F1 1kg boot zelfbouw

zonder vacuum moet je eerst laagje gelcoat aanbrengen en dan pas matten... (net als in echte boten) tenminste dat is hoe ik het zou doen.

alleen heb je dan wel een "losbare" mal nodig. dus het product moet uit de mal kunnen.

Dan begin je neem ik aan met de buitenkant (zichtzijde) van de boot?
Jij legt de glasmatten 'in' de mal?

Ik maak een mal en daaroverheen leg ik de glasmatten.

process is iets uitgebreider:

1. je maakt een plug (boot zoals hij er uit komt te zien tot in het laatste detail.
2. hiervan maak je een negatief (je mal)
3. plug uit mal verwijderen en nu kan je meerdere producten maken.
4. laag gelcoat gevolgd door matjes uit de mal halen. et voila je product is klaar.

hierdoor kan je meteen meerdere producten maken, en de kosten van je mal verdelen over het aantal producten.

hallo

wel een epoxy gelcoat nemen als je met epoxy gaat werken
Epoxy gelcoat CR 3400 ie er bv eentje

mooie romp trouwens met welk programma ????

gr raf

@ kupurus:
Het is mijn bedoeling om de romp te maken zonder dat ik een negatief maak.
Dus direct van de 'plug' zeg maar.

@ Raf:
Dankje! :smile:
Ik heb hem getekend met de studente versie van Solidworks, deze is gewoon van hun site te downloaden.

Gelcoat zal ik niet gaan gebruiken. Het is mijn bedoeling om de uitstraling van de boot uit het filmpje te evenaren.
Ik dacht zelf om de boot af te werken met blanke DD-lak.

rcjojo, dat zou jammer zijn, model is mooi genoeg om aantal producten van te maken... als je dan toch al een plug aan het maken bent, is het makkelijk genoeg om er dan een mal van te trekken en meerdere producten van te maken, krijg je nog een mooiere/beter boot van ook.

Misschien heb je wel gelijk, toch weet ik nog niet of de romp ook zo mooi vaart als hij er uit ziet.
Dan heb ik een dure en onbruikbare mal liggen....

Ik heb de boot wel 'nagetekend' van een bewezen goede boot, het geeft alleen geen garantie dat hij ook zo vaart.
Je kunt niet alles van een foto halen :smile:
Ik heb ook dingen naar eigen inzicht getekend.

Laatst bewerkt:
denk dat dat wel mee valt, ik zou de spray rail toch wel minimaal 2 mm laten zijn, kan je er nooit een buil mee vallen en dan vaart het volgens mij wel prima :)

Dergelijke boten hebben amper sprayrails nodig en de rand mag ook heel wat minder stijl naar beneden uitvallen.
Deze ontwerpen/foto's stammen van in de tijd dat dergelijke boten met zware nicd/nimh cellen werden gevaren. Met de huidige lichte lipo's en het overschot aan vermogen is het een hele uitdaging om de boot zo af te stellen dat je hem op het water kan houden. Snelheid verkrijgen, los genoeg laten lopen is geen enkel probleem.
Misschien ga ik te veel uit van de huidige competitie boten....
Met de vorm zoals je hem hebt is ook deftig te varen, je krijgt alles wel behoorlijk varend met het nodige afstelwerk.
En je zal minder vermogen nodig hebben om er de nodige snelheid in te krijgen.

Ivo

Tips zijn altijd welkom en het model kan nu nog aangepast worden.

Ik ga nu eerst maar eens de schotten die ik uitgeknipt heb uit hout zagen.
Dan is het allemaal wat makkelijker te beoordelen.
Als het dan nodig is kan ik alsnog aanpassingen doen.

Zit alleen nog met het probleem hoe ik de twee schaaldelen aan elkaar ga maken.

Nu ik een begin kan maken met de romp moet ik ook maar eens gaan nadenken over de setup.
Ik heb hier nog een inrunner liggen die ik ooit eens gekregen heb.
Het is een Himax HA 2825-3600. Omdat ik hem gekregen heb, heb ik er weinig info over.

Is deze goed genoeg voor de boot op een 3s lipo?
Zo ja welke esc zou ik dan nodig hebben?
Ik heb er een liggen van 37A. (vliegtuig esc)
En een van 25A, maar die zal sowieso te klein zijn.

*edit*
Had even de zoekfunctie vergeten:hammer:
Heb dit Topic
setup-voor-een-boot
En die daarvoor even gelezen.

