Dwarsdoorsnede zeventiende- eeuwse Pinas

20231227_095209.jpg
En weer een dek gereed.
Ook het kombuis is in elkaar geknutseld. Anders dan de beschrijving meld is het me gelukt om van te voren het kombuis in elkaar te knutselen. De BB zegt dit op te bouwen aan boord zelf als dekbalken, steunders, knieën en zitten. Als het goed is moet dit straks passen en heb ik hier alle uitsparingen er voor gemaakt. In de binnenkant is nu ook koper aangebracht boven de haard. Je zal er straks weinig meer van zien. Maar toch mijn best er maar op gedaan.

20231225_125049.jpg
20231225_152417.jpg
20231225_164237.jpg
20231225_173232.jpg
20231227_095259.jpg
20231227_095244.jpg

Bekijk bijlage 564939 En weer een dek gereed.
Ook het kombuis is in elkaar geknutseld. Anders dan de beschrijving meld is het me gelukt om van te voren het kombuis in elkaar te knutselen. De BB zegt dit op te bouwen aan boord zelf als dekbalken, steunders, knieën en zitten. Als het goed is moet dit straks passen en heb ik hier alle uitsparingen er voor gemaakt. In de binnenkant is nu ook koper aangebracht boven de haard. Je zal er straks weinig meer van zien. Maar toch mijn best er maar op gedaan.

Bekijk bijlage 564940 Bekijk bijlage 564941 Bekijk bijlage 564942 Bekijk bijlage 564943 Bekijk bijlage 564944 Bekijk bijlage 564945
Ziet er top uit. Goed plan de kombuis los te bouwen en dan te plaatsen.

Excuses voor het na laten mij voor te stellen. Als nieuwe deelnemer van dit forum. Ben vorig jaar weer begonnen met 17de eeuwse scheepsbouw. Heb 18 jaar geleden mijn laatste schip gebouwd. Nu ik meer tijd heb ben in mei begonnen met de Batavia. Inmiddels de doorsnede aangeschaft. Vandaar dat ik deze topic met plezier volg.

De kiel is samengesteld uit 2 delen die op elkaar zijn aangebracht. Door een schuine zijde aan boven en onderzijde te schaven ontstaat er de sponning waar later de zandstrook in gaat passen. Het is een beetje uitdokteren onder welke hoek je schaaft maar ik vermoed dat ik wel goed zit.
Bekijk bijlage 563690
Op de kiel zijn nu de buikstukken aangebracht. 19 stuks in totaal. Deze zijn eerst geschuurd zodat het gelaserde, wat een bruine verbranding geeft niet veel meer zichtbaar is.
Bekijk bijlage 563691
In het pakket zitten gelaserde kammen die erg makkelijk zijn om de tussenafstanden tussen de buikstukken te bepalen. Hier tussen komen straks de sitters of zitters die die dikte hebben. Er zijn nu reeds 4 zitters aangebracht.
Bekijk bijlage 563692
En de toepassing op het model met 3 van de gebruikte kammen voor de tussenafstanden.
Bekijk bijlage 563694
De kiel is samengesteld uit 2 delen die op elkaar zijn aangebracht. Door een schuine zijde aan boven en onderzijde te schaven ontstaat er de sponning waar later de zandstrook in gaat passen. Het is een beetje uitdokteren onder welke hoek je schaaft maar ik vermoed dat ik wel goed zit.
Bekijk bijlage 563690
Op de kiel zijn nu de buikstukken aangebracht. 19 stuks in totaal. Deze zijn eerst geschuurd zodat het gelaserde, wat een bruine verbranding geeft niet veel meer zichtbaar is.
Bekijk bijlage 563691
In het pakket zitten gelaserde kammen die erg makkelijk zijn om de tussenafstanden tussen de buikstukken te bepalen. Hier tussen komen straks de sitters of zitters die die dikte hebben. Er zijn nu reeds 4 zitters aangebracht.
Bekijk bijlage 563692
En de toepassing op het model met 3 van de gebruikte kammen voor de tussenafstanden.
Bekijk bijlage 563694
Waarom zitten er in het pakket 20 buikstukken terwijl er maar plaats is voor 19?

Excuses voor het na laten mij voor te stellen. Als nieuwe deelnemer van dit forum. Ben vorig jaar weer begonnen met 17de eeuwse scheepsbouw. Heb 18 jaar geleden mijn laatste schip gebouwd. Nu ik meer tijd heb ben in mei begonnen met de Batavia. Inmiddels de doorsnede aangeschaft. Vandaar dat ik deze topic met plezier volg.
Veel plezier tijdens het bouwen Patrick! En welkom op het forum.

Je had ook de afgeschuinde hoek en de deur in de ander hoek kunnen maken. Dan kan je er van de zijkant inkijken. Nu is het lastiger.
Ja dat had wel een idee geweest Jan. Mischien iets voor de toekomstige bouwers om het kombuis te draaien. Zo zie je maar de beste ideeën komen vaak nadat iets gemaakt is en nadat je het hier op het forum laat zien :rolleyes:

Alvast wat bezig geweest voor de lading in het ruim. Wat stoffen zakken gemaakt.

20231228_091534.jpg
20231228_091620.jpg

20231228_092125.jpg

Het is nog niet helemaal gestapeld zoals het zou moeten. Straks wordt de stapel zakken nog vast gelijmd. Het is ook de bedoeling om wat tonnen te laden. Wellicht nog wat opgebost touw en wat opgerold zeil.
Ook nog een stapel timmerhout zou ik kunnen tonen. Wie weet de ideeën komen vanzelf wel.

Laatst bewerkt:
Het is nog niet helemaal gestapeld zoals het zou moeten. Straks wordt de stapel zakken nog vast gelijmd. Het is ook de bedoeling om wat tonnen te laden. Wellicht nog wat opgebost touw en wat opgerold zeil.
Ook nog een stapel timmerhout zou ik kunnen tonen. Wie weet de ideeën komen vanzelf wel.
Vergeet de ballast niet onderaan te leggen. :)

Aan de kant die niet verder beplankt wordt zijn de oplangers geplaatst en de openingen voor de poorten gemaakt. Alle berghouten zijn aangebracht waarbij de bovenzijde schuin afwaterend zijn geschaafd.

20231228_171034.jpg

Hierna is ook deze kant weer op kleur gebracht. Het linden heeft een behoorlijke zuigende werking en eigenlijk valt het beits me ietsie te donker uit. Op sommige stukken wat bijna kops is wordt het snel erg donker.
Zo staat het model erbij nu. Ik ben toe om nu aan de kanonnen te plaatsen. Anders zou je straks er niet meer goed bij kunnen.

20231229_133344.jpg
20231229_133207.jpg

Back