Duyfken Kolderstok

Kijk maar!!! ik lees van links naar rechts rood-wit-blauw. maar ik zit dus wel verkeerd in volgorde.
bovenzijde 002.JPG

Dezelfde fout had ik ook gemaakt . De bovenste rij is van achteren naar voren rood, wit, blauw. De tweede rij van voren naar achteren. Maar het blijft een mooi schip dat je bouwt.

DSC_1990.JPG
DSC_1985.JPG
DSC_1986.JPG
DSC_1987.JPG
DSC_1991.JPG
DSC_1997.JPG
DSC_1986.JPG
DSC_1987.JPG
DSC_1991.JPG
DSC_1997.JPG
DSC_1991.JPG
Voor mijn model de Eendracht moest ik nog een vlag maken. Ik dacht hiervoor mooi even te oefenen voor de vlaggen van Duyfken. Kolderstok levert hiervoor een stikkervel die op elkaar moet worden geplakt en zodoende de vlag weergeeft. Van dit soort stikkervellen wordt ik niet vrolijk van. Het moet namelijk in één keer goed gaan omdat dit vreselijk goed plakt. De vlag die ik probeerde te maken zat vol met luchtbellen en scheef op elkaar. Het resultaat was een kaarsrechte vlag wat zich niet liet modelleren.
Ik heb het op de volgende manier voor de Eendracht gedaan.
Ik heb een vlag gedownload van internet en die heb ik twee keer naast elkaar gekopieerd. Na dat ik die heb geprint en heb dubbelgevouwen legde ik een draad over deze naad die ik voorzichtig vastlijmde zodat de lijm zich niet zoveel naast het papier kon intrekken.

Na het vast zitten van het touw spoot ik de vlag in met een blanke lak en klapte de twee papierhelften op elkaar. Vervolgens spoot ik ook de buitenkant in met een blanke lak.
Nu heb je de mogelijkheid om de vlag te vormen zoals ik dit wilde. Een licht afhangende wapperende vlag. Nadat de lak was opgedroogd was dit het resultaat.
Ik zie dat het papier nog iets is verschoven ten opzichte van elkaar en zodoende nog wat witte randjes geeft. Ik probeer dit nog wat weg te knippen. Ik zie dit overigens alleen met macro.

Ik ga dus de vlaggen van Duyfken op een zelfde manier maken. Ik zie met macro nog wat mankementjes. o.a. mijn vingerafdruk omdat ik iets te lang ben blijven vormen en de lak al behoorlijk ging kleven maar denk dat ik op deze manier toch straks de voor mij perfecte vlag kan maken.

Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat de bijgeleverde vlaggen een stickervel is? Ik heb het bij mijn doos nog even nagekeken maar het zijn vlaggen die je op doek, bijgeleverd, moet strijken.

Weet je zeker dat de bijgeleverde vlaggen een stickervel is? Ik heb het bij mijn doos nog even nagekeken maar het zijn vlaggen die je op doek, bijgeleverd, moet strijken.
Niets is zeker Boris;) Maar dit inderdaad wel. Ik heb zo juistgelezen inderdaad dat dit op stof gestreken dient te worden. Ik dacht aan het velletje te zien dat het een soort stickervel was. Maar ik heb het mis.

De fortuining is verder aangekleed. Tussen de gebogen latten zijn korte stukjes abachi plankjes gelijmd. Uiteraard eerst geverfd. Een klusje waar ik me lelijk in vergiste en waarvan ik dacht: "dat doen we wel even". aan elke kant 16 stukjes blauw en rood. De stukjes zijn 4 x 5 mm en het op maat snijden vergde toch wel wat tijd.
DSC_2005.JPG

Ik ga wat experimenteren met die vlaggen. De bedoeling is dat de vlaggen op het doek gestreken worden en daarna dubbelgevouwen en op elkaar geplakt. Ik wil proberen of ik dit ook op een enkel stukje doek kan krijgen. De vlag wordt dan niet zo dik. Met een inktjet-printer is dat eenvoudig op t-shirt papier, transferpapier, te maken.
Overigens was de VOC vlag niet oranje- wit- blauw? De nl. vlag is pas later rood wit blauw geworden, dacht ik. Er werd toch altijd van oranje blanje blue gesproken.

