Floriske.nl's heli avontuur

Ik wil niet dat mijn topic de zoveelste discussie over knvvl brevetten wordt dus daar ga ik niet te diep op in. Wat ik, en velen met mij, ontzettend krom vind is dat je brevet niet meer geldig is zodra je je lidmaatschap bij de knvvl opzegt en weer geldig wordt als je weer lid wordt, maar dat is hun keuze.

@serge: bij ons dient het brevet er voor dat instructeurs en vooral alle andere leden weten dat iemand geacht kan worden enige toestel beheersing te hebben en veilig en verantwoord te vliegen. Op zich zouden ze inderdaad zo een brevet uit kunnen schrijven als ze je goed genoeg vinden, maar ik begrijp ook wel dat er een soort "examen" aan vast hangt.
Kan er wel in komen maar krom vind ik het wel.. al snap ik het argument van "... als we het bij jou doen dan..." en het bekende hek van de dam ook wel maar goed, heel veel rust en succes gewenst, je kunt het best!!

Dus als zo`n clubje wielrenners op zondagmorgen een kind te barsten rijden, is het ook een illegale club ? nee hoor ! Ieder heeft gewoon zijn eigen aanspakelijkheid en (hopelijk) verzekering. Pas als je een event gaat organiseren kun je in de problemen raken.

Nee, echt niet Rene, Student heft gelijk, dat valt onder de verkeerswetgeving, simpelweg omdat het gebeuren zich verplaatst, en inderdaad dan iedereen een afzonderlijke verkeersdeelnemer is.

De weg is wat dat betreft een afzonderlijk stuk van "de openbare ruimte", en sowiso heb je geen hinderwet vergunning nodig om op de openbare weg te zijn... TENZIJ je daar dingen doet waar die weg niet voor bedoeld is (je hebt een vergunning nodig om een buurt-BBQ te organiseren op de openbare weg in een "afgesloten" woonwijk bijvoorbeeld).

Geloof me of niet, ik ben er destijds tegenaan gebotst in de beginjaren van de vliegschool, en het heft, in "samenwerking" met de politie, meerdere maanden gekost om de details van die regelgeving boven water te krijgen, maar als jij met een groepje vrienden staat te wildvliegen, ben je juridisch een vereniging, en ben je, als puntje bij paaltje komt, met zijn allen aansprakelijk voor eventuele schade. Natuurlijk zal eerst de person die het problem heft aangesproken worden, maar als die zich aan zijn verantwoordelijkheid onttrekt, kan de hele groep aangesproken worden voor de schade.

Groet, Bert

Floris:

jij kan vliegen, en jij krijgt een brevet (b.v. KNVVL)
vlieg je niet meer via een club met KNVVL, heb je dat brevet ook niet nodig,
vlieg je bij een club met eigen regels, dan is jou KNVVL genoeg
belangrijk is, dat je kan vliegen,
en dat kan je !!

dus geen bang makerij.

en ,,, sorry Floris,
laat maar de wildvliegers,
als twee mensen toevallig naast elkaar staan,
en toevallig iedereen met een vliegtuigje bezig is,
is dat toch niet een illegale club,
jonge jonge

@uwe:
jonge jonge..
ik zit voor mn werk in een functie waar de wet (wie dan de wet ook mag vertegenwoordigen) lekker tegen me aan zeurt..
je wilt echt niet weten hoe pietluttig en miniscuul een hoop dingen zijn.
letterlijk zoeken naar de punten en de komma's, om jou er daarna van te beschuldigen dat je het willens en wetens niet hebt gedaan. of verkeerd.
om er daarna vrolijk een verschrikkelijke boete tegenaan te plakken.

alles valt en staat echt met de vertegenwoordiger van de wet...
is de jouwe toevallig verkeerd opgestaan, geplaagd, driewieler gestolen en heeft zijn vrouw de toegang ontzegt, kan het heel ver gaan.

strafrechtelijk ook wel eens wat aan de hand gehad (lang lang geleden), dan gaan ze dus echt op dat soort mini puntjes zitten.

Maar we draven een beetje door.
denk dat het zijspoortje knvvl redelijk duidelijk is
wet is een extreem verhaal, kan alle kanten op.

