eerste 90 size heli

hallo ben van plan binnekort mijn eerste 90 sized (700) heli te gaan kopen maar kan niet goed kiezen welke
tussen deze modellen wil ik kiezen
raptor g4 electro
raptor g4 nitro
trex 700e
trex700n
rave 90 nitro
welke zouden jullie nemen???
 
Ik zou persoonlijk voor electro gaan. Omdat dat gewoon meer power heeft.
Maar zet eens alle voor en nadelen op een rijtje. Dan kan je makkelijker dingen weg strepen. En dus makkelijker een keuze maken.
 
Wat wil je zelf?
Ik zelf ben ooit begonnen omdat ik een voorliefde voor rook en herrie heb :mrgreen:

Vandaar dat ik zelf voor een nitro gegaan ben toen ik wat groter ging

Ik heb zelf gewoon wat minder met electro..
Is voor mij wat ongrijpbaarder, bv een regelaar begeeft het gewoon zonder waarschuwing
Nitro is ook wel wat vogelen en heeft ook zo zn dingetjes, maar als er wat misgaat blijkt meestal dat de motor al een tijdje signalen gegeven heeft...

En kun je bij jou in de buurt/club met nitro terecht?
Zeker als je nieuw ben in de nitro's, is een helpende hand eigenlijk onmisbaar
 
Wat wil je zelf?

rondje(s) vliegen en dus mechaniek weinig belasten,
of 3d(en) waarmee je een mechaniek zwaar kan belasten?

gr Richard
 
welke zouden jullie nemen???

Ik zou gaan voor een Mikado Logo 600SE of Compass 7HV.

Brandstof zou ik sowieso niet doen. De meerwaarde is tegenwoordig echt nul en zeker als je denkt daarmee in de eigen 'achtertuin' te gaan vliegen levert het meer gezeur op dan het mooie geluid e.d. waard is.

Koop een extra paar accu's, een echt goede lader en brandstof heli's hebben het nakijken op vrijwel alle fronten.

Ook met het alsmaar gevoeliger worden van de (flybarless) electronica zou ik eerder voor electro kiezen.
 
[...]
Brandstof zou ik sowieso niet doen. De meerwaarde is tegenwoordig echt nul en zeker als je denkt daarmee in de eigen 'achtertuin' te gaan vliegen levert het meer gezeur op dan het mooie geluid e.d. waard is.

Koop een extra paar accu's, een echt goede lader en brandstof heli's hebben het nakijken op vrijwel alle fronten.
[...]
Tim Jones test zo'n nieuw type 120 motor, video-link onder, en heeft daarmee aan vermogen en zeker vliegtijd geen gebrek. Dat vermogen blijft ook gewoon gelijk tot de tank leeg is. Accu's moeten nog een flinke ontwikkeling doormaken wil je daar ook zo 6+ minuten mee kunnen vliegen Pinion In The Pocket With Tim Jones - YouTube
Brandstof en elektro hebben zo beide gewoon voor en nadelen waar je lang over kan discussieren ;)
 
Ik zou voor benzine gaan.
Nee geen Nitro maar benzine.
Tegenwoordig genoeg power en een veel langere vliegtijd.
 
Een moeilijke keuze is snel gemaakt,
Ga op je gevoel af,maar belangrijker is,heb je eventueel hulp in jou buurt waar je de ervaring van electro/Nitro kan delen m.a.w. is er ervaring in de buurt voor als je er niet goed uit komt??

Beide type's zijn krachtig genoeg om te doen wat in onze mars ligt en beide type's hebben voor en na delen en er zijn haast geen slechte productie heli's meer,ga op je gevoel af waar in JIJ denkt dat je het mooiste vind want beide kosten ongeveer over het algemeen het zelfde

Succes met je speurtocht

Greetz,

Jeroen
 
Wat wil je zelf?
Ik zelf ben ooit begonnen omdat ik een voorliefde voor rook en herrie heb :mrgreen:

Vandaar dat ik zelf voor een nitro gegaan ben toen ik wat groter ging

Ik heb zelf gewoon wat minder met electro..
Is voor mij wat ongrijpbaarder, bv een regelaar begeeft het gewoon zonder waarschuwing
Nitro is ook wel wat vogelen en heeft ook zo zn dingetjes, maar als er wat misgaat blijkt meestal dat de motor al een tijdje signalen gegeven heeft...

