Drifter XL electro

Motoren zijn waarschijnlijk zo heet geworden,omdat de boot niet op gang komt!!
Zijn je props scherp genoeg??
En heb je genoeg speling tussen flex & strut??

Ben uiterst benieuwd naar het beeldmateriaal.

hij/zij komt moeilijk op snelheid.
heb je al wat kunnen spelen met het gewicht in de boot ?
lijkt mij erg frustie als je boot het niet doet zoals je hoopt.
al is dit wel op te lossen lijkt mij ;)

Gr, Leon.

Een boot zal nooit meteen bij de maiden lopen zoals het moet, kwestie van afstellen en aanpassingen maken.

Het koelwater dat de romp verlaat is moeilijk te zien doordat de uitlaat niet haaks op de romp staat, ik heb de oude uitlaat gaten omgebouwd tot de uitlaat van het koelwater.

Ik ga de koeling aanpassen zodat elke motor een eigen aanvoer ( circuit ) van koelwater krijgt. Eventueel zou er nog een fan in de romp gebouwd kunnen worden, nadeel is dat die de warmte verspreiden binnen de romp daar waar het koelwater de warmte afvoert.

Dus plan van aanpak is een ander koel systeem inbouwen en dan ga ik nog maar eens testen.

Hallo Romke,

Hoe loopt het koelsysteem nu, als ik vragen mag?

Waar pik je het water op, en hoe hoog moet dat worden opgestuwd voor het weer neer buiten loopt?
Ik vraag dit omdat té hoge bogen in de koelslangen, in combinatie met grote lengtes siliconenslang (interne weerstand), de doorstroming nagenoeg kunnen afstoppen.

Een zuigende uitlaat onder water zou dan soelaas kunnen bieden.

Groeten, Jan.

Ik heb nu een rudderpickup, deze heeft natuurlijk wel genoeg druk om het systeem door te spoelen, maar ik denk dat het volume aan water wat door het systeem gaat niet genoeg is. Het water wordt 10cm boven het water oppervlak naar buiten geleid, hoogte geeft wel een beetje weerstand maar volgens mij is dat verwaarloosbaar als je het met de interne weerstand van de slangen vergelijkt.

Ik heb 2 etti's welke per stuk 4 in en uitgangen hebben voor het koelwater, daarna moet het nog door de motoren, al met al bijna 2 meter aan koelslangen. De etti's worden nauwlijks warm bij het varen, logisch ze kunnen 200 amp trekken, dus deze laat ik op de rudder pickup zitten en de motoren krijgen elk een pickup in de romp, ik heb 6mm messing buis hiervoor gekocht en een siliconen slang met een grotere diameter dan degene die ik nu gebruik.

Laatst bewerkt:
Ik heb ondervonden dat aquariumslang stukken beter is dan die siliconenslang.
Veel gladder binnenin , dus minder weerstand & laat veel meer water door.

of je bouwt 2 waterpickups in van H&M.Geeft wel iets in snelheidsverlies,maar geeft veel water door de regelaars & motoren.

Zo heb ik het gedaan met de M1 SUPERCAT:

Foto-TJLOWPZP.jpg

Te weinig resulteerde in dit!!! :

Foto-NKH3H3P4.jpg

Ik heb 2 pickups gemaakt en 2 gaten in de romp gemaakt ( engste klusje tot nu toe )

Ik wil graag nog even weten of dit gaat werken volgens jullie voordat ik ze vastzet met epoxy. hoek van inval tov het water is denk ik nog wat groot maar dit kan altijd nog worden bij gewerkt. Zaak is nu even dat deze pickups genoeg water naar de motoren sturen.

Hier wat plaatjes, ik hoop dat jullie zo een goed beeld kunnen vormen.

full

full

full

Groeten, Romke

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is best de oorzaak aan te pakken en niet de symptomen.
De reden van de hitte is de slecht werkende props en het daardoor niet willen glijden van de boot.
Ik heb zo direct niet gevonden welke props er gemonteerd zijn maar aan de spray is duidelijk te zien dat het niet de juiste zijn. Veel te breede trustcone voor een cat.
Ivo

prop's zijn 5017 prop shop props aangeraden door 2brothers. Kan je me uitleggen wat de trustcone is en wat er mis is met deze prop's?

Groeten, Romke

Hallo Romke,

6 mm is véél, dat levert weerstand op, Ø 4 mm, onder een kleine hoek, levert al enorm veel koelwater op.
Als de pijpjes ingelamineerd zijn met epoxy en glasweefsel, kun je ze helemaal vlak schuren met de romp, géén delen laten uitsteken, dat soort 'emmers' kun je wel zonder...

De thrustcone is de vorm van het water, dat door de prop wordt opgeworpen, hoe smaller hoe effectiever de voortstuwing.
In het filmpje doet het op gang komen van de boot me meer aan een ouderwetse giertank denken, dan aan een cat, waar twee smalle thrustcones achter horen te ontstaan, niet van die brede waterbeluchters...

De vorm van de props, de manier waarop ze zijn geslepen en eventueel verder bewerkt (o.a. hol geklopte bladpunten) zorgt voor de vorm van de thrustcone.

Groeten, Jan.

