Dolphyn van Corel uit 1750 (schaal 1:50)

Een nieuwe led-lamp voor de camera met maar liefst 80 ledjes, behalve gewoon wit licht wat je kunt instellen van 2500 tot 8500 kelvin (daglicht is ongeveer 5500K) zitten er ook een 10-tal leuke kleurtjes op om een beetje creatief te fotograferen...
Bekijk bijlage 610860

Bekijk bijlage 610861
Altijd leuk om te spelen met licht en kleur, Piet. En met de juiste kleurtemperatuur scheelt het weer werk om kleurzweem e.d. te verwijderen.
Gr. Peter
 
De weeflijnen aan de hoofdtouwen gezet aan bakboord, ik zet de weeflijntjes altijd gewoon op zicht en gebruik nooit een sjabloon of iets dergelijks. Wel zorg ik er voor dat beide kanten zo gelijk mogelijk zijn door hier en daar de afstanden te meten en niet onbelangrijk, de spreilatten en de spreeworsten moeten qua hoogte exact gelijk zitten hetgeen op de foto door de vervorming van het perspectief niet te zien is, maar dat klopt dus wel;
IMGL1744_bewerkt-1.jpg
 
Ik zie een superstrak resultaat Piet. Ook ik gebruik geen sjabloon of iets dergelijks en doe het ook op zicht. Dergelijke papeirtjes zitten met tijdens het weven ook altijd danig in de weg.
Het grootset gevaar bestaat bij dit soort werk dat de wanttouwen naar binnen worden getrokken. En eigenlijk komt dit bijna altijd omdat je de boel te strak aantrekt.
Ze lopen keurig recht bij je. op 1 na dan.....uiterst links onderin:rolleyes: Maar een zeeeer grote kniesoor die dat zou zien. Maar een dikke:worship:
 
Ik zie een superstrak resultaat Piet. Ook ik gebruik geen sjabloon of iets dergelijks en doe het ook op zicht. Dergelijke papeirtjes zitten met tijdens het weven ook altijd danig in de weg.
Het grootset gevaar bestaat bij dit soort werk dat de wanttouwen naar binnen worden getrokken. En eigenlijk komt dit bijna altijd omdat je de boel te strak aantrekt.
Ze lopen keurig recht bij je. op 1 na dan.....uiterst links onderin:rolleyes: Maar een zeeeer grote kniesoor die dat zou zien. Maar een dikke:worship:
Bedankt Hans, voor je reactie en je kritische blik :). Je begrijpt natuurlijk wel dat je met die laatste opmerking je jezelf de titel 'kniesoor' meegeeft ;) en speciaal voor jou heb ik dit 'foutje' weggewerkt zoals te zien op onderstaande foto die ik met de zelfde hoek heb genomen en voor de duidelijkheid iets groter heb gemaakt om misverstanden te voorkomen.
IMGL1749_bewerkt-1.jpg
 
Vandaag het puttingwant gezet wat tevens vast zit aan de juffers op de mars voor het stengenwant, de zwichting en de weeflijntjes voor het puttingwant zijn ook gezet, enkele plaatjes;

IMGM1762_bewerkt-1.jpg


IMGM1764_bewerkt-1.jpg


IMGM1760_bewerkt-1.jpg




IMGM1767_bewerkt-1.jpg


De takel van de 'loze' voorstag is vast gezet met een bindsel op de halve ring voor op de bak samen met het halende part (de korvijnnagels van de nagelbank waar het halende part aanvankelijk op was belegd heb ik later nodig voor de stag zeilen van boegspriet en kluifhout),
IMGM1761_bewerkt-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het resterend staand want voor de grote mast is gezet, het bestaat uit; 4 pardoens (respectievelijk 2 aan bak- en 2 aan stuurboord), de voormarsstag, de buitenkluiverleider, een uithaler met takel, de voortopstag en de touwen/want van de bramsteng;