En kun je bij jou in de buurt/club met nitro terecht?
Zeker als je nieuw ben in de nitro's, is een helpende hand eigenlijk onmisbaar

nitro machin's stinkt,
ha ha ha
 
Tim Jones test zo'n nieuw type 120 motor, video-link onder, en heeft daarmee aan vermogen en zeker vliegtijd geen gebrek. Dat vermogen blijft ook gewoon gelijk tot de tank leeg is. Accu's moeten nog een flinke ontwikkeling doormaken wil je daar ook zo 6+ minuten mee kunnen vliegen Pinion In The Pocket With Tim Jones - YouTube
Brandstof en elektro hebben zo beide gewoon voor en nadelen waar je lang over kan discussieren ;)

Sorry, maar dat klopt gewoon van geen kant. Ook met een electro setup kun je 6 minuten echt ruim halen en de gemiddelde electro setup is een heel stuk krachtiger.

Het vermogen kakt ook niet in wanneer je de boel goed afsteld en je de headspeed regelt met een goede governor.

Eerlijk gezegd valt me dat filmpje nogal tegen qua power, wanneer je deze heli ziet;

Beide type's zijn krachtig genoeg om te doen wat in onze mars ligt en beide type's hebben voor en na delen en er zijn haast geen slechte productie heli's meer,ga op je gevoel af waar in JIJ denkt dat je het mooiste vind want beide kosten ongeveer over het algemeen het zelfde[/QUOTE]

Daar ben ik het niet mee eens. Brandstof heli's halen het niet in kracht bij zelfs de meeste stock electro heli's. In vliegtijd bestaan er soms verschillen, maar tegen welke prijs? Benzine of nitro moet je weer bijkopen. Een lipo stop je in een oplader en je kunt diezelfde dag weer vliegen.

Minder onderhoudsgevoelig dan een brandstof heli by far en een stuk minder gezeur over overlast ook nog eens.

Overigens ligt de mij bekende gemiddelde vliegtijd van bijvoorbeeld de Align 600N toch echt op maar 7 minuten ofzo, dus zo'n wereld van verschil bestaat daar niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed, hij vliegt daar slechts 4 minuten. Te zien aan het feit dat het wat onverwachts kwam zal de lipo misschien niet helemaal vol zijn geweest, maar los daarvan is de power misschien wel drie keer meer. Een iets mindere setup en je zit echt met gemak op die 6 minuten.

Met mijn eigen heli's haal ik die 6 minuten in idle-up met gemak, ook al vlieg ik lang niet zo hardcore als in de bovenstaande filmpjes.

Precies, Je vliegt niet zo hardcore, niet hardcore vliegen=langere vliegtijd, geld voor zowel Nitro als Elektro.
Was overigens niet onverwachts.. hij deed gewoon een auto...


Daar ben ik het niet mee eens. Brandstof heli's halen het niet in kracht bij zelfs de meeste stock electro heli's. In vliegtijd bestaan er soms verschillen, maar tegen welke prijs? Benzine of nitro moet je weer bijkopen. Een lipo stop je in een oplader en je kunt diezelfde dag weer vliegen.

Overigens ligt de mij bekende gemiddelde vliegtijd van bijvoorbeeld de Align 600N toch echt op maar 7 minuten ofzo, dus zo'n wereld van verschil bestaat daar niet.

Een lipo, een lader, en een voeding kost je 200 euro of meer, kannetje brandstof, 30 euro...;)

Hij meldde overigens ''wat in onze mars ligt'' Dat kan dus hoveren zijn, of rondvliegen. en bekijk het dan eens van de andere kant, de normale 6s setup van een 600, Wordt echt lang en breed ingehaald door de nitro versie;)

600N gaat makkelijk 10 minuten tot kwartier op n tank bij leren vliegen. haal zelf 8 minuten 3d. en dat is met een gemodificeerd motor.

