F5D nemisis 2005

Hoi medevliegers,

EINDELIJK het is gereed na VELE uren tekenwerk en slapeloze nachten is hij dan gereed de nemesis volgens het 2005 regelement.
het model bestaat nu geheel in 3D en word volgende week doorgestuurd naar de frezer,welke de mallen geheel cnc gaat frezen in renshape/cibatool.
Als het allemaal lukt dan vliegen de eerste modellen in december rond,en zijn ook de mallen gereed voor verhuur,jhet is dan dus mogenlijk om de positief mallen te huren om eigen negatief mallen te maken.
afb10245.jpg

afb10247.jpg

Nog even wachten dus maar dan zal ik een nieuw draadje starten met de bouw van de mallen en de eerste modellen.
Ook wil ik alvast rick ruijsink en ivan wautelet bedanken voor hun gedult en vele hulp.

groeten ruud
 
Hoi Ruud,

Dat ziet er fantastisch uit!! Flinke staartboom. De tapebevestiging van de vleugel mag ik wel.

Ik zie dat er een Hacker B50 bij jou inkomt? Al een specifiek setup in gedachte?

Heb je nog wat meer foto's met bijvoorbeeld zijaanzichten?

Ik zie dat ik alweer moet gaan nadenken over een setup. Laat me het weten wanneer de eerste uit de mal komt ;)

groeten,

Paul
 
hoi Ruud, ik ben benieuwd naar het resultaat van de slapeloze nachten; het ziet er al knap profesioneel uit iig!
Ik hoop dat je voor het maken van de foto's voor een bouwdraadje weer hulp hebt.
Goeie zaak dat de 'plussen' gehuurd kunnen worden!

OM! :turn-l: :turn-l:

see www.kaptontape.com
 
Hoi Ruud,

Ziet er super uit zeg. Ik begin steeds meer zin te krijgen in F5D. Ik miste nog een prop op de kist en was met mijn F3D props bezig dus maar even snel een blad gemaakt voor je. een naafje enzo dat kan je zelf wel. Kijk maar even in je mailbox.

GTZ Robbert

PS solid works staat nu nog te rekenen ± 12 minuten op het oppervlak van het blad. dus niet meteen kijken.
 
Electro ruik je niet.
Geen eenblads ivm het machgetal op de tip.
Mag het wel vlgs de regels ??

PS hoe krijg ik in.......naam een plaatje in deze text

Robbert
 
hoi allen

ziet er inderdaad mooi uit Ruud

electro kan je wel degelijk ruiken maar dan is het wel telaat
3rd wet van kirchhoff :daar waar de schakeling rookt is de stroom het grootst.
dat kan je dus ruiken

Groeten Jacob
 
robbert zei:
Electro ruik je niet.
Geen eenblads ivm het machgetal op de tip.
Mag het wel vlgs de regels ??

PS hoe krijg ik in.......naam een plaatje in deze text

Robbert

Ja, eenblads mag. Een fin heeft het volgens mij dit WK geprobeerd. Misschien dat Ruud daar meer van heeft gezien.

Voor een plaatje:
Code:
[IMG]http://www.mijnsite.com/plaatje.jpg[/IMG]

Paul
 
Hoi medevliegers,

De romp is berekend op een B50 daar de geruchten die kant op wijzen voor 2005.
Ook is er voldoende ruimte om redelijk normaal je spullen er in kwijt te raken.
Ik heb op het wk geen een blads props gezien eigenlijk alleen de "standaard"props wel of niet verdraaid.
Wel veel exploderende en kortsluitende accupacks dit is zeer spectaculair wanneer dit gebeurd tijdens de vlucht :)
zal nog wel wat andere pics plaatsen van de nemisis
ook van de pluggen zoals deze gefreesd gaan worden.
later ruud
 
Hoi mede vliegers,

De file,s zijn nu in de handen van de frezer die zijn cnc machine er op mag loslaten.
Ik heb gevraagd voor wat foto,s tijdens het frezen voor hier op het forum.
Nog even geduld.

groeten ruud
 
Mooi! Ik heb benieuwd naar de foto's.

