Dolphyn 1750 van Corel schaal 1:50

Diederik zijn opmerking wat niet onterecht dus ben ik weer een stapje verder gegaan. Kreeg een idee om van te voren al wat vorm te krijgen door een stukje plastic op spanning te zetten. Afgeplakte delen is waar mast en rak zitten. Die moeten recht blijven. Vervolgens met een blokje de rest bol gezet en daar het zeil overheen gelegd.
Houtlijm verdund en deze met een kwastje over de niet gelijmde delen gesmeerd. De verdunde lijm waar het doek voor het snijden in is geweekt wordt dan weer wat opgelost zodat het doek minder stug wordt en met de tweede laag kan hij in de nieuwe vorm weer opdrogen. Dat was in ieder geval de theorie.

SAM_1864_zpsd2dd7b61.jpg

En het resultaat was zoals gehoopt.

SAM_1865_zps7151c3d5.jpg

In mijn enthousiasme ben ik wel vergeten de lijken er tegenaan te lijmen. Maar goed. Ik ben weer een stapje verder.

Hallo,
Ik volg met belangstelling het verhaal over zeilen in model maken. Heb diverse mogelijkheden voorbij zien komen. Begin dit jaar was ik bij iemand op bezoek die eveneens aan scheepsmodelbouw doet. Op mijn vraag hoe hij de zeilen zo mooi "bol" kreeg, kwam het volgende antwoord.
In de zij-lijken van de zeilen, naaide hij een stukje dun koperdraad (vanaf boven-lijk tot onder-lijk). Na het zeil te hebben aangeslagen. Bracht hij door het koperdraad te buigen, het zeil in model.
Eenmaal in model spoot hij het zeil met haarlak in.
Groet,
Mink

Ik ben begonnen met een paar foto's te nemen van m'n werkwijze. Na een test met het lijmen van lijken besloten op deze voet verder te gaan. De banen voor het eerste zeil waren gisteren netjes aan elkaar geplakt. Maar toen ik net de vorm uit wilde gaan meten, kwam ik er achter dat ik de banen te smal had gesneden. Ik had met 1 las gerekend in plaats van 2. Dus de prullenbak zit weer wat voller en messen zijn geslepen voor poging 2.

Dat is mooi gelukt zo om de zeilen te bollen, ik had bij de San Fransisco wat ijzerdraad in het zeil genaaid en daarna met verdunde houtlijm het geheel laten drogen.
Maar zo blijft het zeil toch ook mooi in model zitten.

Dat had ik bij m'n eerste bootje ook gedaan. Met een gelijmde zoom is het wat lastiger en ik wilde het risico niet lopen dat met het gebruik van verdunde lijm e.d. het ijzerdraad wat roest of vlekvorming in het doek ging vormen. Dus eerst dit geprobeerd. Lijkt goed te gaan. Nu hopen dat het niet uit gaat zakken na verloop van tijd.

Het bollen van het zeil is goed gelukt. (En nu ga ik me stiekem wat schamen omdat ik als beginnend bouwer constructieve krietiek ga leveren.)

Als je het echt realistisch wilt maken zou je nog eens goed naar de bolling van het zeil kunnen kijken dot bolt namelijk niet in het achterlijk maar het voorlijk. Dit heeft ook te maken met de manier waarop een gaffelzeil gehesen wordt. Men hijst eerst het zeil omhoog waarna de klauwval word doorgehaalden vastgezet. Hierdoor komt het voorlijk strak te staan zodat het niet klapperd en de luchtstroom verstoord. Vervolgens word de piek door gehesen, dit houd in dat er een plooi in het zeil word getrokken van de masthoek naar de tophoek. Hierdoor word het zeil in twee driehoeken verdeeld en krijgt de driehoek tophoek gaffelhoek masthoek stof en ruimte om te bollen terwijl de driehoek schoothoek tophoek masthoek strak en vlak word gehouden door de spanning van de schoot. Hierdoor onstaat de vleugelvormig die bol staat aan de voorkant en vlak naar achter. Als laatste staat een gaffelzeil nooit vlak de gaffel zal altijd een grotere hoek makken ten opzichte van de kiel als de giek/het onderlijk. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat je er iets aan hebt.

