Drifter XL electro

We gaan weer verder, de motor mounts zijn vandaag binnengekomen. En wonder boven wonder, het past!

full

Vervolgens even uitgeprobeerd op welke wijze deze het beste in de romp zouden passen, ben vervolgens op het volgende uitgekomen:

full

en met z'n tweeën naast elkaar ziet dat er zo uit:
full

en vanuit een andere hoek:

full

Nu heb ik ook even gekeken hoe ik met de as uitkom. dat is dus als volgt:

full

full

Zouden jullie je mening kunnen geven over het plan om ze als volgt te bevestigen? Is de bocht die de as maakt klein genoeg of moet deze nog kleiner gemaakt worden?
De motoren staan zover naar achter om geen problemen te krijgen met het zwaarte punt ( moet 36 cm van de achterkant van het glij vlak komen ). Ik ben van plan om de accu's achter de motoren te plaatsen ( in de sponsons ) en de esc's in het midden om het zwaarte punt zo laag mogelijk te krijgen. Zou het niet lukken om het zwaartepunt op 36 cm te krijgen dan zullen de accu's in het midden moeten.

Groeten, Romke

Laatst bewerkt door een moderator:
Inclusief alle verpakking was het 12kg...
Dus zal de boot rond de 8kg wegen denk ik.

Motorisatie???Scorpion HK-4035/800 Kv misschien op 10-12s LiPo.

is die boot helemaal uit dat hybride weefsel?

weegt die dan zoveel??

ik heb ooit een catamaran (voor een opvarende van 70kg) van zes meter (!) gebouwd met dit weefsel (wel in sandwichstructuur) en die weegt 30kg

boot is gemaakt van glasweefsel met expoxy, de hybride mat is er later ingelegd ter versteviging van de romp

Hallo Romke,

De boog van de flexas ziet er goed uit.
Je weet natuurlijk wél, dat er nog een buis omheen hoort, toch...?

Groeten, Jan.

Wat 'n heerlijk project :D

Verbaasde mij ook al steeds over kracht/gewicht van outrunners vs. inrunners..

Je bent geloof ik wel een van de weinige die outrunners gebruikt! Waarom deze keuze? En wat voor props wil je gaan gebruiken?

Met de kracht van 'n outrunner kun je volgens mij 'n behoorlijk hoge pitch nemen... :twisted:

Hallo Romke,

De boog van de flexas ziet er goed uit.
Je weet natuurlijk wél, dat er nog een buis omheen hoort, toch...?

Groeten, Jan.

Hahaha, ja hoor jan maak je geen zorgen ik heb een messingbuis liggen. Ik was even benieuwd of de curve van de as niet te extreem was.

Die outrunners zijn een idee van barry. Ik wou er oorspronkelijk 2 feigao's in leggen. Maar het idee van 12 pk in een modelboot was mij te verleidelijk.

Ik denk dat er een paar propshop's onder komen. 3 blade 55 mm wellicht iets groter.

Laatst bewerkt:
Lekker aan het hobby'n vandaag,

Heb vandaag de flexassen ( met zweet op het voorhoofd :p ) op maat gesneden. Heb ze naast elkaar gelegd en toen beide even lang afgestreept.
Vervolgens de dremel erop gezet, en reslutaat!
full

full

Vervolgens waren de messing buizen aan de beurt, even de slijptol erop en tadaa:
full

Mooie is dat de lichte buiging die al in de buizen zat genoeg bleek voor mijn toepassing, dus daar hoeft niets meer aan te gebeuren. tenslotte ook nog een klein carbon steuntje gemaakt voor de buitenas. Maar ik ben er nog niet over uit of ik dit wel een mooie oplossing vind. Wat vinden jullie?

met steun:
full

full

en ter vergelijking, zonder:
full

Groeten, Romke

Vandaag weer een beetje progressie, nadat ik er gister nog even over na heb gedacht toch maar besloten om de heleboel vast te lijmen met de carbon steuntjes. Voordat dat kon heb ik eerst de messing buizen even afgeschuurt met de dremel. Er zaten lelijke epoxy restanten en aanslag op, oorsprongkelijk hebben ze gewerkt voor 2 brandstof motoren, ik denk dat het daarvan komt.
Ik heb nu iig weer twee glimmende buisjes!
Ook heb ik het roer vandaag aangepakt. Het roerklemmetje waar het asje doorheen steekt en het roer op vastgeklemd zat was niet helemaal goed meer; verbogen en het schroefdraad waar de twee kleine boutjes ingaan was niet goed meer, ze draaiden dol.
Boel weer recht gebogen, metaal is gelukkig niet gescheurt. en twee nieuwe gaatjes gemaakt en een draad in getapt. Met een beetje locktite de boel weer bevestigd.

