Dwarsdoorsnede San Francisco van Artesania Latina

Een tijd geleden ben ik getroffen door een hersenbloeding, gelukkig zonder uitval verschijnselen, maar dat heeft de concentratie geen goed gedaan vandaar dat dit verslag de laatste tijd niet meer bijgewerkt werd.
Na een paar dagen ziekenhuis en de nodige onderzoeken gaat het wel weer en doen we voorlopig maar héél stilletjes aan waarbij ik me steeds meer ga realiseren dat ik al met al veel geluk heb gehad.
Groetjes Koos.

Jeetje wat heftig Koos. Ik wens je een goed herstel toe, maar jij en iedereen om je heen zullen wel erg geschrokken zijn.

Jeetje wat heftig Koos. Ik wens je een goed herstel toe, maar jij en iedereen om je heen zullen wel erg geschrokken zijn.
Dat klopt wel Peter, maar gelukkig gaat het nu stilletjes vooruit, nog wel veel moe en problemen met de concentratie, maar het had allemaal veel erger kunnen aflopen.
Bedankt voor je reactie :thumbsup:

Goed om weer wat van je te lezen Koos, dat is een teken dat het weer iets beter gaat.
We zeiden gister nog tegen elkaar dat we volgende week weer even zouden bellen, en dat gaan we dus ook even doen. :D:DTot dan.

Dag Koos,

Na ons laatste telefoon gesprek heb ik me stiekem toch een tikkie zorgen gemaakt, want het is tenslotte niet niks wat je hebt meegemaakt.
Dus ik ben blij dat je langzaam weer recht in je schoenen komt te staan en alweer een beetje bezig bent met de modelbouw :).
Doe het kalm aan en neem op tijd je rust dan breekt het spreekwoordelijk lijntje niet en hou je het langer vol. Je bent al een aantal keren bij mij op de koffie geweest en ik kijk altijd uit naar de volgende keer...

Dank je Hilbert, ach en met die snelheid valt het wel mee hoor ;)

Keibedankt Peter :)

Dank je Peter, ik had je al gemist :thumbsup::thumbsup:

Voor de rest iedereen bedankt voor de likes, de pb's en de appjes.....:worship::worship:
Inmiddels zijn we weer een heel eind verder en heb ik dit verslag van de tweede pagina moeten plukken, maar er is ondertussen van alles gebeurt waar enkele ingewijden al van op de hoogte zijn :confused:

Een tijd geleden ben ik getroffen door een hersenbloeding, gelukkig zonder uitval verschijnselen, maar dat heeft de concentratie geen goed gedaan vandaar dat dit verslag de laatste tijd niet meer bijgewerkt werd.
Na een paar dagen ziekenhuis en de nodige onderzoeken gaat het wel weer en doen we voorlopig maar héél stilletjes aan waarbij ik me steeds meer ga realiseren dat ik al met al veel geluk heb gehad.
Maar hier zijn we weer met de verdere vooruitgang van de San Francisco, die voor het eind van het voorseizoen al werd afgerond dus word het tijd om weer eens te posten.........

Zoals ik de laatste keer schreef was de mast aan de beurt, waarbij eerst de onderdelen van de grote mars bij elkaar gesprokkeld werden:
Bekijk bijlage 590358

Nadat alles geschuurd was de snaphanen op de mars en de zalingen in elkaar gelijmd:
Bekijk bijlage 590359

Bekijk bijlage 590360

Na droging van de lijm de snaphanen zwart geschilderd:
Bekijk bijlage 590361

En vervolgens de marsring op de snaphanen gelijmd:
Bekijk bijlage 590363

Tussendoor de rondhouten goed uitgezocht:
Bekijk bijlage 590365

De mast in model gemaakt:
Bekijk bijlage 590362

Het ezelshoofd is van metaal en om deze passend te krijgen werd er in de mast een gaatje geboord waar weer een stukkie rondhout van 2mm in gelijmd werd:
Bekijk bijlage 590364

In de grootzalingen die inmiddels onder de mars gelijmd was en die voor de steng werden de mast en de steng met een ronde vijl passend gemaakt:
Bekijk bijlage 590367

Tussendoor de andere mastonderdelen in model gebracht en deze zwart geschilderd:
Bekijk bijlage 590366

Tot zover maar weer, de rest volgt nog........

