Dolphyn 1750 van Corel schaal 1:50

Het is nog een hoop gedoe, maar het resultaat is bevredigend dus ik begin het steeds leuker te vinden. Het zeil zit intussen op z'n plaats en tuig is als test gespannen. Gaffel wordt nu nog door een stuk garen op z'n plaats gehouden. Nog even stagzeil testen en als dat lukt, dan kan de gaffel op z'n plek gelijmd en tuig vastgezet worden.

SAM_1886_zps03ea09b6.jpg

Bedankt allen voor de complimenten al moet ik toegeven dat de foto wat kleine puntjes verbergt. Maar goed. Ik heb nog 6 zeilen te gaan dus die kan ik nog proberen te verbeteren.

Het zeil waar ik de meeste problemen mee voorzag is ook aardig gelukt. De bolling zal misschien nog wat minder worden. Maar ik denk niet dat dit al te storend is aangezien het grotendeels door het grootzeil wordt belemmerd waardoor het minder wind kan vangen.

SAM_1888_zps1f13c5c4.jpg

SAM_1890_zpsac8a333e.jpg

Grootzeil staat als volgende op de lijst. Die is ook wat lastig omdat deze niet al te veel ruimte heeft.

Ziet er goed uit Erik. Zo te zien heb je het zeil aan de fokkestag bevestigd, is dat volgens de tekening, want normaal hoort aan deze stag geen zeil te hangen??

Het is inderdaad volgens tekening. Maar ik kan me voorstellen dat hij daar weinig zin heeft. Grootzeil hangt er grotendeels voor.

aanzicht2_zps1131214d.jpg

... Maar ik kan me voorstellen dat hij daar weinig zin heeft. Grootzeil hangt er grotendeels voor.

Dat hangt ervan af of je aan de wind of voor de wind vaart,

Voor de wind werkt het zeil als een paraplu en is de windkracht die je kunt omzetten in snelheid evenredig aan het 'windvangend'' oppervlak. In dit geval verliezen inderdaad veel van jouw zeilen wind en gaan slap hangen (killen).
Als je aan de wind zeilt, maak je gebruik van de vleugelvorm van het zeil en kun je naar verhouding meer snelheid uit minder 'oppervlak' halen, je vangt de wind weliswaar niet over de hele breedte van het zeil, maar alle zeilen vangen min of meer 'schone wind' en de kiel voorkomt het verlijeren.

full

Ik had de indruk dat je de laatste optie (aan de wind) had gekozen, ook omdat je overwoog om het schip schuin te zetten.

Overigens, volgens mij is de positie van het zeil goed, maar loopt er een aparte lijn langs de stag. Vergeef me de juiste benaming, zal nog eens struinen...

Grt
Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga meer voor de optie dat de wind van schuin achteren komt zodat de zeilen een beetje in de stand van de foto in bericht #471 komen te staan. Misschien heb ik het mis en vaart ie ook aan de wind. Dat is de look is in ieder geval waar ik voor ga.

ruime%20wind.jpg

Ik was de benaming alweer vergeten ;)

De giek op de foto #471 lijkt niet zo heel ver naar buiten te staan (ten opzicht van jouw voorbeeld van ruime wind hierboven - ca 45°). Dus ik denk dat het schip eerder halve wind vaart.

Je hebt wel gelijk dat het allemaal 'aan' de wind is. De meeste efficiëntie haal je uit een scherpere koers (halve wind of scherper, dus schuin van voren en niet van achteren). Speedsurfers zal je nooit een record zien breken met ruime wind.

full

Hier komt de wind schuin van voren (camerapositie).

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat dat betreft is m'n zeilkennis zeer beknopt. Ik had begrepen dat een ruime wind voor dwarsgetuigde schepen het gunstigste is. Zodoende de keuze.

Hoe de wind ook staat, de zeiltjes op de Dolphyn zien er realistisch uit.:yes: Ik denkt dat de foto die je al als leidraad gebruikt prima werkt.

EDIT: nog gevonden over de bevestiging:

ik heb nog gezocht in zu Mondfeld (pag 258-259) en Curti (90-91 en 111) en hier lijken de stagzeilen ook echt aan het stag te zitten (met stagleuvers).

Op deze link wel wat details te zien als je de foto uitvergroot:
http://siftingthepast.com/2012/05/29/ships-in-the-thames-estuary-near-sheerness-sailmaker-1708/
Hier ben ik dan weer niet zeker of er sprake is van een aparte lijn.

Laatst bewerkt:
Ik was mis met mijn opmerking dat er geen zeil gevoerd werd aan de fokkestag. dit geld alleen voor oorlogsschepen, fregatten en linieschepen die een fokkestag met lozefokkestag voeren.

Zo hebben we weer wat geleerd :) En er is nog genoeg uit te zoeken. Zo twijfel ik een beetje aan het lopend want van Corel. Met name omdat ik de ra's draai komt het één en ander aan de ene zijde een beetje in de verdrukking terwijl ik aan de andere zijde alle ruimte heb. Dit wil ik met zo min mogelijk kruisende en schurende lijnen voor elkaar zien te krijgen.

Back