EINDELIJK !!! De Pilatus PC-6 afbouw...

Heb zojuist de bouwaanleiding eens even bekeken...
Ik ga het hoogteroer ook in twee delen maken , er komen ook twee servo's op.
Dit heeft het voordeel voor het geval er één servo de geest geeft, heeft de andere kant nog volle " respons "
full

zo ziet het eruit NU
Even een foto van het net geplukt....

full

Dus de breedte van de romp, of iets minder gaat er zowat tussenuit.... zodat ik twee aparte hoogteroeren heb.:idea:

Laatst bewerkt door een moderator:
:banana: UPS heeft zojuist een bestelling Abachi-fineer afgeleverd van Thoma uit Duitsland. Een heel pakje ,zo 16 platen geslepen abachi-fineer van 1,2 mm. dik, 39 cm. breed en 2,5 meter lang ( waren wel opgerold :) )
>>> nodig voor de zwever zie post 27 ( en voor de vrienden )

Nu kunnen we rustig verder doen aan de Pilatus ( moest de UPS koerier in de gaten houden )

Laatst bewerkt:
Eerst even de nodige calorieën opgedaan en dan ... de zaag ( neen ! niet de vrouw :smile: ) erin :rolleyes:

full

Afstandstukken van het motorkruis op maat gemaakt...

full

Balsa vulstukken in de afgezaagde kanten van de hoogteroeren gelijmd...

full

Even :offtopic:

Vandaag eens rustig de kelder opgeruimd ( was nodig :rolleyes: )
Tegelijkertijd nog een reparatie kunnen uitvoeren aan de Spacewalker, bij de opruimwerken was er " iets " door de vleugel gevallen met als gevolg een groot gat...
full

Is nu terug in orde :) alleen als je goed kijkt zie je het inzetstuk van Oracoverfolie ( originele spul is kompleet anders van structuur ) >>>> als camoeflage helpen een paar stickers wel....

Nu verder met de Porter...:smile:

Gaten voor de bevestiging van het motorkruis geboord...

full

Hij staat erop :cool:

full

Motorkap en spinner even gepast ...

full

Vandaag niet veel kunnen doen.
Ik heb bezoek gehad van een paar collega-modelvliegers :)
Ook eens interessant om gezamelijk vanalles te bespreken / bekritiseren...;)
Bon.... Wat er als verbetering uit gekomen is , dat de motordrager contructie " iets " anders gemaakt is...
Ik heb de carbon/vliegtuigtriplexspant tegen het bestaande motorspant gelijmd en de motor staat nu op het originele kruis uit 8 mm. aluminium met als ondersteuning "carrosierie rondellen" zoals we dat hier zeggen.
Dit blijkt toch sterker te zijn ( beter bestand tegen druk die gecreëerd wordt bij het vastschroeven van de M8 bouten )

Een foto zegt meer dan woorden...
Situatie eerst....
full

en nu....:smile:

full

Per slot van rekening komt er toch een héél vermogen op ( + 6000 Watt )

Had nog een tooltje gemaakt om de motorkap makkelijker te kunnen aftekenen ( bevestigingsgaten )

full

Met een beetje isolatiemateriaal ( depron of zoiets ) een schijf gemaakt die evengroot is als de spinnerdoormeter, mag ook kleiner zijn.
Een paar stukjes dubbelzijdige kleefband doet wonderen...
full

Zo kleef ik de spinner die ook op de motoras geschoven is , tegen de motorkap zonder dat die gaat schuiven en zo makkelijker af te tekenen is.

full

Na een paar dagen van " stilte " een kleine update :smile:

Binnenkant van de motorkap voorzien van twee Balsaply plankjes met een glasmatje erover >>> bevestiging van de turboprop-uitlaatjes dmv schroefjes

full

full

De turboprop uitlaatjes ( fake :smile: ) gemonteerd :cool:

Welke servo's komen er in de Pilatus :

Voor de twee rolroeren en de twee hoogteroeren heb ik de Graupner servo's DS 8231 liggen

Digital-Präzisions-Servo DS 8231
Produktinformation
Leistungsstarkes Digital-Präzisions-Servo mit doppelkugelgelagerter Abtriebsachse und spielfreiem, robustem Big-Modul-Kunststoff-Getriebe. Verbesserter Nachfolgetyp des bewährten Digital-Servos DS 8201. Für Hochleistungs-Modelle und Helikopter, bei denen höchste Stellpräzision, Spielfreiheit und extreme Stellkräfte gefordert werden.
Neue Digital-Servos der Spitzenklasse
Durch den weltweit erfolgreichen Einsatz der GRAUPNER/JR Digital-Servo-Technologie und das umfangreiche Know-How der Firma JR in Zusammenarbeit mit den Labors der Firma Mitsubishi konnten die digitalen Microprozessoren wiederum verbessert werden. Die Digital-Servos besitzen neu konzipierte Microcontroller mit eigener Intelligenz zur Prüfung und rechnerischen Kompensation der Steuersignale (z.B. Fehlimpulse, Thermodrift und andere systemstörende Parameter). Super Start-Drehmoment bereits bei kleinster Stellabweichung. Hohe Lastfestigkeit durch verstärkte MOS-FET-Brückenendstufen. Extrem präzise Neutralstellung und weiche Stellcharakteristik durch 13 Bit ACD-System mit 5.900 Steps. Doppelkugellagerung der Abtriebsachse gewährleisten Spielfreiheit und Leichtgängigkeit. Motorschonende hohe Ansteuerfrequenz erlaubt optimale Belastungsmomente.
Technische Daten
Betriebsspannung 4,8 ... 6 V
Leerlaufstromaufnahme ca. 16 mA
Stromaufnahme max. ca. 980 mA
Stellmoment ca. 68 Ncm (6,8 kg/cm)
Haltekraft ca. 120 Ncm
Drehbereich ca. 2 x 45°