Een smallere thrustcone is niet altijd sneller.
JE cone moet bij jou gebruike en boot enz ezn passen. Ik dacht ook dat het zo zwart wit was, maar als dat zo zou was zouden er natuurlijk geen props worden gemaakt met verschillende thrustcones ;)
Jakko

@Jakko,

Daarin heb je natuurlijk gelijk, maar bij een cat zie ik over het algemeen een vrij smalle thrustcone, correct me if I'm wrong.

Groeten, Jan.

Gewoon een 45mm graupner carbon in links en rechts uitvoering erop en het zal al heel wat beter gaan.
Deze zijn zo een beetje de universele oplossing. Op basis van de stroom, snelheid enz. kan je dan later verder werken.

Een dergelijke brede trustcone, zoals hij nu is, heeft alleen zin als je een grote zware rigger achteraan moet liften.
Een brede trustcone op een cat heeft het effect dat de neus in het water wordt gedrukt, de achterzijde word gelift en de boot niet op snelheid komt.

Groeten,
Ivo

Laatst bewerkt:
45mm op een XL boot??? Als dat echt het geval is denk ik dat de motor keuze flink verkeerd is geweest. Mijn kleine cat krijgt ook van die maat schroeven...
Ik krijg mijn (benzine) cat ook bijna niet op gang met kleine props (65mm). Nu is die wel wat zwaarder waarschijnlijk...
Ze caviteren als gekken en wil dus niet op gang komen. Als je hem een flinke snelheid meegeeft bij het ingooien gaat het wel, maar uit zichzelf......
Als die 50mm het niet redden dan ben ik benieuwd wat de oplossing wordt.
Ik wil ook nog eens een grote romp elektro opbouwen, maar ik ga dan wel voor benzine toerentallen.

We moeten maar eens gaan varen ergens in Friesland, ff info uitwisselen.

Marcel

We moeten maar eens gaan varen ergens in Friesland, ff info uitwisselen.

Lijkt me een goed idee Marcel!

Wat betreft de prop's 45mm carbon prop's zijn toch niet de oplossing, waarschijnlijk zijn de na 1 run kapot ( 40000 toeren op de prop's ) en 45mm is zoals Marcel zegt veel te klein.
Het caviteren ( vraag: wat is nou precies het fenomeen caviteren en hoe vertaald dit zich naar de praktijk? ) van de props komt natuurlijk doordat deze boot relatief kleine props heeft, bovendien omdat het een electro is heeft ie laag koppel bij weinig toeren en heeft ie tijd nodig om in plane te komen.

De koeling is klaar, en ik heb de prop's nog wat bewerkt hopelijk heeft dit een goed effect en anders zien we wel weer verder.

Groeten, Romke

Omdat het een electro is heeft ie laag koppel bij weinig toeren en heeft ie tijd nodig om in plane te komen.
Groeten, Romke

Hallo Romke,

Oarsom Tjitske...!

Een electromotor heeft vanaf het begin het volledige koppel, daarom wordt de zaak ook zo heet als de boot niet vlot in plané komt, de motor blijft stroom vragen.

Een brandstof motor heeft toeren nodig om koppel te kunnen leveren.

Groeten, Jan.

Van wikipedia:

Bij scheepsschroeven kunnen hoge snelheden optreden. Volgens de Wet van Bernoulli treedt hier een drukverlaging op. Hierdoor zullen dampbellen ontstaan die met kracht kunnen imploderen als ze in een gebied komen waar de druk weer hoger is. Door de implosie wordt een schokgolf opgewekt die te horen is als geluid, maar ook schade kan toebrengen aan schroefbladen. Als cavitatie optreedt, zal dit een kenmerkend geluid veroorzaken. Het geluid van caviterende scheepsschroeven is afhankelijk van het type schip en kan worden gebruikt door onderzeebootbemanningen om het type schip mee te identificeren.

Aan de zuigzijde van het schroefblad kan de druk dalen tot beneden de dampspanning, waarna cavitatie optreedt.

Om cavitatie tegen te gaan, kan men meerdere maatregelen nemen:

1. Het dieper plaatsen van de schroef, waardoor de hydrostatische druk stijgt,
2. Door het bladoppervlak te vergroten, wordt de te leveren stuwkracht per oppervlak kleiner,
3. De profielvorm aanpassen, waarbij vooral aan de in- en uittredende kanten aandacht moet worden besteed,
4. Aanpassen van de spoed.
5. Een schroef met een grotere diameter nemen.
6. Voor een meer uniforme aanzuiging in het achterschip zorgen. Dit kan door het lijnenplan aan te passen of door hulpstukken voor de schroef te plaatsen (vinnen e.d.).

Ik heb verder geen verstand van de technische zaken omtrend een speedboot maar dit vond ik zo even 1, 2, 3... Misschien kan je er iets mee...

joost, dit is een kloppend verhaal. Het verschil tussen de propellers op wiki beschreven en de propellers die wij gebruiken is dat onze half onderwater liggen ( als de boot op snelheid is.
Volgens mij betekend dat dat onze prop's meer als schoepenrad dienst doen en de onderwater props een hydrofoil zijn.

Dat is dus de vraag waar ik mee zit, hoe vertaalt cavitatie zich naar hydro ( oppervlakte propellors ) en hoe heeft dit effect op de voortstuwing?

Is het effect dat hier cavitatie wordt genoemd niet gewoon een overtrokken toestand van de propeller die veroorzaakt wordt door de extreme pitch van een hydro prop?

Groeten, Romke

Back