Floriske.nl's heli avontuur

Als je het niet weet, 1c aanhouden..
Doorgaans hoort dit er zowieso op te staan

Bolle lipo's: houdt het gewoon in de gaten.
Het zijn de cellen zelf die opbollen, een beetje is niet erg.
De meeste van mn wat oudere lipo's hebben het ook.
Sommige merken hebben het ook meer dan de andere.

Wordt ie op een gegeven moment echt bol, Gaat de krimpkous echt onder spanning staan, dan moet je op gaan letten
 
Zou je wel zeggen Floris, maar het is altijd verstandig(beter) om een lipo op max 1 c te laden zegt men, beter voor de levensduur. Maar met de kwaliteit van tegenwoordig moet 2C ook best kunnen en sommige lipo's kun je zelfs op 10C laden mist je lader dat trekt natuurlijk :-). Ik heb zelf nooit zo'n haast en laad alles op 1C en heel af en toe als ik snel een lipo vol wil hebben max op 2.

effe een quote van een andere website :

Het beste kun je Lipo accu's met maximaal 1C laden. 1C staat daarbij voor 1 x de capaciteit.
Een 5000 mAh accu kun je dus met 5A laden, een 3000mAh accu met 3A.
De oude generatie Lipo Accu's mochten niet met een hogere stroom geladen worden, omdat ze dan konden ploffen, maar dat doet de nieuwe generatie niet.
De nieuwste generatie zoals onze TCR lipo accu's kunnen met een veel hogere stroom geladen worden, 2C is dan nog geen enkel probleem.
De fabrikant geeft zelfs op dat je ze met 5C kunt laden zonder te ploffen. Maar dat wil nog niet zeggen dat dat goed voor de accu is.
In de technische datasheets die wij van de echte accu fabrikanten hebben (er zijn veel leveranciers die hun eigen naam op een accu plakken, maar er zijn maar een paar fabrieken die ze maken) staat het bij de top-accu's als volgt omschreven:
Deze accu's worden het best bij 1 tot max. 2C geladen zonder verlies van levensduur of prestatie. Indien gewenst kunnen ze met 5C geladen worden, maar de levensduur loopt dan drastisch terug..
Helaas zien we dat veel leveranciers dit in hun eigen specificaties maar simpel omschrijven als:
"mag met 5C geladen worden."
Dat is dus wel zo, maar de levensduur als je de accu steeds met 5C laadt, kan wel met 95% teruglopen!
 
Ok, dus als ik het goed begrijp maakt het niks uit dat de lipo wat bol staat door lucht (of wellicht gasvorming? ), maar is het niet goed als de (harde) cel teveel gaat bollen.

Dat 1C laden beter is dan 2C begrijp ik, maar op sommige momenten kan 2C toch wel eens uitkomst bieden.

Blijf het vreemd vinden dat op de 750mAh lipo's geen C rate staat terwijl overal aangegeven wordt dat deze 5C zijn.
 
zo als verder boven al geschreven:

de meesten modernen lipos kunnen 2 C (en meer) aan,

ik zelf ga ook meest zo met 2 C laden,
de lipo word niet te veel belast,
en omdat ik mijn lipos niet helemaal leg vlieg,
is een lipo tussen 20 en 30 minuten weer vol.

Groet
Uwe
 
Heb voor de zekerheid Turnigy gewoon even een mailtje gestuurd ;-)

en...... als het goed is land er komende week een Trex 450 Plus DFC Super Combo RTF kit in huis!

Daar zit een Align T6 tx bij ofwel een Futuba 6J

Aangezien TH en idle up daarbij precies andersom zitten als bij de V120 ga ik voor de V120 denk ik maar eens een Futuba module bij bestellen zodat ik beide heli's met de T6 kan vliegen.

De T6 heeft wel een kanaal minder, dus zal de Gyro gain van de v120 dan niet meer on the fly in kunnen stellen, maar hopelijk levert dat geen problemen op.
 
je kan toch met een 6 kanaal gain instellen
1,2,6 voor swash
3 voor throttle
4 voor rudder
5 voor rudder gain
zo is de futaba opgebouwd.
groet
Uwe
 
.. met brandstof-heli's woord het dan wel eng,
als je dan nog een governoor gebruikt,
en misschien ook nog 4 servos aan de swash,
b.v. Benzinetrainer ...

maar dat al vlieg ik met 7 kanaal futaba,
gaat goed !

