Een fluytschip in eik

Update 30
Het is weer eens tijd voor een update.
Het is nu de tijd voor het aanbrengen van details aan de romp.
Zoals het potdeksel rondom.

full

Hier van boven gezien en hieronder van opzij:

full


Ook de spiegel is onderhanden genomen, maar ik zie nu dat daar nog iets aan bijgewerkt moet worden.
full


Ook heeft de romp een wat deftiger kleurtje gekregen. Donker eiken van Ceta Bever.
full


Het verschil is hier goed te zien aan de achtersteven, waar het roer nog moet worden afgehangen.
De bodem wordt wit / harpuis, maar dat later. Ook enkele stootwillen moeten nog worden geplaatst en wat dekmeubilair.

Wordt vervolgd.
Wat een kleurtje wel niet doet. Mooie combinatie, Jan.
Gr. Peter
 
Update 31
Oei, het is al meer dan een maand geleden voor de laatste update. Hoog tijd voor een update.

full


Ik heb de berghouten een wat donkerder kleur gegeven. Rambo, warm wengé 776. Het gaat dan meer spreken.
Maar dan wilde ik wat meubilair op het voordek plaatsen maar dat ging niet helemaal goed symmetrisch.

full


Met name de nagelbank staat niet in het midden. Dat komt omdat de afdeklat op de spanten, de fortuining, er niet lekker opzit. Op de rechter tekening is de rode verticale lijn het midden van het dek. De lichtgroene puntjes heb ik er op gezet om de afstanden van het midden tot de fortuining te meten. Daar zit wel wat (teveel) verschil tussen. Het oogt gewoon scheef.
Ik heb een stukje papier strak tegen de rechterkant gelegd en door het midden dubbel gevouwen en toen de linkerkant afgeknipt zodat ze echt symmetrisch zijn.
Vervolgens de fortuining en de spantkoppen eronder verwijderd. (Klinkt sympathieker als gesloopt)

full


Zonder zijkanten in de weg kan je met het papier de plaats en verloop van de fortuining beter aangeven. Het midden is ietsje verschoven t.o.v. het scheepsmidden maar dan oogt het voordek wel symmetrisch.

full


De potloodlijn, getrokken langs het papier, geeft nu de plaats van de fortuining aan. De nagelbak is 2 mm opgeschoven en staat aardig in het midden nu.
Aan de hand van het papier heb ik uit een stukje 2mm triplex de onder en bovenkant van de fortuining gemaakt. In een paar gleufjes van het onderstuk de spantenkoppen gelijmd en de bovenkant erop.

full


Die paar scheve stukjes zijn rechtgezet. De wat wijdere openingen geven ruimte voor de kraanbalken.
De nieuwe situatie is nu als hieronder. De rode lijn is het midden.

full


Het klopt nog niet helemaal, maar voor mij voldoende.
Hier is ook te zien dat de schijven in de kraanbalk zijn gesimuleerd. Er zaten alleen twee gleuven in gelaserd. Daar heb ik een stukje op gezet en horizontaal een gaatje van 3 mm doorgeboord en daar een stukje rondhout in gestoken.

De volgende klus was het roer afhangen. Dat heb ik iets anders gedaan dan de bb aangeeft. Uit vorige bouwprojecten had ik nog stripjes messing over. Waar geëtste onderdelen inzaten. Een stukje om het roer gebogen en daar een stukje messing draad ( 0,8 mm ) in gesoldeerd. Aan de stevenkant ook zo’n stukje omgebogen. Een paar 0,6 mm gaatjes in geboord en met dunnen spijkertjes vastgezet. (Slechts een paar woorden maar veel meer uurtjes)

full


En na een poosje gefriemel alle spijkertjes er in getimmerd ziet het er links en rechts zo uit:

full


Na wat zwarten en de helmstok door een gaatje in de kop van het roer gestoken, ziet het er zo uit:

full


Op de kop van het roer zit een mooie gele krul. Die was in het pakket (geprint) meegeleverd en heb ik zorgvuldig bewaard. Geverfd en te drogen gelegd en vervolgens vergeten. Na opruimen van mijn werkplek bedacht ik me dat hij nog ergens lag te drogen. Helaas heeft die de opruimwoede dus niet overleefd. Overigens een hele goede reden om niet te vaak op te ruimen. Maar met een klein beetje beeldhouwen heb ik iets acceptabels gemaakt. Ook het raam is voorzien van een luikje.
Op het dek is verder nog wat “dekmeubilair” geplaatst.

