Explorer BF 3800

44180497_1942325155861468_4312018702712176640_n.jpg


Zo langzamerhand maar eens voorzichtig begonnen met de bouw/assembleren van de Explorer BF.
Vlieggewicht zal zo rond de 1150/1200 gram uitkomen met mogelijkheid om te ballasten. Ik heb bijna 800 gram ballast wat mee kan maar met deze constructie lijkt me dat niet verstandig.
Het zal in de praktijk maximaal 200/300 gram worden lijkt mij. Ik vlieg zelf niet graag als er te veel wind staat dus dat komt dan goed uit;)

Even wat gewichten op een rijtje:

Romp: 167 gram
Hoogteroer: 37 gram
Richtingsroer: 29 gram
Middendeel: 319 gram
Linker tip: 152 gram
Rechter tip: 151 gram

Totaal met stuurstangen: 855 gram

De motor die de BF naar hogere sferen gaat brengen is een Leopard met micro edition.
Prop wordt een GM 13x8. Regelaar wordt een YGE 60 amp met 7,2 volt BEC

https://www.reisenauer.de/aid-2190-Leopard-LC250-25-7T-6pol-4750KV-br-mit-Micro-Edition-5-1NL-T.html

IMG_0276.jpeg IMG_0277.jpeg

Vandaag begonnen met het inbouwen van het IDS systeem van de rechter tip.
Vooral veel meten en passen is hier geen overbodige luxe. Uiteindelijk is het gelukt een soepel werkende aansturing te maken.

IMG_0269.jpeg IMG_0275.jpeg

Voor deze zwever ga ik KST servo's inzetten. De 08 plus voor aillerons en staart en de 10 mini voor de enorme flaps. Tocht maar gekozen voor een wat zwaardere servo voor de flaps met stevige tandwielen.


Om de servo's in de romp te bevestigen is er een lichtgewicht servo plankje meegeleverd. Hier wordt ook de ontvanger op geplaatst. Via RC Network kwam ik via een Explorer draadje een systeem tegen gemaakt en ontworpen door Julian Benz. Voledig 3D geprinte servo plank waar ook eventueel meegenomen ballast geleid wordt in de romp. Ook worden er meerdere adapters meegeleverd voor verschillende servo's.

IMG_E0400.jpg

Morgen verder met de rechter tip.:)

Gr: Adrie
 
Laatst bewerkt:
Motor en regelaar zijn intussen ingebouwd .Vanwege de kabels van de motor komt de regelaar plat op de bodem te liggen.
Zoals op de foto zijn er meerdere opties om de accu te plaatsen.
IMG_0304.jpeg

Ik heb besloten om deze keer geen SLS accu's te gaan gebruiken maar Tattu accu's van Gens Ace.
Deze liggen in de zelfde price range en zijn net zoals SLS lekker compact.

https://www.conrad.nl/p/tattu-lipo-accupack-111-v-850-mah-aantal-cellen-3-75-c-stick-xt60-1542430

Deze accu komt achter de regelaar te liggen. Tevens is er een 650 mah uitvoering van de Tattu accu die ik kan inzetten als ik zonder ballast vlieg. Die past dan perfect op de regelaar en zo nodig kan ik deze accu nog wat verder naar voren schuiven.
Een groot voordeel van de 2 delige romp is dat je deze op lengte kan maken om het zwaartepunt exakt af te stellen.

IMG_0305.jpeg IMG_0306.jpeg IMG_0307.jpeg

Verder gaat de Frsky RX8R pro ontvanger erin waarbij er een S-bus decoder in de vleugel gaat. 1 kabel is dan nog nodig voor aansluiting van middendeel naar de romp.
De 9 pins connector die bijgeleverd is wordt dan niet meer gebruikt. De ontvanger komt achter de servo's onder de achterlijst te liggen. De antennes komen dan netjes achter de vleugel de romp uit.

Ik hoop de Explorer ergens in januari vliegklaar te hebben. Misschien nog meedoen met de snertcup?;)
 
Vandaag de motor getest. Dat is in eerste instantie niet helemaal goed gegaan:eek:
Ik had eerst 2 staven ballast gemonteerd om te controleren of de accu hier niet tegen aan zou komen. Voor een Tattu 850 mah 3S is dit geen enkel probleem.
De accu was op dat moment geladen( 800 mah Graphene) en was al op temperatuur. Zo rond de 40 graden, dus ik dacht, ik laat de ballast maar zitten. (zie opstelling met wattmeter)
IMG_0312.jpeg

De motor ongeveer 20 sec laten draaien op full power. Nadat de motor uit was zag ik een flinke rookwalm uit de romp komen. Gelijk de accu eraf gehaald.
Eerst gedacht dat het de motor was maar na inspectie was hier niets aan te zien.
Ook de ballast weer losgeschroefd en toen zag ik wat er was gebeurt. De ballast heeft tijdens het draaien van de motor tegen de koolstof romp aangelegen en zo op onverklaarbare wijze kortsluiting gemaakt.
Je kunt nog aan de buitenkant van de romp zien waar de ballast de romp geraakt heeft.:confused:

Ik sta voor een raadsel. Alle kabels waren uit de romp. Hoe kan er dan kortsluiting zijn ontstaan???????:hammer:

De motor heeft in ieder geval meer dan voldoende vermogen om 1200/1700 gram naar boven te sleuren.(35 amp. 360 Watt. 10,28 volt). Dat dan weer wel, maar die kortsluiting zit me niet lekker:(
 
Ik had vanochtend al een tip gehad van Frank van Melick of de contactpunten van de regelaar van de motor geen kortsluiting konden maken omdat de regelaar plat in de romp ligt.
Ik heb dit gecontroleerd en dit is niet het geval. De motor stekkers heb ik nog extra voorzien van een krimpkousje. Onderin de romp heb ik glasvezeltape geplakt en de regelaar vastgezet met klitteband.
De regelaar maakt nu geen contact meer met de romp.

Nog steeds niet de oorzaak achterhaald. Wel heb ik de motor nog verschillende keren laten draaien. Geen enkel probleem.
 
Misschien komt je motor behuizing onder spanning.. aangezien de mount en romp Carbon zijn zal dit de spanning kunnen overbrengen..
Ik zag dat je de romp op bubbeltjes plastic had liggen.. daar is dus geen lek naar aarde mogelijk... maar je ballast stak uit en kon misschien wel lekken naar aarde..

Ballast ook op schuim plaatsen en spanning meten tussen aarde en ballast bij motorloop?
 
Laatst bewerkt:
Jeedee de spanning die je dan meet is de statische spanning tussen romp en aarde, misschien kan die ontstaan door de luchtwerveling langs schroef en romp ?
Dan zou je een ontlading hebben gehad tussen romp en ballast ?
Om dat te bevestigen kan je meten , maar om iets te zien heb je wel een voltmeter nodig met een eigen hoge weerstand anders is die ontlading weg voor je iets kunt meten.
 
Als die zo snel weg is.. is hij ook niet in staat rook te genereren ... ik vermoed dat het je motor is die lekt..
niet lucht van de prop, maar wie weet

Maar zeker ff meten !
 
De motor maakt geen contact met de koolstof romp. En het motorschot is van plastic. Ziet er bijna net zo uit als die alu motormount van Peter zijn ultima.
Ballast is nu ook voorzien van krimpkous. Zal zeker nog verder gaan testen.:)
 
Back
Top