.

nog een dikke maand en dan hoop ik er door te zijn ;)

Dirk, daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor! Wat belangrijker is gaat voor.

voor ik verder ga met bouwen ga ik eerst nog een stuk slopen .

ab hoving heeft me eens goed aan mijn oren getrokken want er scheelde tog het één en ander aan dat niet goed was.

dus eerst slopen en terug opbouwen dan verder met de rest.

ik vind een fluitschip ook echt een moeilijk schip om te bouwen en krijg er niet echt zicht op. en dan doe je de ene fout na de andere en voor je het weet staat er een gedrocht voor je neus dat niets meer weg heeft van een fluitschip.

dus eerst oplappen ;)

Dat is de ware aard van de modelbouwer Dirk, als je zelf niet tevreden bent de bijl er op want anders blijf je er altijd tegenaan hikken, toch ziet het er zo wel mooi uit.

Ik ben zeer onder de indruk van de bouw van dit schip. 'k Zie niet wat er mis is maar ik ben een leek en beginner. Het ziet er iig erg goed uit wmb. Mijn dolphyn is al moeilijk zat voor mij.
Succes met het vervolg! :)

Back