F1 1kg boot zelfbouw

Ik snap dat het geen wiesel is.
Het is ook niet de bedoeling om een wiesel te maken die zo snel gaat.

Het is mijn bedoeling om een boot zo te laten varen en gebruik daar de wiesel voor als 'basis'.

Ben m ook nog niet aan het bouwen. Ben nu eerst de tekening aan het overnemen in een 3D programma en dan ga ik daarna mijn aanpassingen doorvoeren.

Misschien zal de boot niet gelijk geweldig varen maar daar is het hobby voor toch :smile:

Hallo,

Ik had al een topic geplaats in het 'schipperscafe' maar daar werd ik hier naartoe verwezen. (http://www.modelbouwforum.nl/forums/schipperscaf%E9/135095-wie-kent-deze-boot-f1-1kg-boat.html)

Ik kwam dit filmpje http://www.rcmovie.de/video/6af0fb9827612e600a21/kiloboot-neu
http://www.rcmovie.de/video/a9cd025d007dacfa9935/kiloboot
Om met een wiesel dergelijke prestaties te halen zal er heel veel werk en afstelling te doen zijn.
Om een idee te geven van wat zo een boot is:
F1 +1kg zijn meestal rompen van ongeveer 70-80cm lang. Aandrijving bv. Lehner 2250 tot 2280 met 10-12S lipo. Vermogens van 4-8 KW. Toerentallen tussen 20-30.000 tr/min met een +/- 50mm prop.
F1 -1kg boten zijn ongeveer 45-55cm lang. De aandrijving meestal de grootte van een Lehner 1530 of 1535 tot 1920. Toerentallen tussen 40-60.000 tr/min met een 28 tot 30mm prop. Vermogens tot 1.2-1.5KW. En dit in een bootje van minder dan 1kg.
Ikzelf vaar in een 45cm bootje van 860gr een Hacker B40L9 (3333tr/v) aan 4S lipo. Dit was een noodoplossing omdat net voor het vorige WK mijn Lehner 1920/8 (in ster) aan 6S lipo in rook is opgegaan.

Ivo

Laatst bewerkt door een moderator:
Dan vraag ik me toch af hoe zij aan de romp komen... zou dit allemaal zelfbouw zijn dan?
Er moet toch ergens iets te vinden zijn?

Wat voor een romp heb jij dan?

*edit* en waar vandaan natuurlijk :smile:

Laatst bewerkt:
Dan vraag ik me toch af hoe zij aan de romp komen... zou dit allemaal zelfbouw zijn dan?
Er moet toch ergens iets te vinden zijn?

Wat voor een romp heb jij dan?

*edit* en waar vandaan natuurlijk :smile:

De meeste rompen in deze dicipline zijn inderdaad zelfbouw. Af en toe wordt er op een grote wedstrijd wel eens eentje verkocht.
In de F1-1kg klasse is (was?) er naar mijn weten maar 1 commerciele romp en dat is de Lady B van Karoly Kukorelli. Spijtig genoeg is zijn website al en paar jaar weg en naar ik gehoord heb zou hij zich niet veel meer met commerciele modelbouw bezighouden.
In de F1+1kg klasse worden er af en toe ook FSRV rompen gebruikt. Dezen zijn natuurlijk wel makkelijker verkrijgbaar.
De romp die ik vaar is een Lehner F1 rompje, indertijd dus gebouwd en in beperkte oplage verkocht door Hans Lehner.
Heb ik een aantal jaartjes geleden toevallig op de kop getikt.
Op het laatste WK werd er door de Russen bv. een paar vaarklare boten verkocht. Maar dan spreken we over meer dan 1000 euro.

Ivo

Dan moet ik dus zelf aan de slag om iets te creeren :smile:

Heb jij of iemand anders niet meer informatie over deze boten? vooral plaatjes van de zijkant, achterkant, bovenkant en onderkant.
Heb vandaag al eens gegoogled maar deze boten hebben geloof ik meer geheimen dan een Formule 1 auto... :smile:

Hier alvast een teaser...:D

Racer.jpg

Ben nu nog bezig met de bouwtekeningen.