Tot dan maar weer,
Groetjes Koos.
Het is altijd even schrikken als dit soort berichten voorbij komen, Koos. Goed om te lezen dat het de goede kant uit gaat en dat je weer wat energie hebt om te bouwen. Rustig aan en stap voor stap, zowel letterlijk als figuurlijk, weer opbouwen.
Gr. Peter

Toch goed om te lezen dat het weer de goede kant met je opgaat koos! Zal wel even schrikken zijn geweest.. mooi model ben je (alweer) aan het bouwen ook

Allemaal bedankt voor jullie reacties en medeleven, en zoals de meeste van jullie zijn hier de familie en vrienden ook heel erg geschrokken maar inmiddels gaat het héél stilletjes vooruit genoeg om hier weer een update te plaatsen ;)

Als eerste werden een drie- tal ringen (de vissingen) voor rond de mast op de dekken in model gebracht:
IMG_8682.jpeg

Nadat alle mastdelen twee keer geschilderd waren kon de mast opgebouwd worden:
IMG_8683.jpeg

De bramsteng….

IMG_8684.jpeg

De marssteng…..

IMG_8685.jpeg

En de ondermast compleet met de woelingen…

Onder de onderste woeling werd nog een klamp aangebracht:
IMG_8686.jpeg

Nu werd de mast definitief geplaatst inclusief de drie vissingen die rond de mast op de dekken gelijmd werden:
IMG_8687.jpeg

IMG_8688.jpeg

En begonnen met het hoofdwant:
IMG_8689.jpeg

Deze werden paarsgewijs aangebracht…..

De talrepen werden voorlopig losjes aangebracht in de jufferblokken:
IMG_8691.jpeg

Aan stuurboord werd ook het eerste wantpaar om de mast- top geslagen……
IMG_8692.jpeg

De volgende keer gaan we weer verder,
Tot dan maar weer,
Groetjes Koos

Laatst bewerkt:
Doe het kalm aan en neem op tijd je rust dan breekt het spreekwoordelijk lijntje niet en hou je het langer vol. Je bent al een aantal keren bij mij op de koffie geweest en ik kijk altijd uit naar de volgende keer...
Dat doe ik zeker wel Piet, het gaat ook allemaal weer stilletjes vooruit, en voor je het weet staan we weer bij jou op de stoep ;)
Pff, heftig, beterschap gewenst Koos
Dank je Herman, hoe is het verder met jou ??

Uiteraard de rest ook allemaal bedankt voor jullie reacties, gelukkig gaat het allemaal weer stilletjes vooruit, dus tijd voor een volgende update maar weer.

De wanttouwen vorderden gestaag:
IMG_8693.jpeg

IMG_8695.jpeg

Het voordeel van dit project is dat er maar vijf aan elke zijde op komen dus dat was nogal zo gepiept:
IMG_8696.jpeg

En toen was het tijd voor de weeflijntjes, en de mastworpjes:
IMG_8697.jpeg

IMG_8698.jpeg

IMG_8699.jpeg

IMG_8700.jpeg

IMG_8701.jpeg

Bovenin werden met gezwart messing draad de spreeworsten gemaakt:
IMG_8705.jpeg

IMG_8706.jpeg

Deze werden later nog ingekort…….

Tot zover deze update, tot de volgende maar weer….

Gegroet,
Koos

Laatst bewerkt:
Dat doe ik zeker wel Piet, het gaat ook allemaal weer stilletjes vooruit, en voor je het weet staan we weer bij jou op de stoep ;)

Dank je Herman, hoe is het verder met jou ??

Uiteraard de rest ook allemaal bedankt voor jullie reacties, gelukkig gaat het allemaal weer stilletjes vooruit, dus tijd voor een volgende update maar weer.

De wanttouwen vorderden gestaag:
Bekijk bijlage 591174

Bekijk bijlage 591175

Het voordeel van dit project is dat er maar vijf aan elke zijde op komen dus dat was nogal zo gepiept:
Bekijk bijlage 591176

En toen was het tijd voor de weeflijntjes, en de mastworpjes:
Bekijk bijlage 591177

Bekijk bijlage 591178

Bekijk bijlage 591179

Bekijk bijlage 591180

Bekijk bijlage 591181

Bovenin werden met gezwart messing draad de spreeworsten gemaakt:
Bekijk bijlage 591182

Bekijk bijlage 591183

Deze werden later nog ingekort…….

Tot zover deze update, tot de volgende maar weer….

Gegroet,
Koos
Dat gaat netjes, Koos. Da’s eel een voordeel, één zo’n mast ………
Gr. Peter

Back