F5j Trainingsdag Dalfsen

Mijn dag was ook geslaagd. De club in Dalfsen en de F5J organisatie bedankt voor de mogelijkheid om gisteren in Dalfsen te vliegen.

Hier mijn logjes.

vlucht 1 13-06.jpg
vlucht 2 13-06.jpg
vlucht 3 13-06.jpg
vlucht 4 13-06.jpg
vlucht 5 13-06.jpg
 
Leuk om de verschillende logjes terug te kijken. Ik heb de trainingsdag vooral gebruikt om mijn Ultima 1 verder in te vliegen. Dat was er tot dus verre eigenlijk nog niet van gekomen. Mijn Ultima is een strong edition en weegt dus ook wat meer daardoor. Gewicht is ca. 1550 gram.
Het ultiem laag starten met 30 sec. motorloop blijft lastig. Je bouwt al snel teveel snelheid op, waardoor de zoom aan het einde van de 10 sec F5J vaak hoger is dan je wilt. Zeker als je direct in een sterke bel terecht komt. Hierdoor waren starthoogtes meestal tussen de 35 en 45 mtr. Op zich natuurlijk prachtige starthoogtes als je daarmee de tijd vol vliegt. Om ultiem laag te starten heb ik de motor trim bijgesteld: meer down, waardoor het model bijna horizontaal blijft vliegen. Dat hielp zeker, maar de motor eerder uitzetten is volgens mij de enige oplossing om tot starthoogtes tussen de 5 en 15 mtr te komen. Mijn ‘how low can you go” dag record was 22 mtr. Prima resultaat na een dagje trainen.

Bijgevoegd nog een logje van een vlucht. Na een voor zaterdag hoge starthoogte (de norm is bijgesteld [emoji2])van 46 mtr kwam ik al snel in minder goede lucht terecht. Hierdoor was de hoogte snel teruggebracht tot onder de 20 mtr. Op die hoogte begon het knokken tegen de zwaartekracht. Na ca 4 minuten zwoegen op een hoogte tussen de 7 en 15 mtr lukte het uiteindelijk toch om weg te komen. Kijk, daar doen we het voor!

Bij deze nogmaals dank aan de organisatie en met name Justus voor het leiden en inrichten de dag. Ook mooie filmpjes trouwens[emoji108]. En natuurlijk de club in Dalfsen die het veld ter beschikking heeft gesteld.

Brian

IMG_1629.jpg



IMG_1676.png
 
Waanzinnige vlucht was dat Brian! Dat was idd een lang gevecht waarvan ik niet had gedacht dat je die nog ging vol vliegen
 
  • Like
Reactions: bgo
Die vlucht stond ik naast Brian te klokken en heb me zeker 4 minuten lang verbaasd dat hij nog steeds vloog..."nu is het toch echt over, dat wordt landen, o nee, hij heeft toch weer een metertje gewonnen"
Heel gaaf om te zien.
 
Bedankt voor de leuke reacties mannen! Ooit zei iemand tegen me nooit op te geven voordat de kist op de grond ligt. Nu lukt het niet vaak om dit soort mooie vluchten te laten zien, maar hij heeft natuurlijk wel een punt [emoji41].
 
Dit handstartje van Pascal is er ook leuk uit gekomen. Dit was totaal niet afgesproken maar Pascal zag de camera en ik hoop dat hij dacht "ik geef hem wat te filmen" en ik probeerde alleen maar mee te vliegen.


Eigenlijk dacht ik meer van wat doet dat zoemende ding daar :D Toffe filmpjes Justus!

De logger van mijn Perfection zat helaas vol. Bij het uitlezen toch maar eens overwrite existing data aangevinkt. De Prestige had blijkbaar nog maar 26 vluchtjes gemaakt. Daar kon ik dus wel nog 2 logjes uittrekken. Niet zo heel spannend eigenlijk. De tweede vond ik wel grappig. Remkleppen trekken als je lift onder je vleugels hebt is dus niet zo'n goed idee. De rondes zonder coach waren erg leuk!

trainingdalfsen.png
 
  • Like
Reactions: jve
Nouw, ik vloog in de richting van waar ik dacht dat de bel zat. Dus ik gaf wat gas om snel mijn "read" te checken. Dan kom je met wat snelheid aan. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar mijn toestel lift dan behoorlijk. Zwaartepunt zal wel weer te ver naar voren liggen. He @specialpainter.nl ;) Ik dacht snel wat remkleppen trekken om te vertragen, maar de extra lift in eerste instantie versterkte het alleen maar. Wel nog wat kapriolen uitgehaald om wat lager te blijven, maar het kwaad was al geschiede. Dat zie je in de eerste bump in het logje. Werk aan de winkel :D
 
Ik zie wat je bedoelt. Is ook niet vaak dat we in Nederland met zulke thermische omstandigheden kunnen vliegen/trainen/testen. Maar genieten was het, 4 meter bakken die bijna met de vleugeltip in het gras rondjes draaien (dichterlijke vrijheid, zo leek het op het gevoel) en dan nog wegkomen ook... incredible!
 
Pascal, laag blijven op relatief hoge snelheid is het gemakkelijkst met een goed getrimde kist. klinkt natuurlijk lekker flauw, maar feitelijk komen alle kleine imperfecties daarin tot uiting in de controle van je toestel op hoge snelheid. Als eerste heb ik bij de nino gekeken wat ie nu eigenlijk doet met alles neutraal en vol gas vliegen. zelf trim ik m zo dat ie in een strakke lijn rechtuit vliegt. geen stijg. daarna heb ik gekeken wat ie doet wanneer je de power eraf haalt, gaat ze mooi rechtdoor of wil ze de neus omhoog gooien? Ik zelf trim dit met het cg en alle stuurvlakken neutraal. het blijft een compromis, met een voorlijk cg zal het rechtuit vliegen zonder hoogte te maken makkelijker zijn, ook wanneer de power eraf gaat. achterlijk cg zal zorgen dat op hoge snelheid de neus omhoog komt wanneer je de power eraf haalt zal dit effect sterker zijn. Just my two cents. met perfect-onnederlands-weer werkt dit wel aardig bij de nino;)
 
Bedankt voor je input Vincent. Hier kunnen we wat mee. Met maar 26 vluchten op de teller was het toestel natuurlijk verre van perfect afgesteld. Ik denk zelf dat de slecht (of niet) afgestelde rem kleppen hier misschien wel de grootste boosdoener bij is. Werk aan de winkel. Nieuw hoogteroer is ondertussen alweer binnen.

Maar genieten was het, 4 meter bakken die bijna met de vleugeltip in het gras rondjes draaien (dichterlijke vrijheid, zo leek het op het gevoel) en dan nog wegkomen ook... incredible!

Het was een perfecte demo van wat het thermiek spelletje zo leuk maakt. Iedereen had volgens mij ook de grootste lol. Zouden we vaker moeten doen :koud:
 
Back
Top