E36

@Ton van Munsteren
Ik zie dat je het profiel veranderd hebt door de neusligger hoger te maken, zo hoog als de rib.
Het beroemde Coupe d' Hiver profiel USA5 had net zoals het originele Super Pearl profiel met 5x2 mm een veel lagere neuslijst (aanvaldboord voor onze zuiderburen) zodat er al vroeg wat turbulentie werd opgewekt. Met een 'volle' neuslijst was de prestatie duidelijk minder, of je had meer turbulatie nodig.
Mijn 'Provo' Coupe waar ik in 1966 de eerste NK Cd'H werd had wel een volle neusligger, maar ik had daar een turbulentie draad een mm of 12 vóór de vleugel, zoals toen ook nog vrij gebruikelijk was.
 
@Ton van Munsteren
Ik zie dat je het profiel veranderd hebt door de neusligger hoger te maken, zo hoog als de rib.
Het beroemde Coupe d' Hiver profiel USA5 had net zoals het originele Super Pearl profiel met 5x2 mm een veel lagere neuslijst (aanvaldboord voor onze zuiderburen) zodat er al vroeg wat turbulentie werd opgewekt. Met een 'volle' neuslijst was de prestatie duidelijk minder, of je had meer turbulatie nodig.
Mijn 'Provo' Coupe waar ik in 1966 de eerste NK Cd'H werd had wel een volle neusligger, maar ik had daar een turbulentie draad een mm of 12 vóór de vleugel, zoals toen ook nog vrij gebruikelijk was.

Lagen de mindere prestaties in het stijgen of zweven?
 
Met een unit van @hmeijdam en een servo'tje.
E-36-timer.jpg
 
Na het testen van de motor op een volle 2S 650 mAh accu is deze geprinte propmeenemer uit elkaar gevlogen. Een blad kwam in een stuk schuim tot stilstand. Verder geen schade.
Nu maar een aluminium versie ingebouwd.
 
Na het testen van de motor op een volle 2S 650 mAh accu is deze geprinte propmeenemer uit elkaar gevlogen. Een blad kwam in een stuk schuim tot stilstand. Verder geen schade.
Nu maar een aluminium versie ingebouwd.

ik zal de mijne die ik van jou vorig jaar kreeg dan maar veilig in de vitrinekast leggen
 
@Ton van Munsteren
Ik zie dat je het profiel veranderd hebt door de neusligger hoger te maken, zo hoog als de rib.
Het beroemde Coupe d' Hiver profiel USA5 had net zoals het originele Super Pearl profiel met 5x2 mm een veel lagere neuslijst (aanvaldboord voor onze zuiderburen) zodat er al vroeg wat turbulentie werd opgewekt. Met een 'volle' neuslijst was de prestatie duidelijk minder, of je had meer turbulatie nodig.
Mijn 'Provo' Coupe waar ik in 1966 de eerste NK Cd'H werd had wel een volle neusligger, maar ik had daar een turbulentie draad een mm of 12 vóór de vleugel, zoals toen ook nog vrij gebruikelijk was.
Leuke info nooit geweten dat zo'n neuslijst toch nog belangrijk is voor de prestatie van het model.
Eigenlijk grappig dat het juist gaat om turbulentie in plaats van een mooi en vloeiend neuslijstje.
 
Na het testen van de motor op een volle 2S 650 mAh accu is deze geprinte propmeenemer uit elkaar gevlogen. Een blad kwam in een stuk schuim tot stilstand. Verder geen schade.
Nu maar een aluminium versie ingebouwd.

Ik heb eerder gelezen dat iemand een propmeenemer 3d heeft geprint. Niet van PLA maar mbv een resin printer en high strenght resin. Uit welk materiaal was de jouwe geprint? Misschien is ABS en een standaard printer ook een oplossing.
Henk B
 
We gaan volgende week donderdag graag weer eens op bezoek bij de topic starter..Treat..niemand meer of minder dan Pim Ruyter.

Zoals jullie mogelijk weten gaat Pim (82 jaar ondertussen) gebukt onder de gevolgen van een tia en Alzheimer maar ...we hebben door onze lange vriendschap en samen optrekken door de hele wereld naar de VV wedstrijden aan een half woord genoeg om elkaar te begrijpen.

Ik denk dat er binnen een kwartier na aankomst al een E 36 op tafel zal liggen...
 
@HBZWEEF Ik heb filament gebruikt dat ik bij de printer kreeg toen ik hem had overgenomen van een vriend. Het is geloof ik gewoon PLA.
Zag in een ander draadje een aircraft grade PLA, dat sterker is.
Beter PLA | ModelbouwForum.nl
Geen idee hoe goed dat zal zijn.
Temperatuur bereik is mogelijk een probleem met PLA in de zon en vast geschroefd aan een motor.
 
@HBZWEEF Ik heb filament gebruikt dat ik bij de printer kreeg toen ik hem had overgenomen van een vriend. Het is geloof ik gewoon PLA.
Zag in een ander draadje een aircraft grade PLA, dat sterker is.
Beter PLA | ModelbouwForum.nl
Geen idee hoe goed dat zal zijn.
Temperatuur bereik is mogelijk een probleem met PLA in de zon en vast geschroefd aan een motor.

Temperatuur blijft hier het grote probleem lijkt mij idd.

Citaat: As with the regular PLA, the glass transition temperature remains around 50°C, so avoid exposing the model to higher temperatures on direct sunlight or leaving the model in a car.

Maar goed: met een goeie kwaliteit aluminium ben je beter af.
 
Back
Top