full

Vervolgens kwam het moeilijke klusje de motoren en de buitenassen bevestigen. Heb er voor gekozen om dit met endfest 300 te doen. Naar mijn ervaring krijg je niets meer los wat je met dit spul vast zet. eerst alle boutjes in de motormount nog eens nagelopen en strak vastgezet met locktite. Daarna alles 20 keer droog ingebouwd, liever 20 keer meten en passen en een keer plakken. Nadat alles gedroogd was heb ik de buitenassen nog voorzien van een klein laagje kleurloze lak zodat deze die mooie glans houden.

Ik zou zeggen kijk en oordeel!

full

full

Het was weer een mooi weekend! nu maar eens wachten tot die verdraaide vracht uit hong kong komt, kan nog wel even duren alles zit daar vast bij de post.

eerst maar eens genieten van dit heerlijke weer!

Groeten, Romke

Hoi Romke,

Dat ziet er heel goed uit zeg, ben benieuwd hoe dit straks zal gaan.!!!

Dus ook jij wacht nog op een pakket uit HK....ik ook, ik weet niet wat ze daar aan het doen zijn zeg:mad:

Marrreuh, je boot ziet er tot zo ver klasse uit zeg , keep up the good work.

Mooi gewerkt Romke.Probeer absoluut de messing buizen,nog te ondersteunen,zo dicht mogelijk tegen de koppelingen aan.
Want als het een beetje slaat,heb je een ramp hoor.

Hoi Romke,

Dus ook jij wacht nog op een pakket uit HK....ik ook, ik weet niet wat ze daar aan het doen zijn zeg:mad:

Marrreuh, je boot ziet er tot zo ver klasse uit zeg , keep up the good work.

Ze zijn in hong kong de controle op lipo's in eens aan het omhoog gooien. Niet zo mooi nu ik net 4 lipo's heb besteld :(
De mijne worden nu via China verzonden. HobbyKing geeft aan dat je op een week vertraging moet rekenen.

dit stond op hun site:

Air transport delay.
Please be aware that the Hong Kong/China Airports have placed an increased focus on parcel security. This has delayed many orders for up to 7 days.
If you find that your order is marked as shipped but does not have a tracking number, or the tracking number isnt working, please do not be alarmed. Over the coming days the tracking numbers will be registered as the Airport filters through the backlog of parcels.
To help reduce the backlog, we're shipping out alot of orders via alternative express methods and via different countries. This is helping to reduce a possible 1 week backlog to around 3 days only. We are doing this at a considerable cost to us and hope you can appreciate the extra effort we're taking to avoid these delays which are out of our control.
The current delay is expected for another 3 days and we will update this message early next week or as soon as there is any change the the current status.

En de etti's zijn ook onderweg uit Hong Kong dus dat zal ook nog wel ff duren. Zit niets anders op dan het rustig af te wachten.

Mooi gewerkt Romke.Probeer absoluut de messing buizen,nog te ondersteunen,zo dicht mogelijk tegen de koppelingen aan.
Want als het een beetje slaat,heb je een ramp hoor.

Bedankt Barry! Ik denk niet dat de assen gaan slaan ze lopen echt perfect over van de tubes naar de koppelingen en ze passen ook perfect in de teflon innertube maar ik zal komend weekend nog een paar houders maken, zal ze pal op het einde van de buitenas zetten. Denk dat twee paar houders ook wat mooier zal staan.

Groeten, Romke

Ik kwam vrijdag thuis en wonder boven wonder lag daar het eerste deel van mijn pakketten uit Hong Kong. :p

Dus toch nog even wat kunnen doen gister!

