Elektro vraag over 2 kanaals schakelprint (227390)

Nu ik al zo ver ben met de bouw van mijn scale 1/4 Volvo NH12, dat ik met de elektro bezig kan, stuit ik op een ding ik heb een 2 kanaals schakel print (227390) gekocht, en al het een en ander bekeken maar nu is mijn vraag, welke nummering van de relais moet ik op deze schema aan houden??

chassis

Meestal kan je op het net wel een datasheet pdf file vinden van de relais welke je wilt gebruiken.

Daar staan meestal alle belangrijke gegevens in!
(let op de maximaal toelaatbare stroom van de kontakten)

Welke relais (lees magneetschakelaar met wisselkontakt) ga je gebruiken?

Mvg. Richard

Dat zijn 12 volt relais. Vraag me af of die werken op de schakeling (denk eerlijk gezegd dat het niet werkt. De relais moeten schakelen op de ontvangerspanning).

De schakeling is bedoeld om twee relais op één kanaal te laten schakelen. De schakelmomenten kunnen met de potmeters op de print worden ingesteld. Via de relais kan dan een motor worden ingeschakeld en de draairichting worden omgedraaid.

Het doel van de 50 kohm potmeter en de (instel)weerstanden op de tekening ontgaat me. Maar misschien is het doel van de schakeling heel anders...

Het doel van de 50 kohm potmeter en de (instel)weerstanden op de tekening ontgaat me. Maar misschien is het doel van de schakeling heel anders...

Bij mijn weten zit die er tussen om het spul op een nul punt te krijgen :confused:

Doel van dit is om een 12 volt ruitmechanismemotor aan te sturen via de ontvanger en zender.

N.P.S. heeft een puntje! ,de spoelspanning van de door jouw aangeschafte relais bedraagt 12 volt.
Echter uit het kanaalprintje komt dezelfde spanning als waar je de ontvanger-spanning op aangesloten hebt.

Deze is afhankelijk van het systeem tussen de 4,8volt en 6,0 volt.
De relais gaan hiermee NIET doen wat je verwacht!!

Tip: zoek een zèèr sterke servo en vergeet dit systeem

Mvg. Richard

Een andere oplossing mogelijk buiten dit om dan?

Ik gebruik dus een 12 volt ruitmechanismemotor als stuurservomotor omdat het kwa gewicht anders niet te doen is. (denk het gewicht tussen de 200 en 250 kg)

zie ook dit topic

Ik gebruik dus een 12 volt ruitmechanismemotor als stuurservomotor omdat het kwa gewicht anders niet te doen is. (denk ik)

Dat verklaart in ieder geval iets. De potmeter van 50 kohm wordt dan zeker aangestuurd door een gewone servo. Zo worden de schakelmomenten van de twee relais verlegd en zo kan de ruitenwissermotor die voor het sturen zorgt worden in- en uitgeschakeld. De positie van de wielen volgt dan de positie van de servo.

Daar zitten wel en paar beperkingen aan. Vooral onnauwkurigheid. Precies sturen wordt moeilijk. En het wordt in de relais een vonkencircus dat zeker invloed zal hebben op de levensduur van de relaiscontacten.

Dat verklaart in ieder geval iets. De potmeter van 50 kohm wordt dan zeker aangestuurd door een gewone servo. Zo worden de schakelmomenten van de twee relais verlegd en zo kan de ruitenwissermotor die voor het sturen zorgt worden in- en uitgeschakeld. De positie van de wielen volgt dan de positie van de servo.

Nee, de stereo-potmeter is mechanisch gekoppelt met de ruitenwissermoter-as welke op die manier een `stand` terugkoppelt aan het (stuur)printje.
Net zoals een normale servo werkt.

Maar proportioneel is dit systeem echt niet.
Schakelpunten instellen lijkt niet simpel en mogen elkaar niet overlappen.

Mvg. Richard

Daar zitten wel en paar beperkingen aan. Vooral onnauwkurigheid. Precies sturen wordt moeilijk. En het wordt in de relais een vonkencircus dat zeker invloed zal hebben op de levensduur van de relaiscontacten.

Niet helemaal goed, maar in de buurt. Bezwaren blijven hetzelfde. Een sterke servo lijkt een veel betere oplossing.

Deze print kan zonder problemen de 12V relais aansturen omdat de spanning voor die relais NIET van de ontvanger afkomstig is. Als je goed naar de eerste tekening kijkt kan je dat ook zien, daar is de 12V accu ook ingetekend. Die accu is OOK de voeding voor de relais. De uitgangen van deze schakelprint zijn namelijk open collector uitgangen die een voeding van buiten nodig hebben.

Om deze schakeling als een soort servo sturing te gebruiken vind ik wel een beetje erg knullig. Daar zijn toch veel betere oplossingen voor te bedenken. De door key aangegeven servo schakeling is hier veel beter voor geschikt. Hij gebruikt geen relais dus geen contacten die in gaan branden en je kan echt als een servo sturen. Het enige wat je nog moet maken is een potmeter die meedraait met de wielen. Voor iemand die iets moois als dit kan maken lijkt mij dat zo iets geen echt probleem zal zijn.

Mijn keuze gaat toch naar die Thor15 servo, heb eens de beschrijving bekeken en informatie gevraagd over deze Thor15 servo en dat werkt makkelijker dan die omslachtge 2 kanaals print.

Wel eerst bedankt voor het mee denken mensen !!!

Key bedankt voor de link!

Back