Druklager trex 600

Student

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Heren,

Ik heb weer een leuke vraag :mrgreen:

In mijn speurtocht naar een laagfrequente trilling, heb ik de kop eens uit elkaar getrokken. Nog geen problemen mee, nog geen gekke dingen te voelen.
Maar, nu kwam dit er uit...

Volgens mij zag hij er niet zo uit toen ik hem erin stopte...

Nu is het niet zo erg dat dat lager kapot is, dat komt voor.
De vraag is alleen: de heli vliegt is nog geen jaar oud, hoe krijg ik die lagers zo snel kapot?

Ik vlieg niet met extreem hoge toerentallen, laatste keer tijdens de meting had ik max 1950 toeren op de kop.
Mijn vliegstijl zal ik op "sportvliegen" houden (enthousiast rondvliegen, en beginnend inverted)
Heli is een Trex 600 nitro 3g (originele kop) met een os 55

moet zeggen heb al veel koppen opengedraaid van me om te herstellen van mijn eerste raptor.. zelf gecrashed zagen die er zo NIET uit..
ik veronderstel dat ze er correct in zaten? met de opening naar binnen en de gesloten kant dus naar de buitenkant vd kop?
de balletjes moeten heel veel ruimte gehad hebben om zo de het omhulsel zo te vervormen...
very strange.. meer kan ik niet toevoegen (heb eigenlijk niets toegevoegd maar bon)

Jup, binnenkant binnen en buitenkant buiten...
Schalen ook correct

Hij is trouwens niet gecrasht, dit is puur door gebruik

En die vervorming is ook de reden dat ik de vraag stel, ik heb het idee dat ik ergens iets niet geheel goed gedaan heb..
Of met de installatie, of tijdens gebruik (zou me alleen niet voor kunnen stellen wat)

1 heeft wat beschadigingen in het loopvlak..

De loopringen van de andere kant waren redelijk netjes
Zal er even een foto van maken als ik thuis ben

Kan dit komen door de stukken staal die losgekomen zijn?

Laatst bewerkt:
misschien is het te ver gezocht, maar wanneer er putjes in het loopvlak zitten dan wordt de kogel steeds tegen de zijkant van de kooi gedrukt en zou deze daardoor kunnen slijten/buigen.
Misschien heb je gewoon pech met deze set druklagers en was de vlakheid van het loopvlak niet goed oid.
Ik vind het overigens moeilijk te zien op de foto maar ik neem aan de jouw zorgen gaan over de ovale gaten in de kooi?

Klopt, 3/4 van de kogels zitten nu in een slopgat, terwijl dat normaal een net rond gaatje hoort te zijn.

Daarnaast is de kooi wat vervormt (de kogels komen nu zonder moeite er tussenuit) en ik heb er wat scheuren in zitten aan het eind van een slopgat

Dat het kapot gaat is bekend, hoort bij onderhoud, maar dit lijkt me wat snel.
Ben gewoon benieuwd wat de oorzaken zouden kunnen zijn, om dit in de toekomst te voorkomen..
zijn 2 kleine broertjes hebben er iig nog nooit last van gehad

Nu zit er op de as van de 600 een speciaal stukje voor de druklagers. Aan de beide uiteinden is de as een tikkie smaller, zodat de lagers netjes op het eind gaan en niet gaan zwerven. Daartegenaan zit dan een ring, met een bout om het spul vast te houden.
In theorie zou het lager door de bladhouder tegen de buitenring aan geduwd moeten worden, waardoor enige speling opgeheven wordt (ik vermoed tenminste dat dit de theorie is)
Maar als ik alleen de as pak, het lager op het einde doe en de bout aandraai, kan het lager een piets heen en weer

Als de hele kop eenmaal gemonteerd zit, duwen de rubbers in het middenstuk de bladhouders iets naar buiten, waardoor alles ook goed spelingsvrij zit.
Bij zachte rubbers etc lukt het nog een beetje om het geheel iets heen en weer te trekken (oftewel, je pakt 1 bladhouder vast en je trekt met gepaste kracht, speling en ruimte laten zich dan snel zien) maar dat lukt me dus niet (positief, denk ik dan)

Kun je eens een foto plaatsen van allebei de (schoongemaakte) loopringen van allebei de kanten, dus aanlegvlak en loopvlak.