Stellzeit ca. 0,12 s/40°
Gewicht ca. 48 g
Abmessungen (L x B x H) ca. 39 x 19 x 40 mm

Voor het staartwiel deze :

Digital-Ultra-Speed-Servo DS 8025

Produktinformation
Extrem schnelles RC-Car-Servo Stellzeit ca. 0,075 s/40°.
Neue Digital-Servos der Spitzenklasse
Durch den weltweit erfolgreichen Einsatz der GRAUPNER/JR Digital-Servo-Technologie und das umfangreiche Know-How der Firma JR in Zusammenarbeit mit den Labors der Firma Mitsubishi konnten die digitalen Microprozessoren wiederum verbessert werden. Die Digital-Servos besitzen neu konzipierte Microcontroller mit eigener Intelligenz zur Prüfung und rechnerischen Kompensation der Steuersignale (z.B. Fehlimpulse, Thermodrift und andere systemstörende Parameter). Super Start-Drehmoment bereits bei kleinster Stellabweichung. Hohe Lastfestigkeit durch verstärkte MOS-FET-Brückenendstufen. Extrem präzise Neutralstellung und weiche Stellcharakteristik durch 13 Bit ACD-System mit 5.900 Steps. Doppelkugellagerung der Abtriebsachse gewährleisten Spielfreiheit und Leichtgängigkeit. Motorschonende hohe Ansteuerfrequenz erlaubt optimale Belastungsmomente.
Technische Daten
Betriebsspannung 4,8 ... 6 V
Leerlaufstromaufnahme ca. 13 mA
Stromaufnahme max. ca. 1100 mA
Stellmoment ca. 30 Ncm (3,0 kg/cm)
Haltekraft ca. 55 Ncm
Drehbereich ca. 2 x 45°
Stellzeit ca. 0,075 s/40°
Gewicht ca. 36,5 g
Abmessungen (L x B x H) ca. 39 x 19 x 40 mm

Voor de twee landingskleppen en het richtingsroer heb ik nog Hitec's liggen HS-5945MG

Basic Information

Modulation: Digital
Torque: 4.8V:153.0 oz-in (11.02 kg-cm)
6.0V:181.0 oz-in (13.03 kg-cm)

Speed: 4.8V:0.16 sec/60°
6.0V:0.13 sec/60°

Weight: 2.00 oz (56.7 g)
Dimensions: Length:1.20 in (30.5 mm)

Width:0.80 in (20.3 mm)

Height:1.50 in (38.1 mm)
Motor Type: Coreless
Gear Type: Metal
Rotation/Support: Dual Bearings

Laatst bewerkt:
Hoi Dirk,
Dat word een mooi sleepkist,ga je er alleen maar zwevers achter hangen of wordt hij ook uitgevoerd om para's te droppen?

mvg

ps.. 'k zie je zaterdag wel weer in Lommel.

Ik ben ondertussen ook gaan winkelen vandaag...
Bij Van Craenenbroek hebben ze méér dan je denkt :smile:
Voor nog geen 2 euro/ stuk een paar van deze lampjes meegebracht MET 9 LED'S
full

Ik wil deze in de vleugel inbouwen om als landingslichten te fungeren ( samen met de flaps )
Eéntje heb ik al ingekort. Ze werken op 3 AAA penlite batterijtjes >>> kunnen natuurlijk ook via een lipo als ik er twee in serie plaats.:idea:
Ik weet alleen nog niet goed hoe ik ze in de vleugel ga inbouwen...

:p De piloot is ook even in het toestel komen zitten...:cool:

full

Hij ziet er gelukkig uit :rolleyes:

Hij is zeker aan het denken welke servo er op de sleepkoppeling komt:rolleyes:

Wel , het is een Hitec HS 805BB+

Ik heb op RC-network contact gehad met iemand die ook de Pilatus PC 6 vliegt, en hij heeft er winglets opgezet ( is er zéér tevreden over ) Trouwens de nieuwe Pilatus PC 6 heeft deze al origineel ( daardoor is hij ook iets groter nml 3,37 meter )
hier een foto :
full

Even bekijken of ik dat ook voor elkaar krijg.... :smile:
full

Back