Ben er alleen nog niet uit of ik het als houtbouw ga doen (zoals wiesel) of dat ik hem direct van een mal trek....keuzes :)

Ik was er al mee bezig! het is alleen een beetje lastig te zien op een plaatje! ik zal nog eens proberen om het duidelijker te maken:)

*edit*
Ik hoop dat het een beetje te zien is...

Tekeningen zien er heel interessant uit.

De sprayrails heeft de boot waarschijnlijk niet nodig. Het zal geen probleem zijn om de boot uit het water te krijgen, eerder om hem op het water te houden.

Ik heb wel een aantal foto's van F1 boten in mijn foto album geplaatst.

Ivo

Laatst bewerkt:
Dankje! :smile:

Ik heb de strakes ook 'los' getekend dus ik kan ze achterwegen laten en als het nodig is later toevoegen.
Heb zelf, als ik de filmpjes zie, ook zo'n vermoeden dat de strakes (sprayrails) niet nodig zijn. Somige gaan echt hard in de filmpjes. :D

Je mag de foto's ook mailen. Ik zal je mijn mailadres via pb sturen.

Ik heb nu betere foto's dus kan het model nu meer werkelijkheid maken.
Dus kan de strakes en de sprayrail gelijk maken zoals ze bij het echte model zijn.

Ben maar opnieuw begonnen met tekenen met dit als resultaat van de onderkant;

Racer%20onderkant.jpg

Ben nog bezig met bouwtekeningen maar dat wil nog niet echt lukken.
Ben nog niet zo goed met het programma...:)

Had al wel 'sectionviews' gemaakt en uitgeknipt met dit als uitkomst;

IMG_0093.JPG

Het ziet er een beetje vreemd uit maar het is om de 'lengte-breedte' verhouding te bekijken.
Op een scherm is het toch moeilijk om te zien.:)

Nu maar hout halen en de mal maken.
Het word een mal van schuim en daar maak ik twee schaaldelen mee om dan later aan elkaar te maken.

(zal gelijk de titel vernaderen van dit topic :smile: )

Laatst bewerkt:
Ziet er niet slecht uit. Alleen vind ik de lijsten aan de zijkant van de boot een beetje te scherp, te veel naar onder gericht.

Ivo

Ik heb de maten toch echt van de foto's overgenomen.
(het is misschien lastig te zien)

Maatvoering.jpg

Wel is het zo dat in het tekenprogramma de lijnen scherper zijn als in werkelijkheid.
Dit zal met de bouw ook wat veranderen omdat het met de glasmat niet haalbaar is.

Ik heb de boot ook groter: normaal is hij (volgens mij) 190 bij 525
Die van mij word 240 bij 665.

kun je de hoeken in je tekening geen radius meegeven?

Ik heb de radius in het 'model' gegeven. Als ik de radius nu in deze schets ga geven krijg ik enorm veel foutmeldingen. Er zit in de boot te veel vervorming dus kan het programma geen radius maken.
Heb vanalles geprobeerd maar het programma trapt er niet in.

Er zal met de bouw nog wel meer veranderen.
ik heb nu in ieder geval een 'basis/begin' waar ik vanuit kan gaan.

aan de andere kant, je scherpe hoeken bij de zijkant en sprayrail is helemaal niet verkeerd. als je een mal maakt moet dat prima kunnen.

aan de andere kant, je scherpe hoeken bij de zijkant en sprayrail is helemaal niet verkeerd. als je een mal maakt moet dat prima kunnen.

Is dat wel te doen dan zonder vacuum en met carbon?

Ik ben er ook nog niet uit hoe de schaaldelen op elkaar ga zetten.
En dan ook nog een mooie naad overhouden.
Dus als een van jullie tips en info heeft is dat welkom :smile:

Back