Groet
Uwe
 
Laatst bewerkt:
GRR! Na pech tijdens de eerste vlucht met m'n V120 vandaag zelf stom geweest :(

Na inmiddels al aardig wat gehoverd te hebben dacht ik vandaag laat ik eens een bochtje maken, moet lukken toch?

Dat had ik dus beter niet in de tuin kunnen doen :rolleyes: schutting kwam met iets teveel vaart iets te dicht bij, te weinig ervaring met corrigeren etc. om de heli nog op tijd uit de buurt te krijgen dus de schutting een "kusje" gegeven :mad:

Schade: 2x servo gear naar z'n grootje en 1 main blade beschadigd. Op zich niet zo'n ramp, bladen had ik nog liggen en een los servo gear setje kost ongeveer een euro, maar die waren hier in NL natuurlijk niet te krijgen.

Omdat ik geen zin had om 2 weken te wachten voor ik weer kan vliegen dus maar 2 nieuwe servo's besteld. Daarnaast ook 2 gear setjes besteld zodat ik de kapotte servo's kan repareren. Heb ik gelijk 2 stuks reserve liggen.

Wijze les voor mezelf:

- In de tuin hoveren oefenen = prima! :D
- In de tuin nieuwe dingen proberen = niet doen! :mad:

Als ik dan zo vrij mag zijn om 2 spreekwoorden te combineren:
Door schade en schande leert men al doende ;-)
 
Helemaal mee eens, dat was alles behalve slim van me!!! Maar denk dat dat uit mijn post wel duidelijk was. (floris kruipt in een hoekje en gaat zich schamen)

Straks met m'n 450 eerst maar in de woonkamer beginnen zodat ik de schutting niet kan raken ;) (disclaimer: dat is dus niet serieus, maar zelfspot!)

Edit: omdat de V120 weer een paar dagen uit de running is net Phoenix maar weer eens opgestart en dat is dus absoluut niet met elkaar te vergelijken.

De 700 in Phoenix waar ik in eerste instantie mee geoefend heb komt qua vlieggedrag nog niet bijna in de buurt van de V120. De sim reageert veel heftiger op alle stick inputs. Een tikje rudder bij de V120 komt neer op een kleine correctie, hetzelfde tikje in de sim is meteen een kwartslag draaien.

Wellicht dan ook niet echt verstandig om daar nu weer mee aan de slag te gaan, maar gewoon even op m'n onderdelen wachten, de sim anders instellen of een andere heli in de sim zoeken die wat meer in de buurt komt.
 
Laatst bewerkt:
.. ook maar nieuwe dingen met de SIM oefenen,
spaart een hoop gedoe en centjes,

.. voor oefenen van nieuwe manoeuvres moet je ruimte hebben

.. en, de mesten ongelukken gebeuren binnen de eersten 3 minuten
(nog geen gevoel voor de heli)
en naar 30 minuten (geen concentratie meer en overmoedig)

n' paar regels bijhouden @floriske:
en neem je de tijd, dan ben je gauw een goede piloot !

suc6 verder
Uwe
 
In de sim gaan de rudder based turns al vrij aardig, maar daar heb ik ook geen schuttingen die ik tegen kan komen ;-)

Het was gewoon niet slim van me om dit in de tuin de proberen. Voor hoveren met de V120 is deze meer dan groot genoeg, maar niet om rond te vliegen.

Morgen misschien even bij MVSB in Son en Breugel op het veld kijken en eens navragen/kijken hoeveel mensen daar met heli's vliegen en wellicht ook even in Lennisheuvel.
 
idd op een open veld proberen,
en dan kan je altijd weer "kleiner" vliegen,
dat gebeurde mij aan de begin ook soms met kleine heli's,
dat ik te veer weg vlieg en de heli niet meer goed kan zien ...

komt goed !

gr. Uwe
 
Ach soms probeer je iets en gaat het misschien niet goed, dat kan op een veld ook gebeuren. Kijk maar hoe ervaren mensen hun heli crashen. Bij een van mn eerste pogingen om te vliegen had ik alle ruimte maar die heli vloog weg en toen vergat ik hoe ik moest sturen. Dat het in de sim allemaal prima ging hielp me niet. Meestal gaat het met de nodige oefening wel beter.
 
