EINDELIJK !!! De Pilatus PC-6 afbouw...

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door knife-edge, 29 jan 2011.

  1. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Heb zojuist de bouwaanleiding eens even bekeken...
    Ik ga het hoogteroer ook in twee delen maken , er komen ook twee servo's op.
    Dit heeft het voordeel voor het geval er één servo de geest geeft, heeft de andere kant nog volle " respons "
    [​IMG]

    zo ziet het eruit NU
    Even een foto van het net geplukt....

    [​IMG]
    Dus de breedte van de romp, of iets minder gaat er zowat tussenuit.... zodat ik twee aparte hoogteroeren heb.:idea:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    :banana: UPS heeft zojuist een bestelling Abachi-fineer afgeleverd van Thoma uit Duitsland. Een heel pakje ,zo 16 platen geslepen abachi-fineer van 1,2 mm. dik, 39 cm. breed en 2,5 meter lang ( waren wel opgerold :) )
    >>> nodig voor de zwever zie post 27 ( en voor de vrienden )

    Nu kunnen we rustig verder doen aan de Pilatus ( moest de UPS koerier in de gaten houden )
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2011
  3. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Eerst even de nodige calorieën opgedaan en dan ... de zaag ( neen ! niet de vrouw :smile: ) erin :rolleyes:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Afstandstukken van het motorkruis op maat gemaakt...

    [​IMG]
    Balsa vulstukken in de afgezaagde kanten van de hoogteroeren gelijmd...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Hoogteroeren zijn gedeeld.. . :cool:
    Operatie gelukt :smile:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Even :offtopic:

    Vandaag eens rustig de kelder opgeruimd ( was nodig :rolleyes: )
    Tegelijkertijd nog een reparatie kunnen uitvoeren aan de Spacewalker, bij de opruimwerken was er " iets " door de vleugel gevallen met als gevolg een groot gat...
    [​IMG]

    Is nu terug in orde :) alleen als je goed kijkt zie je het inzetstuk van Oracoverfolie ( originele spul is kompleet anders van structuur ) >>>> als camoeflage helpen een paar stickers wel....

    Nu verder met de Porter...:smile:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Gaten voor de bevestiging van het motorkruis geboord...

    [​IMG]

    Hij staat erop :cool:

    [​IMG]

    Motorkap en spinner even gepast ...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Vandaag niet veel kunnen doen.
    Ik heb bezoek gehad van een paar collega-modelvliegers :)
    Ook eens interessant om gezamelijk vanalles te bespreken / bekritiseren...;)
    Bon.... Wat er als verbetering uit gekomen is , dat de motordrager contructie " iets " anders gemaakt is...
    Ik heb de carbon/vliegtuigtriplexspant tegen het bestaande motorspant gelijmd en de motor staat nu op het originele kruis uit 8 mm. aluminium met als ondersteuning "carrosierie rondellen" zoals we dat hier zeggen.
    Dit blijkt toch sterker te zijn ( beter bestand tegen druk die gecreëerd wordt bij het vastschroeven van de M8 bouten )

    Een foto zegt meer dan woorden...
    Situatie eerst....
    [​IMG]

    en nu....:smile:


    [​IMG]

    Per slot van rekening komt er toch een héél vermogen op ( + 6000 Watt )
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Had nog een tooltje gemaakt om de motorkap makkelijker te kunnen aftekenen ( bevestigingsgaten )

    [​IMG]
    Met een beetje isolatiemateriaal ( depron of zoiets ) een schijf gemaakt die evengroot is als de spinnerdoormeter, mag ook kleiner zijn.
    Een paar stukjes dubbelzijdige kleefband doet wonderen...
    [​IMG]
    Zo kleef ik de spinner die ook op de motoras geschoven is , tegen de motorkap zonder dat die gaat schuiven en zo makkelijker af te tekenen is.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Na een paar dagen van " stilte " een kleine update :smile:

    Binnenkant van de motorkap voorzien van twee Balsaply plankjes met een glasmatje erover >>> bevestiging van de turboprop-uitlaatjes dmv schroefjes

    [​IMG]

    [​IMG]

    De turboprop uitlaatjes ( fake :smile: ) gemonteerd :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Even kielvlak en stabilo gepast, morgen kielvlak vastlijmen...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Welke servo's komen er in de Pilatus :

    Voor de twee rolroeren en de twee hoogteroeren heb ik de Graupner servo's DS 8231 liggen

    Digital-Präzisions-Servo DS 8231
    Produktinformation
    Leistungsstarkes Digital-Präzisions-Servo mit doppelkugelgelagerter Abtriebsachse und spielfreiem, robustem Big-Modul-Kunststoff-Getriebe. Verbesserter Nachfolgetyp des bewährten Digital-Servos DS 8201. Für Hochleistungs-Modelle und Helikopter, bei denen höchste Stellpräzision, Spielfreiheit und extreme Stellkräfte gefordert werden.
    Neue Digital-Servos der Spitzenklasse
    Durch den weltweit erfolgreichen Einsatz der GRAUPNER/JR Digital-Servo-Technologie und das umfangreiche Know-How der Firma JR in Zusammenarbeit mit den Labors der Firma Mitsubishi konnten die digitalen Microprozessoren wiederum verbessert werden. Die Digital-Servos besitzen neu konzipierte Microcontroller mit eigener Intelligenz zur Prüfung und rechnerischen Kompensation der Steuersignale (z.B. Fehlimpulse, Thermodrift und andere systemstörende Parameter). Super Start-Drehmoment bereits bei kleinster Stellabweichung. Hohe Lastfestigkeit durch verstärkte MOS-FET-Brückenendstufen. Extrem präzise Neutralstellung und weiche Stellcharakteristik durch 13 Bit ACD-System mit 5.900 Steps. Doppelkugellagerung der Abtriebsachse gewährleisten Spielfreiheit und Leichtgängigkeit. Motorschonende hohe Ansteuerfrequenz erlaubt optimale Belastungsmomente.
    Technische Daten
    Betriebsspannung 4,8 ... 6 V
    Leerlaufstromaufnahme ca. 16 mA
    Stromaufnahme max. ca. 980 mA
    Stellmoment ca. 68 Ncm (6,8 kg/cm)
    Haltekraft ca. 120 Ncm
    Drehbereich ca. 2 x 45°

    Stellzeit ca. 0,12 s/40°
    Gewicht ca. 48 g
    Abmessungen (L x B x H) ca. 39 x 19 x 40 mm

    Voor het staartwiel deze :

    Digital-Ultra-Speed-Servo DS 8025

    Produktinformation
    Extrem schnelles RC-Car-Servo Stellzeit ca. 0,075 s/40°.
    Neue Digital-Servos der Spitzenklasse
    Durch den weltweit erfolgreichen Einsatz der GRAUPNER/JR Digital-Servo-Technologie und das umfangreiche Know-How der Firma JR in Zusammenarbeit mit den Labors der Firma Mitsubishi konnten die digitalen Microprozessoren wiederum verbessert werden. Die Digital-Servos besitzen neu konzipierte Microcontroller mit eigener Intelligenz zur Prüfung und rechnerischen Kompensation der Steuersignale (z.B. Fehlimpulse, Thermodrift und andere systemstörende Parameter). Super Start-Drehmoment bereits bei kleinster Stellabweichung. Hohe Lastfestigkeit durch verstärkte MOS-FET-Brückenendstufen. Extrem präzise Neutralstellung und weiche Stellcharakteristik durch 13 Bit ACD-System mit 5.900 Steps. Doppelkugellagerung der Abtriebsachse gewährleisten Spielfreiheit und Leichtgängigkeit. Motorschonende hohe Ansteuerfrequenz erlaubt optimale Belastungsmomente.
    Technische Daten
    Betriebsspannung 4,8 ... 6 V
    Leerlaufstromaufnahme ca. 13 mA
    Stromaufnahme max. ca. 1100 mA
    Stellmoment ca. 30 Ncm (3,0 kg/cm)
    Haltekraft ca. 55 Ncm
    Drehbereich ca. 2 x 45°
    Stellzeit ca. 0,075 s/40°
    Gewicht ca. 36,5 g
    Abmessungen (L x B x H) ca. 39 x 19 x 40 mm

    Voor de twee landingskleppen en het richtingsroer heb ik nog Hitec's liggen HS-5945MG

    Basic Information

    Modulation: Digital
    Torque: 4.8V:153.0 oz-in (11.02 kg-cm)
    6.0V:181.0 oz-in (13.03 kg-cm)

    Speed: 4.8V:0.16 sec/60°
    6.0V:0.13 sec/60°

    Weight: 2.00 oz (56.7 g)
    Dimensions: Length:1.20 in (30.5 mm)

    Width:0.80 in (20.3 mm)

    Height:1.50 in (38.1 mm)
    Motor Type: Coreless
    Gear Type: Metal
    Rotation/Support: Dual Bearings
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2011
  13. looping

    looping

    Lid geworden:
    5 mei 2005
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Best
    Hoi Dirk,
    Dat word een mooi sleepkist,ga je er alleen maar zwevers achter hangen of wordt hij ook uitgevoerd om para's te droppen?

    mvg

    ps.. 'k zie je zaterdag wel weer in Lommel.
     
  14. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Para's droppen is misschien ook een mogelijkheid :smile:

    mvg

    Dirk

    ( tot zaterdag in Lommel ;) )
     
  15. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Ik ben ondertussen ook gaan winkelen vandaag...
    Bij Van Craenenbroek hebben ze méér dan je denkt :smile:
    Voor nog geen 2 euro/ stuk een paar van deze lampjes meegebracht MET 9 LED'S
    [​IMG]

    Ik wil deze in de vleugel inbouwen om als landingslichten te fungeren ( samen met de flaps )
    Eéntje heb ik al ingekort. Ze werken op 3 AAA penlite batterijtjes >>> kunnen natuurlijk ook via een lipo als ik er twee in serie plaats.:idea:
    Ik weet alleen nog niet goed hoe ik ze in de vleugel ga inbouwen...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    :p De piloot is ook even in het toestel komen zitten...:cool:

    [​IMG]

    Hij ziet er gelukkig uit :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Hoorn NH
    Waar is hij in godsnaam mee bezig? :roll:

    Johannes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    dromen ??? ;)
     
  20. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Hij is zeker aan het denken welke servo er op de sleepkoppeling komt:rolleyes:

    Wel , het is een Hitec HS 805BB+

    Ik heb op RC-network contact gehad met iemand die ook de Pilatus PC 6 vliegt, en hij heeft er winglets opgezet ( is er zéér tevreden over ) Trouwens de nieuwe Pilatus PC 6 heeft deze al origineel ( daardoor is hij ook iets groter nml 3,37 meter )
    hier een foto :
    [​IMG]
    Even bekijken of ik dat ook voor elkaar krijg.... :smile:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina