flaps/remkleppen in bestaande vleugel bouwen

Ik wil op een bestaande piper flaps hebben. ik wil liever geen stuk uit de vleugel zagen, zou het mogelijk zijn om een flap aan de onderzijde van de vleugel te maken.

bijvoorbeeld een plaatje aan de onderzijde hangen met flapscharnieren?
 
Ja, dat kan. Die heten "split flaps". Als je daar op Googled vind je voor dagen leesplezier (ook heel veel over modellen met split flaps).
 
Ja, dat kan. Die heten "split flaps". Als je daar op Googled vind je voor dagen leesplezier (ook heel veel over modellen met split flaps).

dank je voor je reactie, dit had ik al eens gedaan. inderdaad is dat wat ik wil.
Nu vraag ik me af:
1 als ik dit zou maken zonder deze te verzinken in het vleugeloppervlak,
2 zou dan de instelhoek wijzigen?
3 of verstoor ik dan het profiel?
4 hoe dik zou ik ze maximaal kunnen maken op een vleugel van 245 cm en een koorde van 34 cm.
 
HOi Jan,

Wij hebben die split flaps op een tweetal big lifts toegevoegd zonder dat de vliegeigenschappen nadelig werden beinvloed. De flap zelf was gewoon een plaatje triplex met wat ribben (5x5 vuren) om die plaat iets stijver te maken.

Wel van belang om te zorgen dat de scharnieren goed vast zitten, daar komen de krachten op en als die losser gaan zitten, dan wordt de uitslag van je flap veranderd en gaat je kist bij 'flaps-out' een beetje rollen.

Tot Zondag
Winfried
 
Je kan de vleugel iets "vergroten" door een plaatje balsa/triplex/whatever in de buurt van de rolroeren te plaatsen. Scharniertjes erop en je hebt

1- groter vleug-oppervlak. Vliegt over het algemeen ALTIJD beter.
2- volle uitslagen van je ailerons (lees verder voor uitleg)

Nadelen is:

1-Je moet knutselen aan je vleugel, als je wat programmeert aan je ailerons hoeft dat niet (lees verder voor uitleg)
2-Extra servo, meer belasting op je BEC, moeite, werk etc.


De andere optie (dit is het "lees-verder stuk") flapperons. Misschien al vaker over gehoord. Je kunt, als je een programmeble transmittor hebt, met één knopje de ailerons een hoeveelheid graden ALLEBIJ naar beneden stellen. Een soort trim, maar dan allebij tegelijk. Zo gaan je ailerons als flaps werken. Aangezien alles netjes is afgesteld (in verband met oorspronkelijke werking ailerons) geeft deze flap-stand geen verschil in uitslag. Geen problemen met rollen en je hoeft ook niks te veranderen aan je vleugel.

Nadeel is wel dat je aileron servo's continue worden belast met een bepaalde waarde. Dat betekend dat als je een bocht maakt wel met één servo hard omhoog kunt, maar de andere is al zover naar beneden gedrukt (flap-werking) dat je nauwelijks uitslag daaruit kunt krijgen. Je verliest dus wat agility.

Keuze is aan jou. Zolang je gewoon een extra flap erbij bouwt en alles mooi afwerkt (weet niet of je krimpfolie gebruikt?) is dat wat mij betreft de beste oplossing.
 
Back
Top