Overigens zijn filmpjes geen representatieve waarneming van power.. je ziet gewoon niet hoe hard het gaat.
Bovendien kan je met elektro veel hogere toerentallen draaien waardoor je meer power lijkt te hebben.(de Ebeast draaide op 2400rpm, die ys120 zat 2050... scheeld nogal) maar zou je dezelfde toeren draaien zal je zien dat t ineens een stuk meevalt hoe weinig het powerverschil is.
feit is gewoon, met elektro HEB je power, en met nitro moet je t MAKEN. een nitro zal en moet je dus ook gewoon anders vliegen om er power uit te krijgen.
 
Precies, Je vliegt niet zo hardcore, niet hardcore vliegen=langere vliegtijd, geld voor zowel Nitro als Elektro.

Dus wat is precies je punt? Ik vlieg vaak met electro langer dan die 6 minuten, dus 5 á 6 minuten in een meer hardcore stijl vliegen kan dan prima. Er zijn er ook zat die dat ruim halen, een beetje afhankelijk van over welke electro heli je het dan precies hebt. Dezelfde verschillen bestaan tussen brandstof heli's onderling.

Uiteraard geldt dat je met een brandstof heli ook rustiger kunt vliegen, maar het mist vaak standaard al de power voor het échte hardcore werk.

Hoe kun je daar hardcore mee vliegen wanneer de motor dat niet aan kan? :p

Een lipo, een lader, en een voeding kost je 200 euro of meer, kannetje brandstof, 30 euro...;)

Ja, eenmalig. :rolleyes: Dat brandstof kannetje mag je iedere keer weer opnieuw kopen. Lijkt me duidelijk wat er dan aangenamer voor de portomonnee is, los van het praktische voordeel van het opladen.

Hij meldde overigens ''wat in onze mars ligt'' Dat kan dus hoveren zijn, of rondvliegen. en bekijk het dan eens van de andere kant, de normale 6s setup van een 600, Wordt echt lang en breed ingehaald door de nitro versie;)

600N gaat makkelijk 10 minuten tot kwartier op n tank bij leren vliegen. haal zelf 8 minuten 3d. en dat is met een gemodificeerd motor.

Daar ben ik het niet mee eens, want met een 600e haal je zonder idle-up vliegen en wat hoveren ook vrij ruim 8 tot 10 minuten. Voor een beginner is dat meer dan zat.

Alles staat of valt ook met de headspeed die je gebruikt en niet elke motor en regelaar combi is even efficient.

Als je rustiger vliegt en je wilt meer vliegtijd, dan zul je je headspeeds moeten aanpassen aan je vliegstijl. Ben je tevreden met een wat kortere vliegtijd in ruil voor meer power, dan valt er met electro een stuk meer te halen.

Overigens zijn filmpjes geen representatieve waarneming van power.. je ziet gewoon niet hoe hard het gaat.
Bovendien kan je met elektro veel hogere toerentallen draaien waardoor je meer power lijkt te hebben.

Dat lijkt niet alleen zo, dat is gewoon zo. Ook zijn filmpjes juist prima representatief, maar een mindere piloot zal altijd een minder hardcore prestatie neer kunnen zetten. Op dat punt kan het de boel inderdaad wat vertekend weergeven, maar het punt van electro is juist dat krachtigere toerental op een lager vlieggewicht. Overigens vloog in beide filmpjes dezelfde piloot.
 
Ach, het is allemaal zo relatief: mijn schaalheli's van 12 kilo vliegen moeiteloos 25 minuten op (veel) minder dan een halve liter peut. Om dergelijke vliegtijden te halen met electro lukt het waarschijnlijk niet om binnen die 12 kilo te blijven (vermoedelijk heb je iets van 12S bij 10 Ah nodig ofwel ongeveer 0.5 kWh), maar zelfs als dat lukt: Om een accupack voor een vergelijkbare heli op te laden verstookt mijn generatortje zo'n beetje hetzelfde als wat mijn benzineheli verbruikt voor zo'n vlucht....