De Servo / ontvanger / bec / ontvangeraccu - houder is geplaatst! Ik heb er een carbon plateautje van gemaakt waar ik dus bijna alle electronica in kan plaatsen, ik hoop dat ik zo de meeste draden rommel verborgen kan houden. Ik heb de servo er al in gemonteerd, alles lijkt te passen zoals het moet, ik denk alleen dat het schroefdraad van de rechter soldeerbus wat ingekort moet worden. De kwik link schiet bij volledige uitslag van de servohorn af.

Ook heb ik nog 2 steuntjes gemaakt zodat de buitenassen nu muurvast op de plek zitten! Al met al vind ik het er goed uitzien, er moet nog wel een laagje kleurloze lak over het carbon heen voor een glanzende look, het heeft nu nog de matte look door het persen met bak papier.

plaatjes:

full

full

full

Groeten, Romke

intussen al weer wat verder met de drifter!

bijna alle onderdelen zijn binnen. Ik heb de accu tray's gemaakt en geplaatst. de esc's gestekkerd. Zit alleen nog te bedenken hoe ik ze makkelijk kan plaatsen :confused:.

Voor de rest ga ik een beetje plannen hoe de bedrading gaat liggen. en dan hopen op mooi weer en een goeie maiden.

foto's:

full

full

full

Cheers :cool:

Groeten, Romke

Mooi hé....
Wel alle draden aan de condensatorprint aansluiten héy Romke!!!
Dubbele FET print op de regelaar.
En vergeet het weerstandje niet , of je krijgt een oerknal als je de accu aansluit.
Dus eerst met het weerstandje de boel opladen & dan pas de accu aansluiten.

Heb je al grote props???

#@!%$#! Romke ,

Dat ziet er goed uit, vergeet je de camera niet mee te nemen???
Als je gaat varen dit weekend , suc6 met de maiden!!

Mooi hé....
Wel alle draden aan de condensatorprint aansluiten héy Romke!!!
Dubbele FET print op de regelaar.
En vergeet het weerstandje niet , of je krijgt een oerknal als je de accu aansluit.
Dus eerst met het weerstandje de boel opladen & dan pas de accu aansluiten.

Heb je al grote props???

condensatoren zijn via de accu connectors op deze manier aan beide fet banken gekoppeld, dus dat iss geen probleem. Maar ik ben idd de anti spark vergeten....DOH

Maiden gaat em niet worden dit weekend. Ik vond dat de etti's niet netjes in de romp kwamen te liggen dus daar ben ik nog een appart houdertje voor aan het maken. En ik heb nog niets gezien van de props. -gaat nog maar eens de brievenbus cecken-

De koeling moet ik ook nog naar kijken, ik ben er niet van overtuigd dat de enkele rudder pickup genoeg koeling kan verzorgen voor de hele boot. dus wellicht ga ik nog 2 pickup's in de romp fabriceren.
En ik stuit op het probleem dat mijn bec niet icm de servo werkt hoe dat zo kan geen id, maar dat moet ook eerst even opgelost.

Dus nog een aantal punten waar even naar gekeken moet worden maar het mag de pret niet drukken ;)

Groeten, Romke

zow, zojuist de drifter gemaidend!!

Ik ben bang dat de cameraman niet professioneel moet gaan filmen. ( beetje kort en mislukt maar je ziet wel wat )

filpje is aan het uploaden

Verslag:

Ik heb de boot 1 min 50 sec laten lopen, totaal 5 passes gemaakt. Dit leek me wel voldoende. Hij vaarde
zeer goed, had wel opvallend lang nodig om op snelheid te komen maar als de vaart er eenmaal inzat: damn
icon_twisted.gif

Boot eruit, kap open alles gecheckt, alles prima behalve de motoren die waren goed heet geworden.

Hier snap ik dus niets van ik heb alle data opgenomen met een power analyzer, hier de grafiekjes:

full

full

Het maximale aantal amp's wat de motor heeft getrokken is 108 ampère (piek 4), het aantal ampere dat hoger was dan de continue rating van de motor heeft 0.6 sec geduurd. Voor de rest zijn alle pieken binnen de motor opgave gebleven.
Ik heb geen idee wat er nu de oorzaak kan zijn dat deze motoren zo enorm heet maken
kopfschuettel.gif

Iemand een idee van het probleem,

Groeten, Romke

Back