E2K bouwdraadje

klaar voor proefrun vacuum baggen

Staartje E2K is mooi voor een testje.
M'n oude vacuumpomp uit het stof gehaald (ca 5 jaar), haalde na halve minuut weer ca -0.9 bar :D
Voldoende om piepschuim te pletten!

Staartje op Phil Barnes / Loet Wakkerman methode.
Voort het eerst transfer tape gebruikt om het glas op de neuslijst en kevlar scharnierstrookje te bevestigen.
Werkt lekker schoon en zonder stank (vgl met spuitbus contactlijm).
Ik zet er 58 grams glas op, diagonaal.

Staartje is 180 mm (halve spanwijdte uitgeklapt), 100 mm wortel koorde , 60 mm tipkoorde.

Romp plug heb ik grof de vleugeluitsparing uitgehaald.
Met een echt vleugeltje kan dat echt strak gemaakt worden.

Tjarko
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
gelukt !

Zo staartjes uit de vacuum zak.
Misschien moet ik nog wat extra plastic folie gebruiken, het tissue zit nu aan de rand geplakt.
Enfin even uitpakken en randjes bijwerken en klaar.
Blinkt mooi he :p

full

Tjarko

Is een half uurtje om 2kielvlakjes te baggen veel werk ?

:o

als je de vleugels ook zo maakt gaan de staartvlakjes nagenoeg gratis mee!

Tjarko

testje schuim vleugel

Een proefstukje gemaakt als vleugeltip.

full
full
full

Redelijk gelukt, maar in de lamp zie je elk onregelmatigheid.

Volgende stap is een hele vleugel.

Met dank aan Hugo voor het schuim snijwerk,
Tjarko

Ziet er goed uit! Nog 10 stukjes en wat dubbelzijdig tape en we hebben een vleugel! Hoe is het met de dikte gesteld?

Hugo

Hoi Hugo,

Dikte is erg dun..
22.23 mm, 0.01 mm binnen spec!
Gelukkig een proefstukje.
De onbeklede kern is ongeveer het zelfde. Die 2x 0.2 mm glas/epoxy laag meet ik niet meer terug dus misschien is het schuim wat ingedrukt door het vacuum.
M'n metertje ging weer naar -1.2 bar gedurende de nacht..
Tijd voor een beter metertje :D

Tjarko

Hogedruk gebiedje gemeld door het KNMI?!?

Ik zal de volgende serie, als die er komt, een tiende dikker snijden. Ik denk dat we dat in prestatie niet merken en het is wel net ietsje veiliger als iemand gaat checken bij een wedstrijd.

Hugo

E2K klaar voor het 'echte'werk !!

Beste allemaal,

Nou hier zijn ze dan !!
Klaar voor het 'echte' werk. Wat zijn ze mooi zo onder de kerstboom :yes::yes::yes:

full

groet,
Frank

Eerste vleugeltje uit de vacuumzak

Gisteren avond eerste vleugeltje bekleed, na een weekeindje schuren.

Het meeste werk zit in het prepareren van de schuimkern.
Hugo heeft hier een mooie CNC machine voor gemaakt, maar blijkbaar is koperen waterleiding als rechtgeleiding toch niet helemaal geschikt om op 0.1 mm nauwkeurig te werken.:oops: En contactloos snijden betekend dat er zo'n 1.7 mm materiaal wordt omgezet tot een harde laag.
Ik heb er wel enkele uurtjes aan besteed om het met een schuurklosje strak te maken,
En nog 3 te gaan. :help:

Vacuum baggen ging volgens het boekje - draadje..
Schuimkern voorbereid
full

Detail tip en voorlijst, 160 grams glas en kevlar scharnier strook 63 grams.
full

Mylar met extra brede achterlijst, dat leerde ik van het proefsegmentje. Dan kun je de achterlijst mooi over de hele spanwijdte meenemen.
full

Ik gebruik cleanroomhandschoentjes (stof) en daaroverheen nitrile, dat werkt redelijk comfortabel. Geleerd van vacuum projecten bij ASML waar ik werk. En bergen handschoentjes van overgehouden, want met 1 vetvlekje worden ze vervangen :D
full

Alles in de vacuumzak, en tussen negatief snijhelften, met wat "gewichtjes"
full

Zo komt het tussen het Mylar vandaan...
full

full

Ik leg een stukje plastic folie om de geimpregneerde tippen heen, en dan pas keukenrol. Dan hoef je niet al dat papier er af te schuren. En we zitten niet om 3 gram verlegen bij E2K:D
full

Na afwerken van de voor en achterlijst..ca 300 gram.
Torsie-stijfheid is enorm, buig-sterkte "interessant". We bouwen zonder ligger maar met UD glas in de huid. In de bovenzijde zit een strookje extra.
full

Op de achtergrond zie je dat de restjes schuim goed gebruiktworden door de kinderen.

Nu nog een voor mezelf, deze is voor Hugo.

Tjarko

Ziet er goed uit, Tjarko! Ik ben nog verder aan het experimenteren om de kerf (= snedebreedte) terug te brengen. Wil nog niet erg. Waaraan merk je de imperfectie van de koperen buis? Ik heb nog Drylin profielen en schaatsen liggen. Verder vraag ik me af of gewoon piepschuim en een iets minder diep vacuüm niet beter zou zijn. Nou ja, allemaal het proberen waard, denk ik, en ik vind dit al een erg stoer vleugeltje!

Hugo

Hoi Hugo,

Je merkt de oneffenheden als je er met een schuurlat over gaat.
0.5 mm zit er wel in. En de voorlijst is redelijk puntig, die werk ik ook bij om er een radius in te krijgen. Veel kernen hebben een soort uitgezakte onderzijde aan de neus lijkt wel, soort van walvis model. Die heb ik nu even opzij gelegd.

