F5B wedstrijd te Odoorn

Gerben, vlieg je met 4S op een P4 motor met RFM 16x17 slim of vlieg je met 6S op een P6 motor? Lijkt me dat bijde oplossingen weer heel dicht bij de max RPM van de motor zitten. Wellicht vlieg je met 4S op een P6 motor?

Jos

Hij vliegt met een 220/37 P4 op 4s.
Plettenberg adviseert voor stromen tot ongeveer 200A een 16x16.
En een Plet mag 75000 rpm draaien he.

Ik heb het idee dat Gerben wat tijd verliest door de aanloop van de regelaar, maar dat gaan we nog even uitzoeken.
Tot op heden wordt er niks heet, geen rare dingen dus de Himodel blijft er nog even in.

GJ

Ook namens mij de hartelijke dank voor de goede organisatie en gastvrije ontvangst op de OLC.

En natuurlijk de felicitaties aan Gerben !!!
Echt netjes gevlogen bij deze lastige dwarswind.

Ik ben er nog niet uit wat het probleem was in de laatste vlucht.
Uit de data in de UNILOG kan ik eigenlijk niets opmaken.
Alleen dat de motor ongeveer een halve seconde draaide en dan weer stopte.... Gas dicht, dan weer gas geven en hij deed het weer een halve seconde..... zeer vreemd !!!

Ik heb zojuis de motor met regelaar uit de kist gehaald. Alles ziet er nog perfect uit. Stinkt ook niet !!!

Ik moet e.e.a. nog even testen zonder de UNILOG stroomsensor.
Wellicht zit daar het probleem....

Janwillem

Was zeker een top dag weer veel geleerd.

De organisatie was weer top geregeld.
Iedereen die heeft geholpen met het klaar maken van de Hawk ben ik zeker dankbaar voor.

Hij heeft vandaag weer genoeg mensen lopen verbazen ;)

Gr Mark

Proficiat, Gerben

Het valt me ook op, dat er veel 30 punters gemaakt zijn door de piloten!

Wat die himodel regelaar betreft, Is het duidelijk dat hij trager optrekt en remt dan de duurdere. Maar het resultaat wat ermee geboekt word is niet slecht.

Gr Val

Hoi Val,

30 punters...
Je moet eerst goed kunnen landen voordat je veel rakken gaat vliegen he...
Maar je hebt je ook ingeschreven voor Heist, leuk hoor!
Ik ben er waarschijnlijk vrijdagmiddag / avond en zaterdag en zondag.
Dus als ik ergens mee moet helpen dan zeg je het maar.

Verder komt er een complete delegatie nederlandse supporters.

Tot vrijdag of zaterdag!

GJ

Dag Gj,

Ik heb niets kunnen oefenen sinds Kirberg, Heb het een beetje onderschat hoe weinig tijd ik overhou. Het gezin heeft ook aandacht nodig natuurlijk.

Enkele vrienden van de club komen ook. om te smijten en foto's te trekken. En te supporteren natuurlijk.:)
Het zit er niet in, dat ik van de vrijdag kom, maar ik zal het proberen.

Gr
Val

Gerben, gefeliciteerd! De rest van de deelnemers zal het niet erg hebben gevonden dat je weinig hebt kunnen oefenen, anders werd het verschil zo groot :p

Val, dat wordt gezellig!

Heb vanavond eens de Himodel GX200 gelogd op vertraging. Aangezien ik momenteel alleen een Eagletree logger heb, heb ik de accuspanning tegen de gaspositie uitgezet. Zodra de motor start ontstaat er een spanningsval, dus dat is een goede aanwijzing op het lopen van de motor.
Na bestuderen van de logs heb ik geen grotere vertraging dan ongeveer 0.1 seconden kunnen constateren tussen servosignaal en spanningsdip.

Groet,
Gerben

En toch lijkt er een vertraging te zitten.
Ik heb de logs gezien en de feiten zeggen dat er nauwelijks vertraging inzit.
Dus is het waarschijnlijk het geluid van de prop wat later bij de piloot aankomt.
Probleem is dus dat de geluidssnelheid te laag is....

GJ

Gerben,

Ik denk niet, dat je op die manier kan weten hoe hard je regelaar de motor doet optrekken. ook het remmen kan je niet afleiden.

Als je een rpm sensor zou hebben zou je al meer zien. het gemakkelijkst is het gewoon te vergelijken/zien/horen in de lucht. Wat me zeker opviel is de rem die niet zo hard inslaat.

Laat me een pb met email adres, dan stuur ik je mijn logs zodat je alsnog het een en ander kan vergelijken.

grtz
Val

Ik weet niet hoeveel logs per seconde die eagletree maakt maar de unilog doet er 16 per seconde. Dat is dus een interval van 0.0625 seconde. Hiermee kun je nog wel mooi zien hoelang het duurt van het moment waarop dat de motor begint te draaien tot het moment waarop er vol vermogen wordt gedraait. Dit geeft aan hoe snel de regelaar de motor doet versnellen (reactiesnelheid) wat waarschijnlijk het probleem is wat jullie hebben geconstateerd.

Met mijn setups zit ik op de 0,5 seconde en dat voorkomt het overtrekken van de prop aan het begin van de klim als het model nog vrij langzaam vliegt. Ook is dat lekker vriendelijk voor de vertraging.

Tenzij het bij jou meer dan 1 seconde duurt zou ik me dus niet te veel zorgen maken en er juist gebruik van maken door er een prop met meer spoed op te zetten.

Wat betreft de rem, tja de CC's doen dat ook slecht.

Jos

Voro mezelf ben ik er nu van overrtuigd de er geen relevante tijdsvertraging zit tussen schakelen op de zender en aanslaan van de motor.
Deze regelaar remt inderdaad neit zo hard als een optimale F5B regelaar, maar voorlopig goed genoeg.

Er is veel meer winst te behalen in het strakker vliegen, juiste bochtentechniek en korte keertijden, dan in een hardere rem of kortere aanlooptijd van de motor.

Groet,
Gerben

Mijn batches zijn al iets aangepast. Twee per ongeluk... die zijn +4 MB... die mag je weg knikkeren.
Leuk zijn de plaatjes waar piloot in actie en kist te zien zijn...

Back