Laatst bewerkt:
Ik ga wat experimenteren met die vlaggen. De bedoeling is dat de vlaggen op het doek gestreken worden en daarna dubbelgevouwen en op elkaar geplakt. Ik wil proberen of ik dit ook op een enkel stukje doek kan krijgen. De vlag wordt dan niet zo dik. Met een inktjet-printer is dat eenvoudig op t-shirt papier, transferpapier, te maken.
Overigens was de VOC vlag niet oranje- wit- blauw? De nl. vlag is pas later rood wit blauw geworden, dacht ik. Er werd toch altijd van oranje blanje blue gesproken.
Mooi Boris,:thumbsup: Je bent er eerder aan toe als ik en zie jou resultaten vanzelf wel verschijnen

Oranje blanje bleu was bij mij wel meegeleverd met de Batavia, maar het rood wit blauw is correct. De willemsvlag werd alleen gevoerd op marineschepen, nooit op koopvaarders of andere civiele schepen.

Over de vlaggen gaat het algemene verhaal dat het werkelijk rood-wit-blauw was, maar dat de rode verf erg snel vervaagde in de zon (rood is daar erg gevoelig voor - kijk maar eens naar oudere auto's die rood zijn) en dus oranje werd.

Het "rood" van de Duyfken vlag is ook niet werkelijk rood maar een kleur die toch naar oranje toegaat.

Als afsluiting vond ik dit nog;)

In 1555 volgde Filips de Tweede zijn vader Karel de Vijfde op. Maar steeds meer mensen in de Nederlanden waren het niet eens met de manier waarop Filips het land bestuurde. Ze kwamen zelfs in opstand tegen Filips. De leider van deze opstand was Willem van Oranje, een belangrijke Nederlandse edelman.
De vlag van Willem van Oranje wordt ook wel de 'prinsenvlag' genoemd. Deze vlag werd gebruikt tijdens de Tachtigjarige Oorlog tegen Spanje. Hij bestaat uit de kleuren oranje, wit en blauw. De kleur oranje staat voor het Prinsdom Orange (oranje), een gebied in Frankrijk dat Willem van Oranje van zijn neef had geërfd. De witte kleur staat voor vrijheid. Blauw is de kleur van het graafschap Nassau, het gebied van de familie van Willem van Oranje. Door deze kleuren wordt de vlag ook wel 'Oranje blanje bleu' genoemd.

Fries Scheepvaartmuseum

Kolderstok levert mooi gelaserd materiaal. Wie kent het niet dat je alles met je figuurzaagje moest uitzagen in vervlogen tijden. Nadelen van laseren zijn er eigenlijk niet.. maar toch opletten. Hier blijkt dat bij de kiel het verbrande niet goed is weg geschuurd en
deklatten 029.JPG
na het lakken valt dit toch wel extra op. Ik ga dit opnieuw schuren en lakken.

Emmertjes maken.

Hierbij mijn manier om dit soort teilen en emmers te maken. Ik draai een peil van stroken A-4 en beplak deze rondom met fineer. Hoe hoger je op je pijl je fineer plakt hoe groter de diameter van je emmer wordt. Ik maakte een emmer met een diameter van 10 mm. Door de trapeziumvorm van de pijl maak je een emmer met de juiste schuinte. Je zou uiteraard enkele delen van de emmer kunnen laten doorlopen en hierin een gaatje boren om een handvat als touw door te voeren. Ook een stukje ijzerdraad zou je als hengsel kunnen nemen. Het gaat er nu even om hoe je dit eenvoudig kunt maken. Het papier schuur je er nagenoeg uit en zou je eventueel kunnen beitsen aan de binnenkant. Dit moet je uiteraard wel doen voordat je er een bodem in gaat maken..
DSC_2019.JPG
DSC_2023.JPG
DSC_2026.JPG

Laatst bewerkt:
Kerst,
galjoen1 011.JPG
galjoen1 009.JPG
Is natuurlijk genieten en daarom niet overdreven veel gedaan. Ik kon het echter niet laten het embleem te verven..... en nog eens, en nog eens, en vooruit! eindelijk was hij een beetje naar mijn zin en heb ik hem er op geplakt. Ook een latje in het rood van 1.5 x 4 mm is op het galjoen aangebacht.

Back