Geslepen stalen stangen dat is best goed als rechtgeleiding.
Moet te krijgen zijn, met H6 passing.
Koud getrokken staal kan ook, minder mooi, maar veel steviger dan koper waterleiding. Aan de andere kant is het koper ook koud getrokken. Mits het helemaal onbeschadigd is.. zou het ook redelijk recht moeten zijn.
Maar zo'n mooie CNC aansuring verdient gewoon geslepen stalen rechtgeleidingen..

Het verklaart niet de redelijk lokale onvlakheden van 0.5 mm.
Gelukkig zijn de kernen 23 tot 24 mm dik, want ik heb dat echt nodig.

Misschien is de oorzaak dat de negatief schalen zo enorm trekken door het opwarmen afkoelen of watdanook. Dit zou de hoofd oorzaak kunnen zijn.
Als je dikker schuim gebruikt is dat buigen vast minder sterk, maar wel wat kostbaarder uiteraard want meer afval. Lijkt me wel de moeite van het proberen waard, want voor 1 euro wil je niet 2 uur zitten schuren. En nu gaat waarschijnlijk 50% bij het afval omdat het te krom is.
En er zit verschil in de negatief schalen, zo'n mm of 2. Daarom kan ik er niet heel veel gewicht opleggen tijdens vacuum baggen, maar met zo'n robuust vleugeltje is dat niet erg.
Misschien is "contact snijden " ook nog niet zo slecht. Dat doet Phil Barnes ook, en die probeert er geld mee te verdienen. Bij mij trekt er helemaal niets krom als ik met de hand snij. En het harige laagje haal je er heel snel af, beetje wrijven en afwerken met een circelvormig stukje schuurpapier korrel 400.
Het lastigste zijn de achterlijsten. Soms zit er een bult net voor van ca 0.5 mm hoog en 1 cm in vliegrichting. En het is daar een beetje een hol profiel, nou ja dat hoort het te zijn.
Het schuim achterlijstje moet tot nul uitlopen, niet simpel als je met korreltje 80 er vorm in moet brengen.
Maar zoals je ziet is het te doen, alleen had ik dat er niet bij bedacht toen ik eraan begon..Er zit hier en daar ook wat 5 min epoxy en microballons... En dat drukt een beetje door de Mylar, maar ja, niets is perfect zullen we maar zeggen..
(Ook m'n gloednieuwe Avionic D06 heeft een zichtbare hulpligger door de carbon schaal heen om maar iets "fijns"te noemen )
En vanwege het goed gelukte proef stukje maak ik de tippen nu van schuim i.p.v. balsa. Maar de kernen zijn net te klein om 889 mm konstante dikte te garanderen, dus ik heb 1 kerntje opgeoffered aan een eerste plakje van 15 mm.
Ik kan uit de 8 gesneden kernen nog wel 1 vleugeltje halen, maar dan zijn de mooie kernen echt op.

Tjarko

Misschien is de oorzaak dat de negatief schalen zo enorm trekken door het opwarmen afkoelen of watdanook. Dit zou de hoofd oorzaak kunnen zijn.

Ik denk dat dat zeer waar is. Ik denk dat niet alleen de schalen kromtrekken, maar ook de vleugel zelf. Dat verklaart ook de rare neus en krommere achterlijst. Nog langzamer en nog lagere stroom... Ik blijf experimenteren. Helaas weinig data te vinden op het www over echte snijwaarden.

[EDIT]En even naar ander schuim kijken. Ik heb dit gekocht omdat het goedkoop is en het heet XPS. Maar ik heb inmiddels ook blauwe en groene plaat, en die 'voelen' anders, ruwer qua oppervlak. Ga ik ook eens mee snijden. Ik zoek het eerder in de instellingen en het schuim dan in de constructie, ondanks dat die ook verbeterd kan worden. [/EDIT]

Hugo

Laatst bewerkt:
misschien goed om 2 platen op elkaar te lijmen, en in de bovenste snijden. Dan is de onderhelft echt stijf.

Tjarko

Ik ben weer wat verder en er worden een paar dingen heel duidelijk. Eerst even wat resultaten, in een filmpje:

Tussen 1 en 2 zitten wel een paar tests... De kerf is gehalveerd van 1,7 naar 0,8mm. De boel blijft rechter. Al met al een hele verbetering.

Maar ik heb twee hele belangrijke dingen ontdekt, de eerste wist ik eigenlijk al wel:
- de huidige voeding is niet exact genoeg regelbaar, en omdat hij voltage gestuurd is niet constant qua stroom. Dat wist ik al, maar ik loop nu echt tegen de grenzen van de huidige machine aan.
- de machine resoneert. Dat wil zeggen, door de lage snelheid worden de motorpulsen echte trillingen in de machine. Als ik de machine in de lucht laat snijden boven een schuimplaat, dan gaat de schuimplaat toch van zelf aan de wandel door de trillingen in de machine. Op volle snelheid (verplaatsen buiten het product) heb ik er geen last van. Hij is ook een stuk stiller dan. Hmmmm, dat moet opgelost.

Hugo

vleugel 2 uit vacuum

Zo dat is nr 2

full

Ook best goed gelukt.
De huid heeft nu wat meer 220 grams UD gras, en een smaller strookje 160 grams diagonaal.
De torsiestijfheid van de eerste vleugel was zo groot dat dit me beter leek.
Je ziet de overgang in glas toch een beetje terug, en dat ligt nu verder naar achteren, hopelijk achter het laminaire omslagpunt.
Buigsterkte hopelijk ook voldoende zo, zonder extra verstevigings strook bovenop.

Tjarko

Back