Explorer BF 3800

Beste Gerben,

Ik heb altijd begrepen dat de regelaar inderdaad zo kort mogelijk op de motor moet zitten. Maar kun je me uitleggen waarom dat zo belangrijk is en wat de impact is als deze bijvoorbeeld op ca 10 cm vd motor zit?

Brian
 
Hoi Brian,

De motor hoeft vanuit technisch perspectief niet kort op de motor te zitten. Sterker nog, als je een afstand naar de lipo te overbruggen hebt, kun je beter de 3 motordraden verlengen dan de twee accudraden (+ en -).

Echter in de meeste F5B rompen is de ruimte zeer beperkt en wil je de regelaar zo dicht mogelijk bij de motor houden, om plaats te maken voor de aandrijfaccu. In F5J rompen is de ruimte vaak ook beperkt. Deze manier van de regelaar dicht bij de motor monteren heeft dus meer met de beschikbare ruimte te maken, dan met elektrotechnische redenen.

Als je in jouw model de regelaar op 10cm van de motor monteert, je voldoende plaats hebt voor je lipo en en je goed uitkomt met het zwaartepunt is dat prima.
 
Vandaag de Explorer ingevlogen. Nauwelijks wind vandaag. Bewolkt en het was droog. Eerste induk is erg goed. Stuurt zeer direct en precies.
2 thermiekstanden uitgeprobeert en wat mij verbaasde is dat met een thermiekstand van 10 mm over de gehele vleugel de explorer nog steeds goed bleef vliegen.
Bochtenwerk gaat heel soepel. Ga alleen met de Tattu 850 mah vliegen. Van de 650mah accu wordt net iets te veel van gevraagd. Die zakt teveel in. Toch is met deze accu 250 meter haalbaar.
Met de 850mah accu gaat die als een rakket. In ieder geval meer dan voldoende om ook afstand af te leggen als dat nodig is.
Op naar wat warmer en thermisch weer.

5F9A3926.jpg
5F9A3984.jpg
5F9A4008.jpg
5F9A4022.jpg
 
Hoi Brian,

De motor bedoeld wordt de regelaar ??? hoeft vanuit technisch perspectief niet kort op de motor te zitten. Sterker nog, als je een afstand naar de lipo te overbruggen hebt, kun je beter de 3 motordraden verlengen dan de twee accudraden (+ en -).

Echter in de meeste F5B rompen is de ruimte zeer beperkt en wil je de regelaar zo dicht mogelijk bij de motor houden, om plaats te maken voor de aandrijfaccu. In F5J rompen is de ruimte vaak ook beperkt. Deze manier van de regelaar dicht bij de motor monteren heeft dus meer met de beschikbare ruimte te maken, dan met elektrotechnische redenen.

Als je in jouw model de regelaar op 10cm van de motor monteert, je voldoende plaats hebt voor je lipo en en je goed uitkomt met het zwaartepunt is dat prima.
 
Leuk gemaakte promo. Je ziet het steeds meer. Het ging al een tijdje rond dat er iets nieuws aan kwam.

Een mooi en slim concept, overgenomen van de Volo.

Hoop dat wij hem snel gaan zien vliegen in NL, de eerste twee waren al blind besteld. Denk niet dat ze teleurgesteld gaan worden. Het zal ongetwijfeld goed vliegen.

Ik ben vooral benieuwd of Nan inmiddels ook volkern vleugels gaat aanbieden.
 
Ik ben vooral benieuwd of Nan inmiddels ook volkern vleugels gaat aanbieden.

Mooi om te zien hoe NAN bijna jaarlijks verbeteringen (toen ik nog zelf een X vloog noemde ik het een experiment :confused: ) realiseert op een ontwerp waar veel mensen nog graag en goed mee vliegen. Kan me nog heugen dat op diverse fora beweerd werd dat voor succesvol F5J vliegen een F3J ontwerp echt niet meer kan.

Vraag, waarom zou jij graag zien dat NAN volkern vleugels zou gaan aanbieden? De huidige bouwwijze beheersen ze tot in de puntjes. Het profiel is wat dikker dan de huidige trend dus voor de stevigheid is het ook niet nodig.

Johnny
 
Laatst bewerkt:
En nu, met een 2delige (of 4-delige?) vleugel afgestapt van de filosofie dat elke vleugel op elke romp moet kunnen passen?

Ze blijven wel telkens innoveren daar...leuk!
 
Mooi om te zien hoe NAN bijna jaarlijks verbeteringen (toen ik nog zelf een X vloog noemde ik het een experiment :confused: ) realiseert op een ontwerp waar veel mensen nog graag en goed mee vliegen. Kan me nog heugen dat op diverse fora beweerd werd dat voor succesvol F5J vliegen een F3J ontwerp echt niet meer kan.

Vraag, waarom zou jij graag zien dat NAN volkern vleugels zou gaan aanbieden? De huidige bouwwijze beheersen ze tot in de puntjes. Het profiel is wat dikker dan de huidige trend dus voor de stevigheid is het ook niet nodig.

Johnny

Volkernen hebben voordelen. Even uit eigen ervaring.

IK heb zelf twee mid-airs gehad met de Ultima en twee keer ben ik als winnaar uit de bus gekomen. Mijn schade was beperkt, de tippen van de collega deelnemers waren niet meer reparabel.

Op het WK heb ik een Prestige twee keer in dezelfde vlucht een midair zijn maken, beide tippen raakten beschadigd.

Vier uur na de midairs waren de tippen weer vlieg klaar.

De vleugel van mijn Prestige voor wind voelt veel stabieler dan mijn 1650 Perfection. Terwijl ze even zwaar zijn.
 
Ziet er wel heel slik uit. Zoals vele nieuwe ontwerpen wordt het steeds meer een uitdaging om de apparatuur met dikke vingers in te bouwen. Dikste punt van de rom is iets meer dan een 30mm spinner lijkt het wel. Mooi voor luchtweerstand maar veel speling in bouw mogelijkheden vallen af. Maar goed wel super om te zien dat de ontwikkeling nog steeds niet tot eenheidsworst is gekomen ;-) Leuke verschillende modellen met ieder z'n kracht. Gaan weer leuke wedstrijdseizoenen komen!!!
 
Back
Top