Extra motorkap

Zo'n 1,5 jaar geleden ben ik overgestapt van 35mhz naar 2,4 omdat ik steeds last had van storingen in mijn Patty Extra. Dit ging helaas redelijk mis, niet door de 2,4 maar door een kapotte Hitec servo op hoog/laag. Duidelijk te zien op de onderstaande foto die stom toevallig op dat moment genomen werd door een club genoot. 1 van de hoogteroeren staat omlaag. We waren toen bezig de nieuwe zender in te stellen.
Foto-QPB37SQY.jpg


Met dit als resultaat :(:

Foto-V6CYRKIZ.jpg


Alle stukjes bij elkaar geraapt en in een plastic zak gedaan en zo heeft de Extra 1,5 jaar op zolder gelegen........kon er geen afscheid van nemen:)

De schade was aanzienlijk, zo was zijn motor los geslagen en lag de halve onderkant en motordome aan diggelen. Afgelopen carnaval (waar ik als ras echte limburger geen hol om geef) ben ik maar eens aan de Extra begonnen. Aangezien ik totaal geen bouwert ben was het maar afwachten of het me ging lukken hem nog enigszins toonbaar te maken. Zak met puzzelstukjes uitgelegd en alles proberen na te maken. cockpitkap en de rest van de romp gelukkig onbeschadigd. Nu zag ik hetzelfde toestel nog te koop staan bij de modelbouwzaak waar ik de folie haalde. Daar kostte deze kist nog 399 euro en ik ben totaal met folie, hout en lijm een 35 euro kwijt geweest dus het was het zeker waard om deze kist te repareren.

Is me vrij aardig gelukt mag ik wel zeggen:
Foto-LZQVOEWR.jpg


Foto-XGEAY6BB.jpg


De vleugels hadden maar erg weinig schade, gelukkig geen spanten geraakt, alleen maar een stukje balsa moeten vernieuwen en wat folie.
Foto-SXZNWTEQ.jpg


Met als eindresultaat:

Foto-7LBUJMIC.jpg

Foto-FSOKQ4NK.jpg


Wat ik nu eigenlijk wil vragen.....Hij zal best wat zwaarder op zijn neus zijn geworden want ik heb niet gekeken op een stukje hout meer of minder. Ik wilde het weer stevig krijgen en heb ook de binnenkant voorzien van wat glasvezelmatten die men gebruikt voor het repareren van auto's. Nu vond ik dat nog al een aardige plakkerige troep om mee te werken en was er niet geheel gelukkig mee, maar stevig is ie in elk geval;)

Nu moet ik nog wat scheurtjes repareren in de motorkap maar ben er huiverig voor nog veel meer gewicht te gaan produceren. Welk spul is nu het beste om te gebruiken om zijn motorkap weer toonbaar en stevig te krijgen zonder al teveel gewicht toe te voegen?

Marc
 
Ik kreeg net als tip om die matjes in de kap eventueel met secondenlijm te impregneren. De scheuren in de kap vallen mee. Is dit ook een optie?
 
Hoi Marx,
Ik heb het ook wel eens met dikke secondenlijm gedaan, maar secondenlijm wordt op den duur zo keihard dat het weer bros wordt. Beter om (met nitrilrubber handschoenen aan) wat epoxy hiervoor te gebruiken en glasweefsel. Secondenlijm, doe ik dus als het even improvisorisch gerepareerd moet worden.

Leuk dat je je kist hebt opgeknapt ipv 400 Euro uitgeven voor een nieuwe. Met een uit de dood herrezen kist vind ik het ook prettiger vliegen, omdat ik minder bang ben om schade te vliegen. Het eerste "krasje" is immers al achter de rug, je weet dat je kunt repareren, dus ipv een "showding" wordt het een "vliegding" en laat dat nou net zijn waar die eigenlijk voor is.
Succes!
Hans
 
Bedankt voor de uitleg Hans.

Kreeg ook al een tip van Johan welk spul te grbruiken. Ik ga dat deze week even halen en eens kijken of ik die scheurtjes gerepareerd krijg.

Was het me zeker waard deze kist op te knappen, daarom kon ik hem ook niet in stukjes de kliko in gooien;) Heb dit altijd een mooi model in de lucht gevonden.

Dan kan ik nu weer gaan sparen voor een setup want dat zit grotendeels in mijn ultimate.
 
Back
Top