Een fluytschip in eik

Update 19.
Na een poos gefriemel zitten de bovenste 2 van de 3 latten erop. Redelijk sluitend. Er blijft nog een spleet over welke te klein is voor de derde voorgevormde lat. Dus die heb ik hiervoor op maat gemaakt.
full

Dan is dit het resultaat:

full

full

Dit kan ermee door.
De andere heup ook gedaan, maar dat beviel me niet dus die heb ik weer losgehaald. (geen foto van). Maar we gaan weer verder.

@Constant. De bovenste lat verdubbelen als berghout gaat lastig omdat hij dan ook door de "stemvork" moet worden vastgehouden en daar is geen ruimte voor. En ruimte voor extra spantjes is er zeker niet omdat ik daar ook het kajuitdak en de helmstok heb lopen.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 20
De afgelopen weken is er weer heel wat gebeurd.
Even een paar foto’s van de stand van zaken.
Dat het dichtmaken van de heupen niet zomaar gaat is hier wel duidelijk.
full

full

Hier ontstond wel ruimte tussen de spanten en de huid. Die ruimte opgevuld met latjes.

full

Na aanbrengen van de heupen ging het verder omhoog beplanken redelijk makkelijk. Helaas verkeerde ik in de veronderstelling dat het hennegat later erin moest worden gemaakt, dus bestede ik daar geen aandacht aan.

full

Wat me wel opviel was dat de huidlatten links en rechts van het hakkebord ongelijk uitkwamen. Dat heb ik nog aangepast door de rechter latten los te weke on op gelijke hoogte weer vast te zetten.

full

Uiteindelijk werd dit het resultaat.

full

Dat lijkt aardig maar ………
Vergelijk dit met de bouwbeschrijving:

full

Dan zie je dat het hennegat er netjes inzit maar dat de bovenkant van de verschansing recht loopt, terwijl er bij mij een duidelijke slinger in zit.
Met slinger zullen de planken van de verschansing iets langer worden. En omdat deze laser gesneden zijn worden die bij de boeg iets te kort. En dat klopt dus.
20-8-boegaansluiting.jpg

Dit zou opgelost kunnen worden als *Hans* aan zijn snijbestanden een ietsje overmaat geeft. Dan kunnen toekomstige bouwers de lengte zelf aanpassen.
Ik heb het opgevuld met kneedbaar hout.

full

Er is maar één goede oplossing voor de achtersteven: Opnieuw beginnen !!!!!!!! vanaf de eerste huidlat die tegen het hakkebord eindigt. En dan eerst het hennegat erin maken.
Ik ga het hieronder aangegeven deel losmaken en met de goede vorm én een hennegat terugbrengen.

full

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
janZMC,
Jij hebt een lindenhout versie. dat is toch makkelijker dan een eikenhoutversie.
Eik is veel harder. Buigt wel makkelijk maar schuren veel lastiger.

Ik zeg en schrijf weinig op het forum momenteel, maar dat wil niet zeggen dat ik helemaal niets volg.:)
Jan Zwart bouwt hier een versie in eikenhout, wat een proef is om te zien of dit model in andere houtsoorten dan linden gemaakt kan worden. Vooralsnog blijft dat een lastige keuze.

De problematiek met huidgangen die precies op maat of net te kort zijn laat zich niet zomaar oplossen. In feite moet je al in een vroeg stadium de spanten voldoende afschuinen, en als je dat niet voldoende doet kom je er pas achter als het te laat is.
In volgende versies van het pakket zullen de planken inderdaad iets langer worden, met een gegraveerd streepje wat de eigenlijke lengte moet zijn.
En de heupen van het schip zijn moeilijk, zeker in eikenhout!
Hans

Nou het bouwen met eik valt me tot nu toe mee. Buigen met heet buigijzer gaat goed als het hout goed nat is. Gedroogd is schuren en vijlen een stuk lastiger dan linden. Maar ik heb een Proxxon bandschuurmachine, en als je heel voorzichtig bent gaat het prima daarmee.
Het afschuinen van spanten was hier maar minimaal nodig. In de ronde boeg zit (op deze hoogte) geen spant, in de lengte is hij erg recht en bij het achterschip zit laag wel wat ronding, maar dat heb ik al gehad. Ik zit nu op de hoogte van het hennegat. Dat goed krijgen valt me nu lastiger dan de heupjes. Daar zit denk ik de meeste kans op lengteverschillen en die werken dan door naar voren. Ik heb de gangen tot de heup weer losgehaald. Gewoon goed nat maken dan vallen ze er zo af. (Wel Bison D2 gebruiken natuurlijk)
Ik ga nu eerst het hennegat erin zien te krijgen en dan weer opnieuw beplanken.

Jazeker, maar bij jou ging het eigenlijk vrij makkelijk. Maar jij zat al in een vroeg stadium de hennegat-omlijsting erin te passen. Dat heb ik om een of andere onbegrijpelijke reden achterwege gelaten, met het idee komt later wel. Ja en later komt dan de noodzaak het een en ander los te halen.

Jazeker, maar bij jou ging het eigenlijk vrij makkelijk. Maar jij zat al in een vroeg stadium de hennegat-omlijsting erin te passen. Dat heb ik om een of andere onbegrijpelijke reden achterwege gelaten, met het idee komt later wel. Ja en later komt dan de noodzaak het een en ander los te halen.
Nou! Het was toch wel het moeilijkste rompje wat ik gemaakt had. En dan ook echt eentje met een uitdaging. Het zou natuurlijk kunnen dat toekomstige bouwers er nu niet aan durven te beginnen. Maar! Het is te doen. Zelf ben ik ook wel benieuwd of het me in het eiken ook zou lukken....

Update 21.
Ja dat hennegat, dat weet wat.
Ik probeerde die drie onderdeeltjes in de gewenste stand in elkaar te lijmen. Wat een geklooi.

full

Als je deze twee halve rondjes verticaal op de ligger lijmt krijg je de vorm van de hennegat-omlijsting, die er uit moet gaan zien als het gele raam hieronder.

full

Ik wilde eens proberen of je dit ook als een geheel kon maken uit een stukje massief. Vurenhout in dit geval. Eigenlijk op de manier zoals je een beeldje uit een stuk hout zou frezen.
Stukje hout opgezocht en op de zijvlakken afgetekend hoe het er van die kant uit moet gaan zien.

full

Gelukkig heb ik een Proxxon bandschuurmachine en daar schuur je zo een stuk weg.

full

Dan ziet het er zo uit:
full

Even passen ………….
full

Iets te hoog. Hij moet nog wat naar achteren en dan drukt hij de lat erboven naar boven.
Afgekeurd.
Je hoeft niet uit te gaan van een stukje vierkant een stukje rondhout kan ook. Dat moet dan 15 mm rond zijn en daar dan centraal een gat in boren van 10mm zodat je een busje overhoud van 15mm uitwendig en 10 mm inwendig.
Dit is niet de beste foto maar hier staat zo’n busje.
full

Na een paar vergelijkbare bewerkingen kan ik ze vergelijken.
full

En de tweede (de onderste) nu even passen met de “stemvork” er ook tegen.

full

Nog een kiertje opvullen en dan ik er mee leven.
Nu door met de opbouw van de andere los gehaalde zijkant.

*Hans* mogelijk kan je in de bouwbeschrijving een tip opnemen om de drie stukjes van de hennegat omlijsting samen te lijmen terwijl ze tegen een stukje rondhout van 10 mm zijn geklemd.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Back