Zo langzamerhand maar eens voorzichtig begonnen met de bouw/assembleren van de Explorer BF.
Vlieggewicht zal zo rond de 1150/1200 gram uitkomen met mogelijkheid om te ballasten. Ik heb bijna 800 gram ballast wat mee kan maar met deze constructie lijkt me dat niet verstandig.
Het zal in de praktijk maximaal 200/300 gram worden lijkt mij. Ik vlieg zelf niet graag als er te veel wind staat dus dat komt dan goed uit

Even wat gewichten op een rijtje:
Romp: 167 gram
Hoogteroer: 37 gram
Richtingsroer: 29 gram
Middendeel: 319 gram
Linker tip: 152 gram
Rechter tip: 151 gram
Totaal met stuurstangen: 855 gram
De motor die de BF naar hogere sferen gaat brengen is een Leopard met micro edition.
Prop wordt een GM 13x8. Regelaar wordt een YGE 60 amp met 7,2 volt BEC
https://www.reisenauer.de/aid-2190-Leopard-LC250-25-7T-6pol-4750KV-br-mit-Micro-Edition-5-1NL-T.html

Vandaag begonnen met het inbouwen van het IDS systeem van de rechter tip.
Vooral veel meten en passen is hier geen overbodige luxe. Uiteindelijk is het gelukt een soepel werkende aansturing te maken.

Voor deze zwever ga ik KST servo's inzetten. De 08 plus voor aillerons en staart en de 10 mini voor de enorme flaps. Tocht maar gekozen voor een wat zwaardere servo voor de flaps met stevige tandwielen.
Om de servo's in de romp te bevestigen is er een lichtgewicht servo plankje meegeleverd. Hier wordt ook de ontvanger op geplaatst. Via RC Network kwam ik via een Explorer draadje een systeem tegen gemaakt en ontworpen door Julian Benz. Voledig 3D geprinte servo plank waar ook eventueel meegenomen ballast geleid wordt in de romp. Ook worden er meerdere adapters meegeleverd voor verschillende servo's.

Morgen verder met de rechter tip.

Gr: Adrie
Laatst bewerkt: