eerste houten schip, zuiderzee botter 1912

Ze krijgt al mooi vorm!

Ik zou me niet direct zorgen maken over kiertjes, als de tweede huid er (latjes strak tegeneen), 'om-en-om' ten opzichte van de eerste huid er overheen komt zal je er vermoedelijk van binnen geen licht meer door zien schijnen. Als je ze toch opvult, zou ik passende 'resthoutsplinters' gebruiken en geen pasta of iets dergelijks, dit zal je zeker van binnenuit zien,

succes,
Diederik

Bedankt voor jullie reactie!
Ik heb nog latjes over en nog splinters bewaard :D
Ben ook niet zo n fan van opvullen met pasta, omdat je het verschil echt wel blijft zien! Al vaker gezien en persoonlijk vind ik dat niet mooi.
Kan inderdaad ook de 2de laag erover heen plakken en dan zo dat er geen licht doorheen komt.

2eev.jpg

4vy2.jpg

Bootje helemaal geplakt en model geschuurt.
Ben best tevreden over het resultaat.
Na de vakantie beginnen met de buitenste laag.

Tipje van de sluier :-)
Ik heb dikke secondelijm gebruikt. Werkt erg goed en snel!
Voor de buitenste laag ga ik dat niet gebruiken.
Zou ook wel kunnen want mijn vriend heeft het bij zijn boot ook gebruikt..zie je niks van!
Zal wel een x een foto posten.
Je kan ook kijken bij duikboten, de bronco models type XXIII 1/35 door GJB

Laatst bewerkt:
.....Ik heb dikke secondelijm gebruikt. Werkt erg goed en snel!....

"Nexus-gel" van bison doet het ook altijd goed, eigenschappen zijn hetzelfde als secondelijm, alleen iets langer corrigeerbaar (20-30 sec max), na ca. 2 minuten fixeren meestal muurvast. Het geeft wel witte vlekken als er echt 'klodders' achterblijven, maar niet zo'n vluchtige witte waas die overal tussen kruipt! Een beetje een guldenmiddenweg tussen UHU hart en secondelijm. Ik gebruik het voor alle huiden.

hallo

om de kieren op te vullen heb je toch datgene in huis wat nodig is
namelijk het schuur stof van het gelijk schuren van de latjes
dit mengen met houtlijm en je hebt netjes op kleur vulsel voor je openingetjes

gr raf

hallo

om de kieren op te vullen heb je toch datgene in huis wat nodig is
namelijk het schuur stof van het gelijk schuren van de latjes
dit mengen met houtlijm en je hebt netjes op kleur vulsel voor je openingetjes

gr raf

Hoi raf,

Dat wist ik al en op sommige plekken al gedaan..
Niet alle kieren hoeven dicht omdat je dat toch niet meer ziet zo klein zijn ze.
Wel bedankt voor de tip!

Leuk !! Goeie tips.

Ik ben zelf meer een houtlijm / spijker gebruiker. En dan scheepslak.
Breeuwen en teer gaat me iets te ver ;)

.

Dat is inderdaad de beste manier.
Mast in de boorkop en schuurpapier er op.
Ik heb deze week mijn boegspriet van 10 naar 6 mm aan de voorkant geschuurd. Werkt perfect.
Inderdaad schuurpapier kan héél heet worden;)

Germt

Volgende keer eens proberen. Ik heb het met de hand gedaan voor mijn 2 masten...
Duurt langer maar als het dunner wordt leek het mij toch een stuk veiliger om niet te laten breken
Is wel een eindeloos lang werkje... :)

Masten verjongen doe je niet met schuurpapier maar met een david schaafje.
Maak een plankje met een gleuf die smaller word naar het einde, en een eindlatje.
Schaaf je vierkant balkje tot de gewenste verjonging aan de 4 zijden.
leg een hoek in de gleuf en schaaf er een 8 kant van door telkens een 90 ° te draaien , bij dikkere rondhouten herhalen tot je een 16 kant hebt door telkens 45 ° te draaien.
Nu heb je met een strook schuurpapier de rest van de hoeken snel rond ;)

VIERKANTVERJONGEN1.jpg

VERJONGEN8KANT1.jpg

Hoi rene,

Zo n plankje lijkt me best handig. Alleen de mast van de botter heeft een verdikking aan bijna de bovenkant. Daarna loopt de mast weer taps toe. Kan er geen foto van maken want ben op vakantie en heb de tekeningen en boot thuis liggen.
Zo n plankje werkt denk ik het beste bij een mast die je helemaal moet verjongen zonder verdikkingen tussendoor.
Aals ik het dus ook goed begrijp moet je dan meerdere planken maken voor ieder schip dat je gaat bouwen want denk dat niet iedere mast dezelfde afmetingen heeft. De een zal je dus meer moeten verjongen dan de andere mast. Dus zal je iedere x andere planken moeten maken. Tenminste als ik het goed begrijp.

Maar bedankt voor de tip!

Het is alleen de dikte van het latje achteraan die niet groter mag zijn dan het dunste deel van de mast, de gleuf in de plank moet niet te diep zijn, dient enkel als steun.
Nog iets je rondhouten een 5 tal cm langer maken aan de voet dan heb je een stuk om in te klemmen en vast te houden bij het bewerken.
De botter mast ken ik, is een speciaal geval heel wat moeilijker dan een gewoon rondhout, ook op mijn kotter heb ik die klos die het ezelshoofd steunt.

René, bedankt, ook ik kende deze truc niet, ziet er handig uit, dank!

Susan; wat betreft de klos: er zijn veel modelboten met masten zoals de botter, waarbij de klos er later opgemaakt wordt: dunne latjes met de juiste lengte rondom lijmen en nadien de juiste vorm erin schuren,

succes en nog een fijne vakantie,
Diederik

Begonnen met het beplakken van de romp.
nsuj.jpg

nutr.jpg

Zie dat op de 2de foto net lijkt of er kiertjes zitten...terwijl alles mooi aan sluit

Zie dat op de 2de foto net lijkt of er kiertjes zitten...terwijl alles mooi aan sluit

Ik vermoed dat dat wat schaduwlijntjes zijn van wat variatie in dikte van de plankjes. Camera's zijn onverbiddelijk. Maar het ziet er al netjes uit.

Eindelijk de hele romp beplakt.
Nu alleen nog goed schuren.

bgrx.jpg

yymm.jpg

Officieel moet aan de bovenkant een andere kleur latjes. Ik heb ervoor gekozen om alles in mahoni te doen omdat ik dat persoonlijk mooier vind.

Back