Drifter XL electro

Ik loop tegen een theoretisch probleempje aan wat ik niet opgelost krijg.

de motor - as - strut verbindingen zijn allemaal vast, daar bedoel ik mee dat er geen ruimte is om naar voren en naar achteren te schuiven.

bij mijn andere cat is de strut aan de flexas gekoppeld dmv een "vierkant koppeling" hierbij kan de as vrij in de strut naar voren en achteren schuiven.

Nu heb ik dus het probleem dat er 0 speling in het aandrijf systeem zit. Bovendien heb ik al begrepen dat ik een beetje ruimte op de as moet laten ( 1 tot 3 mm) voor het inkrimpen van de as ten gevolge van de de koppel van de motor. als die ruimte nu niet geheel wordt op gevangen door dat inkrimp effect dan gaat er een enorme druk kracht op de motor staan door het drukken van de as, en als ik te weinig ruimte laat dan loopt de heleboel vast doordat de as te ver inkrimp. dus wat ik eigenlijk wil is een koppeling inbouwen die deze speling toelaat. Jammer genoeg kan ik niets vinden op de markt.

Heeft er iemand een suggestie hier kom ik echt niet uit :(

Dat klopt, die zijn er niet.
Het enige is zelfbouw, twee bussen die kunnen glijden t.o.v. elkaar met een spie.
Echter, met het vermogen, dat jij er op wilt loslaten zullen de krachten zó groot zijn, dat de boel daardoor onder last vast zal zitten, dat gaat dus ook niet werken.

Een druklager tussen de klemkoppeling en het motorhuis is de beste 'veligheid' tegen te véél speling.

Experimenteren met de afstand tussen strutlager en de dogdrive is de beste manier én goed luisteren bij het testen; je hoort het als de aandrijving wordt afgeknepen door te weinig speling.
Direct met minder toeren naar de kant, de speling vergrootten en opnieuw proberen.

Trial and error, met (hopelijk) zo weinig mogelijk error...

Groeten, Jan.

hmmm ik zat aan een systeem te denken wat je beschrijft met bus en spie, jammer dat het niet zal werken. Maar wat je dan krijgt is een aandrijving waarbij de druk kracht van de prop via de as aan de motor wordt afgegeven, met tussenkomst van een druklager zal dit dus aan de motormount worden afgegeven. Het lijkt me praktisch gezien onmogelijk om met een systeem waar 0 speling opzit de drukkracht via de stinger of strut ( hoe heet z'n ding eigenlijk die onder een cat zit bij twin drive? ) over te brengen op de boot terwijl de as van de dogdrive naar de motor geen lineaire kracht ondervind.

Of zit ik hier helemaal fout? ;)

Groeten, Romke

Ik bouw koppelingen die wel in en uit elkaar kunnen schuiven:rolling:
Maar of dat die aan uw doel beantwoorden dat zal je moeten uit proberen
En dat doen de hondjes dus ook en meestal lukt het ook wel
mvg
Frederik:D

Ik bouw koppelingen die wel in en uit elkaar kunnen schuiven:rolling:
Maar of dat die aan uw doel beantwoorden dat zal je moeten uit proberen
En dat doen de hondjes dus ook en meestal lukt het ook wel
mvg
Frederik:D

Whahaha, jajaja die koppelingen van de hondjes zullen vast wel werken ja :D

maar even serieus, fabriceer je dit soort koppelingen echt of zit je mijn topic op te leuken? ;) Anders heb ik wel intresse in z'n koppeling!

Andere methode zou wellicht zijn om de motor op een soort rail te zetten? of dit in de praktijk haalbaar is?

Groeten, Romke

Romke,

Je ziet veel te veel apen en beren...

Bouw de zaak eerst maar eens op met druklagers tussen de klemkoppeling en het motorhuis, laat ruim speling op de strut-dogdrive en zie hoe het gaat.
Voorbeeld druklager:
5mm Thrust Bearing, Motor Thrust Bearings | Rc Boats by OffshoreElectrics
Uiteraard eentje uitzoeken, die op je motorassen past...

Na een paar keer bijstellen van de speling heb je de boel waarschijnlijk zó op orde.

De koppelingen van Frederik zullen waarschijnlijk bij oplopend vermogen ook gaan klemmen, maar dat weet je pas, als je het geprobeerd hebt...

Groeten, Jan.

ja misschien zit ik wat moeilijk te doen, maar met het fortuin wat in dit boot zit wil ik niet het risico lopen dat ik de boel verniel. Punt voor mij is is dat niemand zeker weet of het wel of niet zal werken, als er echt grote lineaire krachten op komen dan lijkt me dat z'n koppeling toch wel gaat schuiven.

trouwens die druk lagers kan je hier ook kopen : conrad (hobby->modelbouw->technische modelbouw -> axiale lagers ) Dat is wat dichter bij huis. Of zijn die van OSE speciaal voor boten?

Groeten, Romke

zo binnenkort gaan we flink bezig! accu's esc's servo's motor mount's zijn allemaal onderweg! ( mijn portemonnee is nog herstellende van deze aanslag op z'n gezondheid ;) )

accu's zijn vier turnigy 6s 5000mah 25c packs ( deze )
regelaars zijn 2 etti hv 200 amp ( deze )
voor de servo ben ik voor een Turnigy S8166M Servo gegaan ( deze )

Ik wou ook 2 koppelingen bestellen bij Hydro Marine maar mijn duits is niet zo geweldig, heeft iemand ervaring hiermee?
ze vragen mijn "Kundennummer" maar hou hier niet zo van om dit zonder reden in te vullen (betaal met paypal) dus die heb ik niet ingevuld.
Voor de rest alles in gevuld op volgende geklikt, staat er dat het formulier wordt verstuurd.
Maar wat nu? gewoon wachten en krijg ik dan een mailtje? :-|

Groeten Romke

Romke,

Een 'Kundennummer' is een klantnummer; als je een account bij H&M hebt dan krijg je een klantnummer.

Ik bestel bij H&M meestal per mail, komt (tot nu toe) altijd goed.
Anders kun je Oliver Siess ook even bellen, zorg dat je de produktnummers van de spullen die je wilt kopen bij de hand hebt, dan lukt dat ook.

Groeten, Jan.

Romke,

Een 'Kundennummer' is een klantnummer; als je een account bij H&M hebt dan krijg je een klantnummer.

Ik bestel bij H&M meestal per mail, komt (tot nu toe) altijd goed.
Anders kun je Oliver Siess ook even bellen, zorg dat je de produktnummers van de spullen die je wilt kopen bij de hand hebt, dan lukt dat ook.

Groeten, Jan.

Haha klantnummer, google vertalen gaf rekening nummer! laat dat bellen maar zitten hoor ( tenzij die meneer engels spreekt ;) ). Heb het formulier ingevuld ik wacht het wel even af. Nu ik toch zit te wachten ga ik mijn duits maar eens even opvijzelen :rolleyes:

Zodra alles binnen komt druppelen laat ik het wel weten!

Groeten, Romke

Du Romke,
Wenn du mal hilfe brauchst um Sachen in Deutschland zu bestellen, schreib mir dann eine PN.

Gruss, Jan.

Is al helemaal goed gekomen, vanmiddag mailtje gekregen en meteen betaald! Ben benieuwd naar de koppelingen, ze zagen er erg mooi uit op hun site. Wordt daar trouwens alleen met DPD verstuurd, ben benieuwd in welke staat het aankomt.

Heeft er iemand trouwens ervaring met het opmaat zagen van een flexas? doe ik dat het best met een slijp schijf oid?

Dremel en snijschijfje.
Wel mét de draairichting van de flexas meeslijpen anders rafelt de zooi gelijk.

Als je de middelen hebt, het uiteinde vertinnen tegen het rafelen.

Groeten, Jan.

Zover ik weet doen ze alleen met DPD zaken. Meestal gaat dat vrij rap, behalve de laatste keer. Een bubble envelop met een flex-as en strut bleef 4 dagen op een consolidation node staan. Toen het eenmaal in nederland was, was het snel uitgeleverd.

Ik hoop voor je dat het vandaag ook verstuurd word anders moet je wachten tot de 31. Volgens een mailtje waren ze gesloten wegens buisness holidays.

Wordt sowieso volgende week voor het hier is, ik heb na 5 uur betaald en tegen die tijd is de chauffeur die daar pakketten afhaalt allang richting zijn depot. Maar dat maakt niet uit.
Jan hoe werkt dat vertinnen? Kan je het uiteinde niet gewoon solderen?

Vertinnen doe je met de soldeerbout...

Het te solderen stukje gruwlijk ontvetten en licht opruwen.
Als je mazzel hebt is de boel schoon genoeg om met tin met harskern de boel te vertinnen, wil het niet dan S-39 gebruiken (zo weinig mogelijk!) en vertinnen.
Aansluitend de as weer goed schoonmaken omdat anders de resten S-39 het staal laten roesten.

Groeten, Jan.

Back