Maar als ik alleen de as pak, het lager op het einde doe en de bout aandraai, kan het lager een piets heen en weer
Dit is bij mijn weten juist de bedoeling. Je wilt geen voorspanning op de lagers zetten. En de bout in de featheringshaft moet wel heel goed vastzitten, dus heb je speling nodig. Deze speling wordt er door de rubbers en de centrifugaalkracht uitgehaald tijdens vliegen.

Ik zit er zelf aan te denken dat op de een of andere manier het loopvlak niet haaks op de asrichting lag. Of dat het loopvlak niet voldoende vlak was en dat hierdoor de krachten op een beperkt aantal kogels kwam en dat hierdoor de kogel in de kooi is gaan freten.

Iemand een andere idee?

druklager trex

Weet je wel dat het gat van de ene loopring kleiner is dan van het andere? Nauwelijks te zien
maar het verschilt 15/100ste mm. De kleinste diameter moet aan de kant van het blad zitten.

Dat wist ik inderdaad niet

Nu zijn dit de originele van align, daar staat heel groot op gedrukt welke "in" en welke "out" moet

Wel een goeie voor de vervanging, ik zag dat mn vervanging dit er niet op had staan, en vroeg me al een beetje af hoe je kan zien welke binnen of buiten moet...

Waarom is dat eigenlijk, die kleinere diameter aan de bladkant?

Zodat de schijf niet over de feathering shafts schuurt. het zorgt voor wat radiale speling.(die wordt opgevangen door de 2 radiaallagers)

Het smeermiddel kan er moeilijker uit geslingerd worden op deze manier (kleinste dia buiten).
En wat Anko waarschijnlijk bedoeld is dat de binnenste schaal met de grotere binnen diameter een "zwevende" / zelf centrerende werking heeft in geval van kleine radiale afwijkingen.
Lijkt wel of er vuil/zand in heeft gezeten of zo.
hoeft maar een korrel zand te zijn om de boel te blokkeren en je servos zijn sterk genoeg om de kooi (in de draairichting) aan gort te trekken.
Als de lager schaal naar buiten toe uitlubbert of dat de schaal over de kogels heen schiet wijst vaak op ongewenste radiale belasting.
Niet originele dempers die teveel axiale druk op het geheel zetten kunnen dit evt. ook veroorzaken.
En een featheringshaft die net ietsje korter is dan gewenst ook.
een vulringetje teveel ergens dus ook.

hmm

Alles was origineel, inclusief de voorgeschreven hoeveelheden ringen en opvulling

maar misschien moet ik eens een ander vet gaan proberen, volgens mij wordt dit er continu in kleine hoeveelheden uit geslingerd

Wat voor spul hebben jullie hiervoor?

Helder Lithium vet wordt meestal gebruikt (fietsenmaker of modelbouwshop)
Ik gebruik een industrieel vet voor lage toerentallen en hoge belasting, die ik ooit eens heb gehad van iemand (behoorlijk dik)

Dank!

Ik wordt die zwarte strepen op mn bladen een beetje zat...
Maar, je bent als rechtgeaard nitro vlieger toch altijd wel even aan het poetsen voor hij "autowaardig" is..

Ik ga binnenkort eens bij mijn auto hofleverancier kijken

Je kunt ook gewoon de bekende vaseline gebruiken, een eurootje bij het kruidvat en je leven lang gesmeerde druklagers ;)

Ik zou het een beetje jammer vinden als dat lager er in korte tijd weer uit ligt

Daar is het iets te veel sleutelwerk voor, en ik zou het erg jammer vinden als het spul echt vast zou slaan..
Die trilling is ook niet goed voor het apparaat

Ik kan me zou voorstellen dat als ik lang had doorgevlogen had met deze druklagers dat er minder prettige dingen kunnen gebeuren..

Back