IMGM1812kopie.jpg


op onderstaande foto de details: De V is de voormarsstag die op de zelfde manier is bevestigd als de loze fokklestag, de b is de buitenkluiverleider waar later de buitenkluiver aan word bevestigd en deze is belegd op de nagelbank voor op de bak, de t is de voortopstag en de U is de uithaler met takel waar indien gevoerd de blinde ra aan word bevestigd.
IMGM1806_bewerkt-1.jpg


de volgende foto toont; de P zijn de pardoens, de T is de topstag, de V is de voormarsstag, de B is de buitenkluiverleider en br zijn de touwen van de bramsteng
IMGM1809_bewerkt-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de bezaan mast gemaakt die bestaat uit: de mast van 240 mm lang en 6 mm dik, waarvan de masttop over een lengte van 22mm vierkant is geschuurd en de steng van 4 mm dik en 185 mm lang waarvan het bovenste deel geschuurd is naar 3 mm dik en de mastkloot is dan weer 4 mm. De zaling bestaat uit 2 delen van 2 x 2mm noten van 25 mm lang (dwarszaling) en 2 delen van 2x 4mm noten ook 25 mm lang (langszaling) en het ezelshoofd is gemaakt uit een stukje notenhout. En alhoewel de mast altijd wel een secuur karweitje is, alles moet goed passend worden gemaakt, is de hele mast toch vrij eenvoudig uitgevoerd.

De mast moet nog verder worden afgewerkt, beits , blokken en ringen e.d. waarna ik later wat detail foto's zal laten zien. dry-fit in het model is al wel te zien dat de bezaan mast een lichte hoek naar achteren maakt,
IMGM1826.JPG
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de bezaan mast gemaakt die bestaat uit: de mast van 240 mm lang en 6 mm dik, waarvan de masttop over een lengte van 22mm vierkant is geschuurd en de steng van 4 mm dik en 185 mm lang waarvan het bovenste deel geschuurd is naar 3 mm dik en de mastkloot is dan weer 4 mm. De zaling bestaat uit 2 delen van 2 x 2mm noten van 25 mm lang (dwarszaling) en 2 delen van 2x 4mm noten ook 25 mm lang (langszaling) en het ezelshoofd is gemaakt uit een stukje notenhout. En alhoewel de mast altijd wel een secuur karweitje is, alles moet goed passend worden gemaakt, is de hele mast toch vrij eenvoudig uitgevoerd.

De mast moet nog verder worden afgewerkt, beits , blokken en ringen e.d. waarna ik later wat detail foto's zal laten zien. dry-fit in het model is al wel te zien dat de bezaan mast een lichte hoek naar achteren maakt,
Bekijk bijlage 611741
De volle omvang wordt zo zichtbaar. Imposante masten en boegspriet ten opzichte van de romp. Knap stukje zeemanschap om dat destijds in fe hand te houden.
Netjes als altijd, Piet.
 
Ik heb vandaag de nodige blokken aan de bezaanmast gezet en de mast daarna definitief in het model gelijmd. Om de hoek die de mast maakt naar achteren te handhaven heb ik de kruisstengenstag alvast bevestigd (de knopen kunnen nog los om het later aan te spannen) en twee tijdelijke hulplijnen aan de mast gezet om de zelfde reden;

Op de foto is KS de kruisstengenstag en H zijn de 2 hulplijnen,
IMGM1867kopie.jpg


De benamingen van de blokken komen later aanbod tijdens het tuigen omdat het dan een stuk duidelijker is, op de foto; 2 ringen aan het ezelshoofd (beide kanten één) en daaraan een enkelschijf blok onder de zaling hangen aan de voor- en achterkant een dubbelschijf blok van 5 mm en net onder het ezelshoofd aan de achterkant een dubbelschijf blok van 4 mm;
IMGM1860.JPG


Op de volgende foto aan de stengentop 2 dubbelschijf blokken één aan de voor- en één aan de achterkant. De kruisstengenstag is tussen de 2 blokken aan de masttop aangeslagen. Het gat in masttop is om de touwen van het stengenwant door te voeren. Onder het onderste blok zit eveneens een gat wat niet te zien is op de foto omdat het in de lengte richting is geboord en dat gat is om het halende part door te voeren van de ra-takel,
IMGM1861.JPG


Op de volgende foto het verloop van de kruisstengenstag naar de masttop van de grote mast alwaar deze is bevestigd met takel (tHS) van 2 drieschijf blokken om de stag stijf te zetten. De kruisstengenstag en eveneens de bezaanstag (zit er nog niet op) lopen anders dan 'normaal' op dit type schip, hetgeen komt omdat er gaffelzeilen worden gevoerd, zal later allemaal duidelijk worden....
IMGM1862.JPG


Op het laatste plaatje is de hele stag te zien,
IMGM1863.JPG
 
Back
Top