Bedankt Bob. Ik beschouw het niet als kritiek, maar als een mogelijke verbetering. Ik moet inderdaad nog wat meer referentiefoto's bestuderen om een kloppende weergave te krijgen. Dit kan lastig zijn omdat de wind mist die te touwen strak kan houden. Dus ik vrees dat ik hier en daar een compromis moet sluiten. Maar alle aandachtspunten zijn welkom.

De bolling klopt al loopt de plooi in mijn beleving altijd andersom het kan zijn dat dit komt door een val ik zal zo ook eens googlen

Nog even op Google gezicht deze afbeelding laat mooi zien hoe het zeil bolt als het wind vangt

full

En de plooi die normaal in het zeil wordt gehesen

full

Hoe harder de wind hoe meer plooi je in het zeil kan trekken de vouw die je op jou afbeelding ziet is karakteristiek voor een slecht gehesen zeil of een zeil dat nog wind vangt terwijl ze het laten zakken daar lijkt het wel op want op alle drie de boten zit iemand bij de mast

Laatst bewerkt door een moderator:
Het verschil zit 'm volgens mij in het verschil tussen gaffelzeil (foto's van Bob) en sprietzeil. (Schilderij van Erik. Op het meest linkse zeil zie je de spriet heel vaag achter het zeil doorschemeren).

Het gaffelzeil heeft in volle wind meestal geen plooi en vormt meer een vleugelvorm. Als er wel een plooi is, loopt die inderdaad zoals op de foto's van Bob.

Bij het sprietzeil loopt de plooi dwars op de richting van de spriet, en wordt denk ik veroorzaakt door de val, ongeacht of deze volledig gehesen is of niet.
Sprietzeil:
full

full

De categorie zeilen zal in ieder geval niet leeg blijven.
Dus als ik het goed begrijp is het zo

SAM_1870_zps3629afb2.jpg

Maar zoals ik het zwart wit plaatje van Bob zie zit de vouw in de korte diagonaal.

SAM_1869_zps877f3b3d.jpg

Daarnaast kan ik voor mijn gevoel de onderlijk zijde niet echt strak houden. Ik heb geen ondergaffel of bezaansboom waar ik hem op kan spannen.
De plooi vind ik ook nogal aanwezig. Ik zal nog eens stoeien met Diederik z'n volle wind suggestie.

Vergeet niet dat in een goed gehesen zeil de plooi er door de wind uitgetrokken wordt een gebold zeil heeft dus geen plooi als het gebold is. (Mits het goed gehesen is) in de windstille situatie klopt plaatje 1 als het zeil wind vangt krijg je plaatje 2 - de diagonaal

SAM_1869_zps877f3b3d.jpg

Daarnaast kan ik voor mijn gevoel de onderlijk zijde niet echt strak houden. Ik heb geen ondergaffel of bezaansboom waar ik hem op kan spannen.
De plooi vind ik ook nogal aanwezig. Ik zal nog eens stoeien met Diederik z'n volle wind suggestie.

Ik denk dat jouw tweede voorbeeld het beste klopt, maar kan het ook mis hebben. Het onderlijk zal ook enige bolling hebben gehad. Tegen de mast en boven langs de gaffel zit het wel strak.
De plooi kun je denk ik net zo veel accentueren als je zelf wil (hangt af van de spanning op de kraanlijn van Bob).

Bij de eerste foto heb je een sprietzeil op een gaffel gemonteerd. Of deze variant bestond weet ik niet, maar nog niet tegen gekomen.

full

EDIT:
PS: zu Mondfeld is hier wat verwarrend:
De bevestiging van de lijken op blz 254 is duidelijk, maar het klauwzeil is volgens mij hetzelfde als een sprietzeil en de middelste tekening is denk ik geen sprietzeil maar een gaffelzeil zoals jij hebt.

Goede afbeelding geeft goed de bolling van het zeil weer de plooi in dit zeil komt door de kraanlijn had deze er niet gezeten zou je het niet zien.

Doel van de kraanlijn is het opvangen van de giek en gaffel als het zeil gestreken is

Back