dwars doorsnede HMS VICTORY

dit zou wel eens een van mijn volgende kunnen worden binnen een paar jaar. Prachtig!!

Deze kit is alleen via DeAgostini verkrijgbaar en komt in maandelijkse delen thuis gestuurd. Is dus een abbonnement waar je je voor moet inschrijven! Ik schrijf dit omdat je het hebt over een paar jaar.
Ik weet natuurlijk niet of dit over een paar jaar nog te verkrijgen is? t'is maar een weetje!
De kit bestaat uit 30 delen waarvan je er maandelijks 4 ontvangt.

mast

De mast is definitief in het model gelijmt en als het goed is maakt hij een lichte hoek naar achteren. Op de foto is te zien dat de mast inderdaad een ietsje achterover staat. Hier moet je al rekening mee houden als je het 1e mastgat maakt op het koebrugdek.
full

Hoe je de mast precies centraal in je model zet word goed uitgelegd in de bouwbeschrijving.

Laatst bewerkt door een moderator:
mastkraag

De mast krijgt een dubbele mastkraag. Dit is een lastig klusje omdat er nauwelijks ruimte is om de kragen aan te brengen. Dekbalken en pompen zitten enigszinds in de weg. De mastkragen bestaan uit drie onderdelen die samen één ring vormen, dus je kan ze één voor één om de mast lijmen en nog wat aanpassen indien te groot. Op de foto is te zien dat je er niet goed bij kan.
full

Maak niet de fout door eerst de mastkragen om het gat te lijmen, want dan gaat de mast er dus niet meer in!! Omdat de kraag strak om de mast moet zitten.

Hoi Piet,

Het ziet er zoals altijd erg mooi uit :cool:

Las net van je lijm problemen.
Ik gebruik zelf epoxy snel (bison kombi snel)
Dit is 5 minuten verwerkbaar en na 20 minuten zit het al heel erg vast.

ziet er mooi uit, ik kan alleen de kitontwerpers niet begrijpen waarom de mogelijkheid niet is geboden om de doorsnede uit te breiden met de volledige mast zoals bij de meeste kits van soortgelijke doorsnedes.
is daar door D'agostini een toelichting opgegeven?

ziet er mooi uit, ik kan alleen de kitontwerpers niet begrijpen waarom de mogelijkheid niet is geboden om de doorsnede uit te breiden met de volledige mast zoals bij de meeste kits van soortgelijke doorsnedes.

De doorsnede lijkt me aan de smalle kant om het want er op kwijt te kunnen. Misschien is dat hun overweging geweest.

Hoi Piet,

Het ziet er zoals altijd erg mooi uit :cool:

Las net van je lijm problemen.
Ik gebruik zelf epoxy snel (bison kombi snel)
Dit is 5 minuten verwerkbaar en na 20 minuten zit het al heel erg vast.
Bedankt voor de tip! De breuk van de kettingpomp is onherstelbaar, maar gelukkig niet meer te zien na plaatsing van de mast en de laatste iepenpomp. Maar als ik nog eens iets dergelijks moet lijmen dan schaf ik zeker die lijm aan!

Er is géén toelichting voor gegeven Jan. Maar ik denk dat het te maken heeft met het feit dat er maar een héél klein stukje van de grootrust opkomt, dus kun je de mast niet optuigen.
En het gaat bij deze doorsnede om de gedetailleerde dekken en niet om de tuigage dus ook dat speelt een rol. Verder zal het gewoon een keuze zijn van de uitgever van de kit.

beplanken 2e batterijdek

Omdat ik kleiner steunbalkjes heb gebruikt onder de dekbalken heb ik geen steun voor de dekplanken in het middelste gedeelte. Daarom heb ik een extra lat tussen de middelste dekbalken gelijmt (rode lijn). En om wat meer lijm oppervlak te creëren heb ik onder de lat twee kleine blokjes gelijmt (rode pijltjes).
Nu heb ik een stevige lat om de planken op te lijmen.
full

dekplanken

Inmiddels begonnen met het 2e batterijdek te beplanken. Ook deze planken krijgen breeuwnaden, welke ik aanbreng met een simpele zwarte merkstift.
full

ps, de mast kraag zit er ook op, waar nauwelijks iets van te zien is en een lastig klusje was.

mastkraag

Hier nog een foto van de mastkraag, die bestaat uit twee ringen op elkaar. de ringen bestaan uit drie onderdelen. Op de foto zie je de 2e ring waarvan het eerste gedeelte er op ligt en nog wat moet worden aangepast. Zoals je ziet is dit niet eenvoudig, want er is geen ruimte om te werken. Achteraf had ik misschien beter eerst de mast geplaatst en dan pas de dekbalken, maar ik heb hier blindelings de bouwbeschrijving gevolgd. Volgens mij maakt de volgorde niets uit, ik denk dat ze het zo gedaan hebben zodat de mast niet zo in de weg zit om de binnenkant van de huid te beplanken en de dekknieën aan te brengen. Maar het is wel goed te doen als de mast al is geplaatst. Dus voor de sectie bouwers die nog moeten beginnen, kun je hier rekening mee houden!
full

Je hebt daar inderdaad een krappe werkruimte Piet, maar met de nodige finesse het gaat wel lukken ;)

Je hebt daar inderdaad een krappe werkruimte Piet, maar met de nodige finesse het gaat wel lukken ;)
Het gaat zeker lukken, en minimale oneffenheden zijn geen probleem omdat je deze mastkraag straks niet meer kan zien. Net de twee hele kleine stukjes tussen de pompen als je in de doorsnede kijkt. Maar het is modelbouw en wil ik het toch zo goed mogelijk doen.

Piet,
Als ik ga beginnen met mijn doorsnede zal ik jouw verslag er constant naast houden denk ik.
Als het me lukt zal ik de mastkraag meer laten lijken als op onderstaande foto. Het zijn meer spieën. (schrijf je dat zo?).
Maar het ziet er goed uit.
Jan Zwart
MastMetMastkragen_zps0a7b0424.jpg

Piet,
Als ik ga beginnen met mijn doorsnede zal ik jouw verslag er constant naast houden denk ik.
Als het me lukt zal ik de mastkraag meer laten lijken als op onderstaande foto. Het zijn meer spieën. (schrijf je dat zo?).
Maar het ziet er goed uit.
Jan Zwart

Dat klopt Jan van de spieën of keggen worden ze ook wel genoemd. Maar op dit bewuste dek zie je de mastkraag eigenlijk niet meer. Op het 2e batterijdek is er wel goed zicht op de kraag, zou je daar de keggen kunnen gebruiken als je het historisch correct wilt doen. De keggen werden tussen de mast en de vissing geslagen, zodat de mast goed vast komt te staan.
Ik ga op mijn model toch gewoon de ringen gebruiken, het is allemaal zo klein dat het nauwelijks gaat opvallen. Maar goed gezien!
Ik heb van bijde kanten een foto gemaakt, als je tussen de pompen kijkt zie je net een minimaal stukje van mastkraag, dus echt veel zin heeft het niet om keggen te gebruiken.
full

en eentje van de andere kant,
full

Hoe je het model ook draait of keert, dit zijn de enige stukjes die je later nog te zien krijgt van de kraag!

full
De kraag zit er inmiddels op en het dek is beplankt. Ben nu bezig met het verhoogde middenstuk.
Het middengedeelte van het dek komt 3 milimeter hoger te liggen, net als op het 1e batt.dek.
Op het metalen onderdeeltje links van de mast komt de 2e iepenpomp.

Back