Over F5D 2005 gesproken. Zijn er al mensen die nagedacht hebben over een motor? Zat zelf aan hacker B50 op 7 sub-c cellen te denken. De 6S ziet er op zich gunstig uit.

Gr,

Paul
 
heren

ff rond gesurfed om te kijken waarom nu een Hacker B50 ipv B40.
Even wat op een rijtje voor 2005:vleugelbelasting moet omlaag
gewicht vliegtuig moet omhoog
naar mijn idee stroom omlaag(cellen gaan stuk)

Gewicht ligt nu zo rond de 860 gram
Prop speed is nu +/- 75 m/s met een 4,7x4,7 bij 38000 RPM

gewicht moet worden 1000 gram
B50S weegt 198 gram 40 gram meer dan de F5D B40
B50 kan een zwaardere prop draaien maar het toerental is dan wel lager.
propspeed bij 30000 en een spoed van 6" is +/- 76m/s
propspeed bij 28000 en een spoed van 6,5"is +/- 77m/s


Nog een voordeel voor de B50 want die heeft een asdikte van 5mm t.o.v
3,17mm voor de B40
denk eens na een heeeeeeel klein beetje onbalans bij 38000 RPM op een
asje van 3,17 mm wat een mechanische belasting/trilling dat kan
opwekken met alle gevolgen vandien.
Dan doet een 5 mm as het natuurlijk veelbeter.

Groeten Jacob
 
Jacob, wat voor diameter had je in gedachte? Ik denk niet dat de nieuwere kisten zoveel meer weerstand hebben dus de diameter zal wel niet veel omhoog hoeven.

Een ACP 5x5 of 5,25x4,75 leek me wel gunstig i.c.m. een Hacker B50 6 of 7S. Motocalc geeft met 7 goede SUB's dan wel een stroom van ongeveer 140 Amp. Maar motocalc is ook niet echt betrouwbaar bij deze vermogens... :?

Gr,

Paul
 
heren

heb ff exel sheet gemaakt om het een en ander mee uit te rekenen.

toerental diameter spoed propspeed m/s propspeed km/h ccm/omw ccm totaal
38000 4,7 4,7 75,61 272,19 0,1119 4253,40
30000 6 6 76,20 274,32 0,1824 5472,44
28000 6 6,5 77,05 277,37 0,1976 5533,25
27000 6 6,5 74,30 267,46 0,1976 5335,63
38000 5,5 5,5 88,48 318,52 0,1533 5824,60
20000 5,5 5,5 46,57 167,64 0,1533 3065,58
20000 6 5,5 46,57 167,64 0,1672 3344,27
23000 5,5 5,5 53,55 192,79 0,1533 3525,42
18000 6,5 6,5 49,53 178,31 0,2141 3853,51
[/list]

groeten Jacob
 
Om wat meer te leren van props kan ik de website van Martin Hepperle aanbevelen. Daar kan je vrij duidelijk uitgelegd de werking van props en ook van andere aerodynamica ontdekken. Er staan ook een aantal programma´s op die nuttig zijn voor het vergelijken van props.
Propscanner voor het inscannen van props en Javaprop zijn erg goed.

WWW.mh-aerotools.de

Robbert

@ Jacob wat is die laatste colom ??
 
heren

het lijstje komt uit excel(copy-paste)vandaar dat het er wat raar uit ziet
de laatste colom is het totaal aantal literslucht die de prop verplaats per
minuut (slaat verder negens op :? )

tervergelijking staat mijn Lehner er bij met toerental van 20.000 rpm
 
Hoi medevliegers,

Goed bericht van de frezer eind volgende week zijn de mallen gefreesd.
Dan zal er snel een bouwdraadje volgen of de verdere bouw van de mallen en de eerste proto.
MMMmmmmm alleen nog een gewillig slachtoffer vinden die de eerste gaat vliegen.
update,s volgen.

groeten ruud
 
Back
Top