Als ik de berekeningen maak zou de Himax, volgens de berekeningen, overkil zijn voor de romp. Toch komt de motor zo klein over...

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo na een avondje tekenen en zagen is dit het resultaat.
Ik moet het nog afwerken, had alleen een decoupeerzaag ter beschikking.

Moet wel zeggen nu ik het uitgezaagd heb is het misschien toch wel een idee is toch eerst een negatief te maken van de 'plug'. Somige details zijn te klien om de romp direct van de 'plug' af te halen.

hier de foto's;

uitgelegd voor het zagen;
110527_232349.jpg

Na een avondje zagen:

110527_232427.jpg

110527_232431.jpg

Als het deze motor is:
Himax 2825-3600 Brushless Inrunner
Dan kun je die wel gebruiken.
De motor moet(!) wel van een waterkoelmantel worden voorzien, anders is de vreugde van korte duur.
Zoiets bijvoorbeeld: http://www.hobbyhot.com/leopard-hobby-35x40mm-rc-motor-water-cool-kit-c-281-p-1-pr-2758.html

Op 3S krijg je voor een onderwaterprop wel een hoog toerental, of dat goed gaat weet ik niet, je hebt dan wel een heel klein propje nodig (<28 mm)en het moet ook nog een metalen exemplaar zijn, anders zijn de bladen zó weg.

Bij de ESH wordt ook met 3600KV motoren gevaren in Eco's, maar dan op 2S, dat gaat al als de brandweer...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad die motor.
Volgens het eerder genoemde topic zit een onderwaterschroef op max 25000rpm, dan zou ik op 3s er zwaar overheen gaan en op 2s er ruim onder zitten. Wel moet ik erbij zeggen dat mijn romp groter is als een ECO.

Het is opzich geen probleem dan koop ik gewoon een andere motor.
Ik had deze en alleen 3s lipo's er nog liggen, dus het was mooi geweest als ik m had kunnen gebruiken.
Zwaar overpowerd varen is ook niet lekker varen.
En om nou andere lipo's te gaan kopen gaat mij iets te ver.

Laatst bewerkt:
Die 25.000 rpm is een richtlijn, ga je er met een klein propje fors overheen, dan zul je bij maximale toeren een blender hebben, veel schuim en geen voortstuwing.

Ga je terug in toeren dan zal de schroef ineens 'pakken' en schiet de boot vooruit, verhoog je het toerental tijdens het varen dan zal de snelheid meestal toenemen, maar geef je vanuit een bocht, of vanuit stilstand vol gas, dan zal 'ie schuimend stilvallen, cavitatie is een fascinerend verschijnsel...

2S x 3600KV is bijna 24.000 toeren onder last, dat gaat nog hard zat.

Groeten, Jan.

Ik heb alleen een 3s lipo en om nu andere lipo's te gaan halen vind ik teveel van het goede :smile:
Ik ga wel eens voor een andere motor kijken die op 3s ook aan die toeren of 'iets' hoger komt.
We moeten natuurlijk wel de romp testen wat hij aan kan :smile:

De motor kan je gerust gebruiken om even te testen, zelfs op 3S.
Het probleem is eerder dat hij nogal aan de kleine kant is voor het vermogen, maar het stroomverbruik kan je in de hand houden door de propkeuze en door te zorgen voor een lichte boot.
Met die motor ga je een belast toerental hebben van rond de 34000 tr/min hetgeen voor een goede eco prop niet echt een probleem is.
In eco expert vaar ik een 4650kv of 4960kv motor, in de nieuwe eco standaard klasse (10 min) een 3500kv.
In F1-1kg vaar ik zoals vroeger al geschreven een 3300kv op 4S.
Als de boot deftig loopt is dat allemaal geen probleem.

Dus in het begin eerst even met korte stukjes testen met hetgeen je hebt dan heb je ook een idee welk vermogen de boot nodig heeft en heb je een beter idee welke motor je achteraf het beste koopt.

Ivo

Dat is eigenlijk wel een beter idee!

Ik had het ook al even op de lange baan geschoven met de setup.
Ben vandaag wat filmpjes tegengekomen over het lamineren.
Heb nu dus door die filmpjes besloten om toch een negatieve mal te gaan maken.
Er zitten toch een aantal details aan de romp die niet (mooi) te krijgen zijn vanaf de plug.

Hier gaat natuurlijk wat meer werk in zitten en daarnaast ook een groter budget.
(daar gaat het idee van 'budgetboot' :smile: )

Back