Duidelijk is het niet.. want het klopt niet maar ik ga er niet weer over beginnen.. als het zo was als jullie stellen dan zou je net als in belgie enkel in clubverband mogen vliegen in Nederland... een groep Voetballend jongeren zijn ook geen voetbalclub en hoeven niet aangesloten te zijn bij de knvb of worden aangemerkt als vereniging.. ik ken iemand die heb het laten uitzoeken bij de verzekering en geen brevet nodig tot 25 kg en bij schade of erger dekt de WA verzekering..

dat is nu net het punt. verzekering.
voor JOU.
maar wat gebeurt er wanneer jij daar regelmatig met 3 of 4 vliegers staat, 1 iemand veroorzaakt iets, en hij rent weg/raakt spoorloos?
zijn verzekering kan dan niet op verhaald worden. dan zoeken ze verder, en kom je in de vage kleine kommazeurdingen.
zoals: de schuldige vlieger stond in een regelmatig daar vliegende groep mensen. dat zal dan vast in een verklaring staan.. en dat KAN men als vereniging zien, met al het gezeur van dien.

wat als jij toevallig op een plek staat, waar je niet had mogen vliegen? bv in de buurt van rotterdam heb je de CTR van zestienhoven. mag je eigenlijk vrij weinig zonder aanmelden..
sommige gemeentes of gebieden onder beheer (natuurgebieden) hebben iets in de regels voor dat gebied staan.
gaat het op een manier mis, KAN een verzekering op basis daarvan verklaren dat je je niet aan de wet hield, dus dat ze niet uitkeringsplichtig zijn. vaak is dat nl een dingetje wat men niet altijd verteld, je moet je wel aan de wet houden van de verzekering, anders kan men besluiten niet uit te keren. kan...

strafrechtelijk is een andere stap, maar die kan net zo ver of zelfs verder gaan.

je mag in nederland gewoon wildvliegen, ALS je maar gecheckt hebt of jouw vlieglocatie in orde is.
oftewel, toestemming eigenaar, niet bij aaneengesloten bebouwing, zich op toestel etc. regeling modelvliegen.

ga je dus met meer mensen regelmatig op een plek vliegen, en gebeurt eerder genoemde, kun je alsnog een uitdaging hebben.

voetballende jongeren zijn daarin een niet passend voorbeeld in mijn optiek, aangezien een voetbal in zijn eentje zelden veel schade aan kan richten. of je moet wel erg veel pech hebben. iig, nooit gehoord dat daar onderzoeken naar zijn geweest die zo ver gingen.
ons materiaal is in het eentje altijd redelijk schadelijk, waar een voetbal meestal gewoon wegstuitert

Let wel, allemaal als en of verhalen.
99 van de 100 keer zal men bij schade echt niet zo ver gaan.
wij hebben in de vereniging ook een keer schade aan een auto gehad door een vliegtuig. Verzekering deed toch stiekem vrij moeilijk, maar na clubspullen etc etc te hebben gegeven, werden ze opeens een stuk milder.
heb ook meerdere verhalen gehoord waarin men helemaal niet moeilijk deed.

maar ik heb de verkeerde kommazeurkant van de verzekering en overheid al vaak genoeg gezien, bovenstaande is hoe ver men KAN gaan als men echt fout wil.
voor het achterhoofd.
kan wel eens het verschil maken tussen een vervelend jong agentje wegfoeteren, of hem even aardig toespreken.

je hoeft het er ook niet mee eens te zijn, dat ben ik nl ook niet.
hou het gewoon in gedachten.

bij ons is niks gebeurt,
en de buur, met die ik rug aan rug stond,
is ook weer naar huis,

en terug naar ..Floris avontuur..

wat als jij toevallig op een plek staat, waar je niet had mogen vliegen? bv in de buurt van rotterdam heb je de CTR van zestienhoven. mag je eigenlijk vrij weinig zonder aanmelden..
sommige gemeentes of gebieden onder beheer (natuurgebieden) hebben iets in de regels voor dat gebied staan.
gaat het op een manier mis, KAN een verzekering op basis daarvan verklaren dat je je niet aan de wet hield, dus dat ze niet uitkeringsplichtig zijn. vaak is dat nl een dingetje wat men niet altijd verteld, je moet je wel aan de wet houden van de verzekering, anders kan men besluiten niet uit te keren. kan...

Dit is een logisch verhaal maar met aansluiting bij knvvl en met brevet wordt hier ook niet uitgekeerd.. omdat je je niet aan de wet houdt.. das hetzelfde als met drank op achter het stuur een ongeluk veroorzaken.. dan keert ook niemand uit.

Ook het punt van dat er iemand weg loopt na een ongeluk zal ik of mijn mede vliegers hier niet verantwoordelijk voor worden gesteld.. absoluut niet.. dan zou heli vliegen of rc vliegen een aparte bepaling krijgen in de wet met een verplichting voor vereniging en of brevet.. dat is niet zo.. dus mits je binnen de wet blijft mag je gewoon met een groep vrienden gaan vliegen.. gebeurd er iets dan heb je daar je wa verzekering voor of je nu je knvvl brevet hebt of niet.. feit is dat je MAG vliegen zonder brevet in Nederland en dat de geldigheid verloopt bij opzegging lidmaatschap dus dat het gewoon een lidmaatschapspapiertje is waarbij je een bepaalde basis machtig bent.. bijna vergelijkbaar aan een knvb pas.. niet zoveel waard als hier op het forum wordt beweerd

Ach. Hou je gedachte vast zou ik zeggen.
Hoop alleen niet dat iemand je ooit het tegendeel gaat bewijzen.