Vandaag bij MVSB wezen kijken. Een kennis van me vliegt daar ook (quads en vliegtuigen). Ze hebben ook een aantal actieve heli vliegers waarvan een enkeling zelfs lees geeft. Gok dat ik daar maar eens lid van ga worden.

Nu de 450 er aan zit te komen komen er natuurlijk ook nieuwe vragen naar boven. Zo ben ik benieuwd wat je eigenlijk allemaal aan smeermiddelen en thread lock nodig hebt.

Qua thread lock gok ik alleen blauwe (voor schroeven) en groene (voor lagers), maar daar heb je ook weer diverse soorten en merken in. Maakt het iets uit wat je pakt of is het prima zolang de kleur maar goed is?

Qua smeermiddelen neem ik aan dat je iets moet hebben voor lagers, servo's en gears?
 
Locktite is een merk, met zijn eigen kleurtjes.
Blauw slaat eigenlijk op locktite, wil niet zeggen dat andere merken ook blauw als dezelfde sterkte hebben..
Voor hetzelfde geld heeft een ander merk groen als kleur voor de hele milde threat lock..

Dus dt een beetje in de peiling houden

Smeermiddelen: zo weinig mogelijk.
Lagers hoef je in principe niet te smeren.vsmeer je het toch, heb je kans dat je juist het vet eruit spoelt wat men in de fabriek erin heeft gestopt.
Daarnaast hebben de meeste typen vet de eigenschap stof en rommel aan te trekken, waar het er normaal gewoon langs die onderdelen zou gaan, blijft het nu zitten om meer schade aan te richten.

Je moet een een vet hebben, wat vuilafstotend is. Veel vetsoorten voor kettingen hebben dat.
Verder heb ikzelf altijd 1 dik type vet, speciaal voor de druklagers in de bladhouders. Een dun spray troepje vliegt daar meteen uit.

Verder eigenlijk niets...
De nitro heli heeft zowieso vrij weinig nodig, die smeert zichzelf :mrgreen:
 
je hebt 10 vragen in een post gepakt, dus ik begin met een:

>>> let op voor de LOCTITE 648 (voor lagers ...)
als je niet goed werkt en het gaat wat in het lager komen
is het afgelopen!

>>> en LOCTITE 243 gebruik je voor schroeven, die in eiser gaan

>>> met smeermiddelen zo ik voorzichtig zijn,
heel snel doe je met olie bv. het vet uit een kogellager spoelen,
en dat loopt dan droog, omdat het olie ook weer uit komt,
het geeft speciaal lagervet, plastikvet en en en,
maar gebruik het, als het nodig is, verder niet doen

Groet
Uwe

editje: @Student was me een stukje voor, maar is ook goed,
hij zegt het zelfde, ha ha en de nitro, klopt, je hebt alleen een doekje nodig voor smeren, poetsen en alles, ha ha
 
@student: Ik dacht dat er anders wel een redelijke "standaard" was in de kleuren thread lock:

rood: permanent en vaak alleen los te krijgen met hitte
blauw: semi-permanent en los te krijgen met wat extra kracht
paars: lichte variant en eenvoudig los te krijgen
groen: zorgt voor extra wrijving tussen schuivende delen (lagers in pockets etc.)

Loctite is echt niet altijd blauw. 271 is bijvoorbeeld rood en komt overeen met permatex red qua eigenschappen (toevallig dat ik daar al wel ervaring mee heb vanwege een eerder hobbyproject)


@heli-uwe: is de 648 wel nodig, of kan het ook prima zonder?

Wat betreft smering zeggen jullie dus eigenlijk min of meer: "niet echt noodzakelijk"?

Had dus eigenlijk een nitro moeten kopen ;-)
 
Laatst bewerkt:
@heli-uwe: is de 648 wel nodig, of kan het ook prima zonder?

Wat betreft smering zeggen jullie dus eigenlijk min of meer: "niet echt nodig"?

Had dus eigenlijk een nitro moeten kopen ;-)

die 648 heb je bv. nodig voor de motorpinion,
als die geen schroef heeft en geplakt moet worden
(standaard pinion T Rex 250 bv.)
648 woord ook bij schaal-heli's gebruikt voor kleine schroeven,
die niet meer los moeten, bv. Vario heckaandrijving

... en eigenlijk een nitro moeten kopen, dat is ook juist !!!

..en trouwens, welke SIM gebruik je al weer ??

Groet
Uwe
 
Back
Top