Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dank je Peter, en inderdaad met maar een mast schiet het allemaal wat beter opDat gaat netjes, Koos. Da’s wel een voordeel, één zo’n mast ………
Gr. Peter
Dank je Petermooi werk Koos![]()
Dank je Jan, het is inderdaad lekker vol zoMooi, lekker vol.
Dank je Peter
Even weer de gelegenheid om een update te plaatsen, nadat het want van de mast zover klaar was, werden de diverse zaken in het ruim en op de dekken aangebracht.
Als eerste de met kogels gevulde emmers bij de kanons geplaatst:
Bekijk bijlage 592657
De bossen planken op het onderste dek:
Bekijk bijlage 592658
Wat kisten:
Bekijk bijlage 592659
De grote tonnen en balen:
Bekijk bijlage 592660
Ook het reserve touw mag uiteraard niet ontbreken:
Bekijk bijlage 592661
Bekijk bijlage 592663
Het onderste dek is zo al aardig gevuld:
Bekijk bijlage 592664
En nog wat reserve touw en de kleinere tonnen op het hoofddek:
Bekijk bijlage 592665
Bekijk bijlage 592666
En tot slot werd de pomp op het onderste dek geplaatst:
Bekijk bijlage 592677
Al met al een hele drukte op de diverse dekken, op naar de volgende stap, de ra’s, maar dat is weer voor de volgende update…..
Gegroet Koos
Mooie details die het levendig maken, Koos. En mooie vorderingen met het rondhout.Dank je Jan, het is inderdaad lekker vol zo
Zoals daarnet geschreven verder met de ra’s.
Aan het einde van elke ra moesten ra- nokken komen van rond 2mm.
Aangezien ik geen draaibankje op de camping heb werden er aan de uiteinden stukjes rondhout in gelijmd:
Bekijk bijlage 592678
Bekijk bijlage 592679
Vervolgens alle drie de ra’s aan de uiteinden verjongd:
Bekijk bijlage 592680
Bekijk bijlage 592681
Bekijk bijlage 592682
Bekijk bijlage 592683
En geschilderd met zwarte verf:
Bekijk bijlage 592684
Op en in de mast nog een aantal blokken aangebracht om later deze ra’s op te kunnen hangen:
Bekijk bijlage 592685
Twee 4-1 blokken aan de masttop boven de mars…
Bekijk bijlage 592686
Twee 4-1 blokken bovenin de marssteng……
Bekijk bijlage 592687
En de laatste twee bovenin de bramsteng……
De ra’s na droging licht geschuurd en voor de tweede keer zwart gelakt en nadat de verf droog was werden ze voorzien van de paarden en de benodigde blokken…….
Dat komt de volgende update allemaal weer aan de beurt,
Tot dan,
Groetjes Koos
Dank je Jan, ja je moet toch iets verzinnen zonder dat het draaibankje bij de hand isGoed idee met die rondhoutjes in de ranokken.
Dank je PeterMooie details die het levendig maken, Koos. En mooie vorderingen met het rondhout.
Gr. Peter
Ook jij bedankt PeterDat ziet er weer prachtig uit Koos![]()
Het zijn ook niet de brassen Jan, in de handleiding werd het touwwerk van de raas uitgebreid met wat extra tuigage die ik niet echt kon thuisbrengen maar ongeveer het verloop van geien hebben vandaar, volgens mij is dit niet voor de historische correctheid gedaan maar voor het opleuken van deze doorsnede, dus heb ik dit eigenlijk klakkeloos gevolgd en het ziet er best aardig uit.Hé? De geitouwen trekken de schoot van een zeil naar de ra. Maar ik zie geen zeil. Ik denk dat je de brassen bedoelt?
Bedankt voor het compliment PeterDat touwtje zeg ik niks over, dat heeft Jan al gedaan, maar het ziet er weer heel netjes uit Koos