Er lopen meerdere anti knvvl mensen rond.
Voor mij is duidelijk wat het nut is. Wat jij er van vind heb je al duidelijk gemaakt.
Meningen zijn niet verboden ;-)

Om maar weer even terug ontopic te gaan ;-)

Onderdelen zijn vandaag binnen gekomen en inmiddels alweer gemonteerd. Gelukkig was eigenlijk alles zo te vervangen dat ik niet vanaf nul de heli opnieuw af hoefde te stellen. Pitch klopte zelfs nog.

De oorspronkelijke main- en auto rotation gears waren wit, maar align levert om eoa reden alleen nog maar zwart. Ziet er, net als de nieuwe cf tail blades, een stuk gelikter uit, maar verminderd wel een klein stukje zichtbaarheid waar ik overigens wel mee kan leven.

Dit weekend re-maidenen die handel.

Congrats! Lijkt me persoonlijk ook nog wel een keer leuk om te gaan halen, eerst nog veel oefenen though :)
Hoe regel je zoiets en wat zijn de kosten? (voor heli brevet, niet vliegtuig ;) :) )
'k las elders dat je kosten blijft houden als je wil dat je brevet geldig blijft.

Thx beiden! Heli komt ook wel goed uiteindelijk.

Brevetten zijn bij ons binnen de club kosteloos en onbeperkt geldig. Als aangegeven zijn dit wel club brevetten en dus geen knvvl/landelijke brevetten.

Als je een knvvl brevet wilt..

Knvvl club opzoeken, lid worden. daar afvliegen.
zelf lid worden, niet via club (meestal gaat lidmaatschap knvvl via een club)
Uit de club, en zelf knvvl lid blijven.

Je kunt je KNVvL brevet ook bij een erkende vliegschool halen, uiteraard MITS je zelf KNVvL lid bent....

Om heel eerlijk te zijn weet ik uit mijn hoofd niet hoe het geregeld is, als je je KNVvL lidmaatschap tijdelijk onderbreekt. m.a.w. als je een jaartje of langer geen KNVvL lid bent, en je meld je weer aan durf ik niet te zeggen of je voorheen behaalde brevetten weer geldig zijn. Ik meen van wel, maar ben niet 100% zeker....

Groet, Bert

Hallo.

Ik vind dit een van de grappigste volkskenmerken van De Nederlander: dat elkaar briefjes geven waarop staat dat ze iets kunnen :proost:

Komt natuurlijk omdat er in ons land maar drie situaties voor kunnen komen:

a) òf iets is geregeld
b) óf iets is verboden
c) óf we worden zenuwachtig

Groet, Jan.

je wordt er compleet gek van.
zeker omdat men "c" niet meer wil hebben, dus zorgt men ff snel dat het onder a of b valt.

doet men A, wil men zeker weten dat zijzelf nooit schuldig kunnen zijn.
dus moet je dingen aan gaan tonen, wat soms bijna onmogelijk is.

Nederland wordt een papieren kasteel..
alles prachtig op papier, maar in de praktijk weet niemand nog wat er gebeurt.

maar, vlak andere landen niet uit...
in nederland is het maar net welke handhaver je tegenkomt, waarbij de meesten wel snappen hoe het werkt.
in frankrijk worden chauffeurs beboet omdat ze hun rusttijd in de cabine doorbrengen.. dat vinden de fransen geen rusttijd

Hallo.

Ik vind dit een van de grappigste volkskenmerken van De Nederlander: dat elkaar briefjes geven waarop staat dat ze iets kunnen :proost:

Komt natuurlijk omdat er in ons land maar drie situaties voor kunnen komen:

a) òf iets is geregeld
b) óf iets is verboden
c) óf we worden zenuwachtig

Groet, Jan.

Geloof me, Nederland is weliswaar een van de landen waar het strengst gehandhaafd wordt, maar we zijn bij lange na niet #1 qua bureaucratie....

In een hoop dingen loopt NL wat dat betreft zelfs achter op de internationale regelgevingen: ik doe mijn werk al volledig gediplomeerd voor 23 jaar, en moet nu opens allerlei papiertjes gaan halen die in NL nooit nodig waren maar internationaal ineens vereist zijn: als ik niet voor 1 Jan 2016 een cursus hoogspanning gedaan heb, vervalt mijn vaarbevoegdheid domweg, om maar wat te noemen.... Dan weet ik volgens de internationale regelgeving opens ook niet meer genoeg van toiletten ontstoppen, vloeren moppen, filters schoonmaken of gloeilampen vervangen, dan mag ik domweg niet meer varen....:rolleyes:

NL was zo laat met dat te implementeren, dat de meeste van mijn vakgenoten naar het buitenland moeten om die cursus te kunnen volgen...

Groet,

Back