Da's logisch: in plaats van één keer energieomzetting van benzine naar asvermogen (plm 15~20%), heb je er nu vijf: benzine naar asvermogen: 25%, asvermogen naar electriciteit: 85%, laadverlies in lader en accu: 95%, ontlaadverlies in accu en regelaar: 95%, verlies bij omzetting van electriciteit in asvermogen: 90%, totaal geschat rendement plm 17%. En dan denk ik dat ik vooral de laad- en ontlaad verliezen nog te laag ingeschat heb.
De efficientie van een kleine tweetakt benzinemotor rechtsstreeks in de heli ligt dus minimaal gelijk, zoniet hoger dan dat van een kleine viertakt generator met al die extra verliezen er achteraan gekoppeld.

Ga je via je stationair lopende auto laden, dan word het verhaal nóg ongunstiger: boven het stationaire verbruik (wat de automotor "onbelast" verstookt) verbruikt een stationair lopende automotor gauw 750 gram benzine per kWh extra: een 75 kW motor die een generator van max 1000W aandrijft is zo'n beetje het meest inefficiënte wat je kunt verzinnen.

Conclusie: electro is (in vergelijk met benzine) alléén goedkoper, als je thuis oplaad, of als je laad via een loodzware vrachtwagenaccu in je kofferbak die je weer thuis oplaad. En zelfs dan nog, haal je waarschijnlijk het kostenverschil er niet uit binnen de te verwachten levensduur van accu en heli. Laad je op het veld via een generator, dan is electro gewoon domweg (fors) duurder dan rechtsstreeks benzineaandrijving....

Voor kleine heli's liggen deze verhoudingen overigens véél gunstiger voor electro omdat "nitro" nu eenmaal achterlijk duur is, maar vanaf 90 size en benzinemotor wint de benzinemotor het qua kosten. Niet qua power, dat wint Electro altijd.
Nitro is zoals gezegd weer een heel ander verhaal, de rendementen van Nitromotoren zijn behoorlijk lager (met 15% mag je héél blij zijn), en de kosten uitgedrukt in MJ/Euro liggen voor methanol dik vier keer zo hoog als voor benzine, laat staan als er Nitro bijgemengd word, dan kom je al gauw op 8 keer zo hoog of nog meer.
Dat zijn gewoon onontkoombare feiten.
Geluid, rook en dergelijke zijn persoonlijke voorkeur, en geluidseisen zijn een omstandigheid waar je weinig aan kunt veranderen.

Groet, Bert
 
Ik heb ze beide... vlieg met brandstof (nitro) het langst kwa vliegtijden, 15% kost 22 euro voor 4liter... daar kun je lekker mee vliegen, ik heb een T700N en daar vlieg je op 1 lipo 4a de hele week mee.. als je maar bijtankt....ongeveer 8 a 10 min op 1 tank.. met 3d werk erbij in... de 700E vliegt (trex700e en Kasama fiafa) vlieg je 5.30 min op 12 s... dan moet je 45 min op 1c laden... voor 1 accupack 12s... (2x 6s tegelijk op een hyperion duo3)

6s packs kosten gemiddeld 100euro per stuk, gaan een jaar mee of 150/200 cycles als je hard vliegt... lader met voeding gemiddeld 300 euro...

als je uit gaat van 1 jaar vliegen, denk ik dat het elkaar niet echt ontloopt... 3 packs voor 600 euro, is 100/120 liter nitro.... nou dat verstook je toch vast niet in een jaar vliegen... heb vorig jaar ook veel nitro gevlogen... alleen meets en mooi weer... kom aan 8 vaatjes nitro... is 32 liter...

Als je het gaat afwegen denk ik dat nitro goedkoper is... als je geen 3d vliegt kun je lagere headspeed gebruiken... ook met elektro...

Waar iedereen gewoon gelijk in heeft is : Elektro = ohne ende... altijd power op welk tijdstip ook...

nitro is en blijft gewoon spectakel kwa geluid vind ik....

Dus ja persoonlijke smaak daar gaat het om....

ik vind beide mooi, dus heb ze beide...

groet Marcel
 
Back
Top