Duyfken Kolderstok

Mooi filmpje! En inderdaad een handigheidje waar je wat op moet oefenen om het onder de knie te krijgen.

Mag ik je ook een tip geven?
Je kan ook een zogenaamde “common whipping” gebruiken. Google geeft hiermee een groot aantal afbeeldingen ervan en ook volgend filmpje:
http://www.animatedknots.com/commonwhipping/#ScrollPoint
Als je dit wil gebruiken zet je touwen dan in een “derde handje” dan heb je je eigen vingers vrij om de knoop te leggen.
OpstellingCommonWhipping_zps1fvtg8eg.jpg

Succes.

De fokkestag is aangebracht. Het 5-gats blok is weer een gelaserd onderdeel zo geleverd door Kolderstok. Het blok is enkel rondom voorzien van een groef om het touw op haar positie te houden.
sjorring 001.JPG
sjorring 003.JPG
sjorring 007.JPG

Aan de de uiteinde van de zalingen zijn de jufferblokken voor het voorstengestag bevestigd. Aan het staande want zijn de spreeworsten bevestigd en hier zijn weer de andere uiteinden van de jufferblokken vastgezet. Tussen de spreeworsten is weer een draad horizontaal bevestigd voor onderlinge bevestiging.
'stern 001.JPG

Het voorstengestag is met een stelsel van 5 mm enkelblokken aan de boegspriet bevestigd en belegd aan een klamp ter hoogte van het dek.
DSC_2292.JPG

Laatst bewerkt:
De fokkestag wordt onder spanning gezet door flinke 5-gats blokken. Dit gebeurd op een gelijke wijze zoals de jufferblokken onder spanning wordt gezet. Is het nu zo? dat dit in het midden bij elkaar moet worden gebonden?

Korte instructie:

Zie ook foto hieronder.
- Rode lijn loopt aan achterzijde van blok
- Blauwe lijn aan voorzijde
- Geel is afsluitende wikkeling ter bevestiging.

Je begin met een knoop in de draad zodat deze niet door het blok heen kan. Daarna de loop rood-blauw-rood-blauw etc volgen en tot slot om het geheel wikkelen.

Succes!

IMAG1841 (1).jpg

Bedankt Hans. Er moet dus inderdaad een wikkeling in het midden om. Dan zal ik dit nog gaan doen. Ik had al een vermoeden dat dit zo hoorde. Op je tekening sla je ook het middelste gat over en ik dacht dat dit dus zo hoorde ;).[/QUOTE]

Bijlagen

• 20170206_231339.jpg
    20170206_231339.jpg
    113,7 KB · Weergaven: 218
Laatst bewerkt:
Altijd leuk om dit soort foto's te bekijken en te zien of er nog iets speciaals opvalt - en inderdaad valt mij iets op. Ik heb je even een PB gestuurd Hans.

Bedankt Hans. Er moet dus inderdaad een wikkeling in het midden om. Dan zal ik dit nog gaan doen. Ik had al een vermoeden dat dit zo hoorde. Op je tekening sla je ook het middelste gat over en ik dacht dat dit dus zo hoorde ;).

Ehhh - daar wreekt het zich dat ik tekeningen van de Batavia gebruikt heb. Bij de Batavia is bij de fokkestag het middelste gat in een van de blokken gebruikt om een andere draad doorheen te halen, nl die waarmee de blinde steng (het rechtop staande stukje mast op de boegspriet - maar niet de vlaggemast) op spanning gehouden wordt. Aangezien de Duyfken geen blinde steng heeft (maar wel de vlaggenmast) is deze draad niet aanwezig, en hoeft dat gat ook niet gebruikt te worden...

Wordt een toekomstige aanpassing.

Altijd leuk om dit soort foto's te bekijken en te zien of er nog iets speciaals opvalt - en inderdaad valt mij iets op. Ik heb je even een PB gestuurd Hans.

Het viel mij op dat de loze kanonspoorten nog niet aanwezig zijn - maar Hans is die niet vergeten. Hij wil deze eventueel op een andere wijze maken.

Het viel mij op dat de loze kanonspoorten nog niet aanwezig zijn - maar Hans is die niet vergeten. Hij wil deze eventueel op een andere wijze maken.
Inderdaad heb ik bij Hans enige onrust kunnen wegnemen. De kanonspoorten worden gemaakt van een dun fineer en compleet met scharnieren en ring op de scheepshuid aangebracht. Volgens de bouwbeschrijving is het de bedoeling de poort in de huid in te kerven. Ik was bang dat ik uit zou schieten. Ook kan ik nu de juiste positie bepalen aangezien deze gesloten kanonspoort exact tussen 2 jufferblokken met bijbehorend talreep moet komen. Gelijk meld ik maar even mijn vorderingen. alle wandtouwen zijn aangebracht en de spreeworsten met bijbehorend stengewant. Met het aanbrengen van al dit touwwerk word Duyfken gelijk veel meer schip. Ook is er een pardoen aan de fokkenmast bevestigd.
De foto spreekt voor zich.
touw 002.JPG

Back