full


Door het openstaande deurtje is de rode gloed van de kombuis te zien.
Ook het achterdek heeft een openstaand deurtje.

full


Meer dan een kale vloer is daar achter niet te zien. Maar je ziet wel dat daar geen helmstok loopt, die loopt onder die vloer.
En aan de voorkant zijn er stootwillen aangebracht.

full


En is dit het totale plaatje:

full


Hier ziet u in het achterste open stuk een lege lus hangen. Helaas is de boomstam die daar hing uit zijn strop gevallen. Die moet ik er dus nog proberen weer in te frummelen.
Nog een paar kleine dingetjes, ik moet nog een paar trapjes plaatsen en bij de bezaanmast nog een knecht.

Maar nu gaan we eerst weer met de Bounty een stukje verder.

Wordt vervolgd.
 
Update 32
Tot mijn schrik zie ik dat de laatste update is van juli, dat is al meer dan 3 maanden terug.
Mijn enige (zwakke) excuus is dat er ondertussen een bijeenkomst in het Scheepvaartmuseum is geweest, waar u het model heeft kunnen bekijken.
De romp was al grotendeels klaar alleen de rusten ontbraken nog. Die heb ik de afgelopen tijd aangebracht.
Op de tekening zag ik dat de bezaanrust op het bovenste berghout wordt gemonteerd. Zonder verder na te kijken heb ik toen ook de grote rust en de fokkerust op dat berghout gemonteerd.

full


De puttingijzers heb ik hier ook helemaal getwist. Gelukkig heb ik na de stuurboordzijde de fout ontdekt, voordat ik aan de bakboordzijde begon. En ook zag ik dat de bb aangeeft de puttingijzers niet te twisten. Alleen één slag om het jufferblok vast te zetten.
Lijkt me ook logisch want een staaf ijzer van een paar cm dik draai je niet zomaar rond. Dus bij de hernieuwde poging heb ik ze parallel uitgevoerd.

full

Hier zitten ze goed.

Dan nog even de naalden op de rusten lijmen en wat kleur repareren hier en daar dan is de huidige toestand als onderstaande foto’s.

Bakboordzijde
full



Stuurboordzijde
full


Bovenzijde
full


Het vervolg is de masten samenstellen en touwen gaan aanbrengen. Ik ben van plan om de hele tuigage met zelf geslagen touw uit te voeren. Hiertoe heb ik de touwslager van Stephan ook nagebouwd en enkele testjes uitgevoerd, die niet allemaal goed uitpakten. Maar ik heb ondertussen wel geleerd hoe het moet. Nu dus met heel veel touwtjes gaan oefenen en de fluit optuigen.
Maar dat is voor later.

Wordt vervolgd
 
Mooie update, succes met touwslaan, gaat goed komen. Ik heb in het begin ook ongeveer 3 km. Aan garen kunnen weggooien voordat ik enigszins door had hoe het moest. En toen had ik niemand die mij de kneepjes vertelde.
 
Update 32
Tot mijn schrik zie ik dat de laatste update is van juli, dat is al meer dan 3 maanden terug.
Mijn enige (zwakke) excuus is dat er ondertussen een bijeenkomst in het Scheepvaartmuseum is geweest, waar u het model heeft kunnen bekijken.
De romp was al grotendeels klaar alleen de rusten ontbraken nog. Die heb ik de afgelopen tijd aangebracht.
Op de tekening zag ik dat de bezaanrust op het bovenste berghout wordt gemonteerd. Zonder verder na te kijken heb ik toen ook de grote rust en de fokkerust op dat berghout gemonteerd.

full


De puttingijzers heb ik hier ook helemaal getwist. Gelukkig heb ik na de stuurboordzijde de fout ontdekt, voordat ik aan de bakboordzijde begon. En ook zag ik dat de bb aangeeft de puttingijzers niet te twisten. Alleen één slag om het jufferblok vast te zetten.
Lijkt me ook logisch want een staaf ijzer van een paar cm dik draai je niet zomaar rond. Dus bij de hernieuwde poging heb ik ze parallel uitgevoerd.

full

Hier zitten ze goed.

Dan nog even de naalden op de rusten lijmen en wat kleur repareren hier en daar dan is de huidige toestand als onderstaande foto’s.

Bakboordzijde
full



Stuurboordzijde
full


Bovenzijde
full


Het vervolg is de masten samenstellen en touwen gaan aanbrengen. Ik ben van plan om de hele tuigage met zelf geslagen touw uit te voeren. Hiertoe heb ik de touwslager van Stephan ook nagebouwd en enkele testjes uitgevoerd, die niet allemaal goed uitpakten. Maar ik heb ondertussen wel geleerd hoe het moet. Nu dus met heel veel touwtjes gaan oefenen en de fluit optuigen.
Maar dat is voor later.

Wordt vervolgd
Ben het met Stephan, Dirk en Peter eens: een mooie up-date, Jan.
Gr. Peter
 
Update 33
Sinds mijn laatste update van nov ‘24 heb ik aan de Bounty gewerkt, maar nu is het weer de beurt van Fluit.
Ik heb de ondermasten gemaakt door de rondhouten wat te verjongen en te schilderen met van Dijks bruin.

full


Alles staat nog los behalve de boegspriet. Ik moet eerst nog de bouwbeschrijving en tekeningen bekijken en de diverse blokken ed. aanbrengen nu ik er nog overal goed bij kan. Dat heb ik geleerd bij het tuigen de Bounty.
Als dat gebeurd is kan ik beginnen met het aanbrengen van de hoofdtouwen en de stagen.
Hiervoor heb ik al wat meters touw geslagen in diverse diktes.

full


Zwart is een heel moeilijke kleur om details te laten zien. Dat probeer ik maar niet eens.

Wordt vervolgd
 
Ziet er goed uit Jan het touw wat je hebt geslagen.
Ik heb er eventjes op ingezoomd:)
Wie weet moet ik er ook voor gaan en zelf touw gaan slaan.
 
Ik kon het niet laten om toch een goede foto te maken van mijn geslagen touw.
Hier een foto van touw van 1,0 mm wat ik gebruik voor de hoofdtouwen en stagen.
full


Hans: Op de laatste modelbouwersdag in het Scheepvaartmuseum heeft Stephan en enkele anderen een demo gegeven van touwslaan met een apparaatje dat Stephan zelf ontwikkeld heeft. Daar was best wel wat belangstelling voor. Mogelijk herhalen we dat op de komende modelbouwersdag op 27 sept.
Dus je kan daar komen kijken hoe het gaat.
Zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelbouwersdag-expo-historische-scheepsmodellen-2025.291459/
 
Update 34
De afgelopen week heb ik van een aantal hoofdtouwen de bovenste 8 cm bekleed. D.w.z. omwikkeld met dun zwart garen. En in het midden een oog gemaakt door een bindsel aan te brengen wat om de masttop geslagen kan worden.

full


Vaak zie je dat modelbouwers eerst de hele mast samenstellen en plaatsen en dan beginnen met de touwen en stagen aan te brengen. Dit is niet de volgorde waarin in het echt werd getuigd. Daar werd de ondermast geplaatst en getuigd en dan pas de marssteng etc.

Die volgorde wil ik ook toepassen. Dat moet nu ook wel want als de hele mast al gereed is kan ik deze hoofdtouwen er niet meer aan krijgen. Daarom heb ik wel de mars geplaatst maar nog geen ezelshoofd, want daar moeten nog de lussen omheen.
Dus nu ondermast erin en proberen aan de hoofdtouwen de jufferblokken op gelijke hoogte te krijgen.

Maar dat is voor de volgende keer.
 
Back
Top